Новите Peugeot Partner, Citroen Berlingo и Opel Combo

сп. Логистика, 2018, бр.8
09.01.2019

Новите Peugeot Partner, Citroen Berlingo и Opel Combo

Изцяло новото лекотоварно трио на Groupe PSA имаше своята премиера по време на IAA Nutzfahrzeuge 2018 в Хановер в края на септември. Там Partner, Berlingo и Combo получиха и престижното отличие Международен ван на годината 2019.

Изцяло новото лекотоварно трио на Groupe PSA имаше своята премиера по време на IAA Nutzfahrzeuge 2018 в Хановер в края на септември. Там Partner, Berlingo и Combo получиха и престижното отличие Международен ван на годината 2019.

 

Конструкторите на Groupe PSA са създали нещо наистина ново в сегмента на малките ванове. Трите модела са на общата нова платформа EMP2, а разработката им вървеше под общото наименование К9. Освен че споделят обща платформа, те имат и еднакви силови линии.

Каросерията при трите модела е идентична, но производителят е успял да съхрани идентичността на всяка от марките. Това, разбира се, личи най-вече отвън и отпред. Предната маска и основните светлини са специфичните за всяка от марките. Малките разлики в детайлите продължават и вътре, като във всеки от тризнаците е запазено по нещо, характерно за марката му.

Силовата линия предлага набор от бензинови и дизелови двигатели. Бензиновите двигатели при новото трио включват две версии на турбиниран 1,2-литров двигател с мощност 110 или 130 к.с. От 2019 г. по-мощният ще е достъпен и с 8-степенна автоматична трансмисия EAT8. Този с мощност 110 к.с. ще се предлага с 6-степенна механична предавателна кутия. Двигателите са оборудвани с филтър за твърди частици.

В началото ще се предлагат новият турбодизелов двигател на Groupe PSA, който е с работен обем 1,5 л (Евро 6.2), и познатият дизелов агрегат с работен обем 1,6 л (Евро 6.1) и мощност 75 или 100 к.с., като впоследствие вторият ще отпадне. Дизелите 1,5 л включват двигател с мощност 130 к.с. с 6-степенна механична предавателна кутия или 8-степенна автоматична трансмисия EAT8, с мощност 102 к.с. с 5-степенна механична предавателна кутия и с мощност 75 к.с. с 5-степенна механична трансмисия.

Платформата EMP2 е олекотена и се характеризира с къси надвеси за по-добра маневреност и по-малък радиус на завой. За това допринася и новото електрическо кормилно управление.

При разработката на товарните модели дизайнерите и конструкторите са наблегнали на нова концепция за вановете с цел още по-голяма функционалност. Товарното пространство например събира два европалета, а редица интелигентни решения позволяват превоз на по-дълги товари.

Новост в сегмента е опцията за три седалки на първия ред, което е възможно при вариантите с електрическа ръчна спирачка заради отсъствието на обичайния лост.

Товарните и пътническите версии са достъпни в две дължини – М (4,40 м с колесна база 2,78 м) и XL (4,75 м с колeсна база 2,97 м и удължен заден надвес). Късата версия осигурява оптимална ефективна използваема товарна дължина от 1,81 м и товарен обем до 3,8 куб.м. Удължената версия предлага ефективната дължина от 2,16 м, а товарният обем е до 4,4 куб.м.

Късите версии K9L1, както и удължените K9L2 ще са достъпни в пътнически вариант с 5 или 7 седалки. При удължена екипажна кабина сгъваемият втори ред седалки позволява увеличаване на товарното пространство от 3,3 на 3,8 куб.м при размер M и от 3,9 на 4,4 куб.м при размер XL.

Новите Partner, Berlingo и Combo се оборудват със система за предупреждение при претоварване. Масата на товара се измерва автоматично при включване на двигателя, като може също така да бъде измерена и с натискане на бутон от товарната зона, когато автомобилът е спрял. При достигане на 90% от общия капацитет за товарене върху бутона за управление свет-ва бял LED индикатор. Ако максимално допустимият товар е надвишен, светва жълт LED индикатор, допълнен от визуално предупреждение на бордното табло.

