Coach Euro Test 2013: Евро-6 е тук!

сп. Автобуси, 2013, Бр. 7
17.09.2013

Тест в Долна Австрия определя тазгодишния победител

Coach Euro Test 2013: Евро-6 е тук!

Mercedes-Benz Travego Edition 1, Setra S 515 HD и Van Hool TDX27 Astromega, всичките с ниво на екологичност Евро-6, са кандидатите за приза Автобус на годината 2014. През тази година Coach Euro Test 2013 се проведе от 31 юли до 2 август в Иббс столица на Долна Австрия край бреговете на Дунав...

Mercedes-Benz Travego Edition 1, Setra S 515 HD и Van Hool TDX27 Astromega, всичките с ниво на екологичност Евро-6, са кандидатите за приза Автобус на годината 2014. През тази година Coach Euro Test 2013 се проведе от 31 юли до 2 август в Иббс столица на Долна Австрия край бреговете на Дунав.

Наградата се присъжда всяка година от международното жури Автобус на годината. В него членуват журналисти от 20 страни, от 20 водещи европейски издания с автобусна и транспортна тематика, сред които за трета поредна година е и списание КАМИОНИ, приложение АВТОБУСИ.
Тестът
В нечетни години тестът, който определя носителя на титлата Автобус на годината (Coach of The Year) за следващата година е за туристически автобуси. В четни години кандидатите са градски автобуси, а наградата е Bus of The Year. Журналистите дават своя глас след подробни паралелни пътни тестове на всичките кандидати едновременно.
Тазгодишният Coach Euro Test 2013 се проведе в живописната Долна Австрия край бреговете на Дунав. Според правилата на международното жури всяка година едно от членуващите в него издания организира теста на своя територия. През 2013 г. дойде ред на австрийското списание Österreichischer Personenverkehr и неговият представител в журито Марко Диттрих. Любезен домакин на теста стана базираната в Иббс транспортна компания Mitterbauer (виж карето на стр….), която предостави за три дни гаража, плаца и административната си сграда на разположение на участниците в теста.
В Австрия членовете на международното жури имаха възможност да изпробват трите туристически автобуса като водачи и пътници.
По време на пътните тестове на трите автобуса бяха направени замервания за шум в салона – отпред, по средата и отзад, при движение със 100