Версиите на трите модела, наречени Worksite, са оборудвани с функцията Gripcontrol, при която контролът на сцеплението на колелата може да се регулира от водача в зависимост от терена за движение, и са подходящи за строителни площадки и лек офроуд.

Списъкът от технологии при новото трио е впечатляващ и в зависимост от марката и нивото на оборудване включва електрическа паркинг спирачка, адаптивен круиз контрол, система за разширено разпознаване на пътните знаци, асистент за придържане в лентата, предупреждение за бдителността на водача, активна спирачка за безопасност, автоматично превключване на къси и дълги светлини, следене на мъртвата зона с предупредителен индикатор в страничните огледала, безключов достъп до автомобила и стартиране на двигателя.

Голямата новост за сегмента е визуалната система Surround rear view. Освен обичайната камера за паркиране на заден ход тя включва камера, вградена в дясното огледало, и втора задна камера. В огледалото за обратно виждане водачът получава реална картина за случващото се около автомобила – нещо особено полезно при потегляне, движение и маневриране в тесни пространства.

Новият Peugeot Partner е първият лекотоварен автомобил в сегмента на малките ванове, който стандартно идва с Peugeot i-Cockpit®, познат от леките автомобили на френската марка. На централната конзола i-Cockpit® включва голям 8-инчов дисплей с множество функции, променен и футуристичен приборен панел, холограмно изображение пред водача на навигационните указания, пътните знаци и моментната скорост, малък спортен волан, облицован с кожа.

Големият 8-инчов цветен сензорен екран осигурява свързаност. Той предлага два USB входа, един жак, Bluetooth и безжично зарядно за смартфон. Системата се допълва от Mirror Screen, която е съвместима с Mirror Link®, Apple Carplay™ и Android Auto™. Свързаната 3D навигационна система е с гласово управление.

Индивидуалността на марката е подчертана и при новия Citroen Berlngo. Предната маска и основните светлини на товарната версия носят отличителните белези на леките автомобили на френската марка от актуалното сега поколение, докато при пътническата версия маската е заимствана от Cactus поколението.

За да се отговори напълно на нуждите на клиентите, и тук има две изпълнения – Worker и Driver, различаващи се по пътния просвет, подкартерната защита и нивото на оборудване.

Товарното пространство при Berlingo, както и при другите тризнаци се предлага с плъзгащи странични врати, а отзад с асиметрична двукрила врата или клапа. И тук полезният товар е до 1000 кг при товарна широчина между арките на задните колела от 1,23 м. Над 20 са предлаганите и при Berlingo помощни системи за водача.

Предишното поколение на Opel Combo – малкият ван на немския производител, споделяше обща платформа с Fiat Doblo. Изглежда обаче, че новото му поколение се е вписало повече от успешно в новото си семейство. Новият Combo също споделя платформата EMP2, но в модела са запазени редица черти, които показват принадлежността му към немската марка. Като се започне от предната решетка и предните светлини, които са в стила на актуалното поколение леки автомобили SUV на Opel, и се стигне до традиционния за марката превключвател на фаровете и габаритите, който за разлика от този при френските братя не е разположен на кормилната колона, а на арматурното табло вляво от нея.  

И тук са приложени доста хитринки, които позволяват гъвкавост при товарене. Допълнителна клапа в задната част на покрива позволява например транспортирането на дълги дъски под ъгъл.

Отвори в предната част на преградата на товарното пространство правят възможно превозването на предмети с дължина до 3,4 м. Стандартно в пода на товарното пространство има 6 халки, а четирите на страничните панели са опция.

Opel Combo Life пък се нарича пътническата версия на модела, която е предназначена както за бизнес, така и за свободното време и е аналогична на Rifter при Peugeot и Multispace при Citroen.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините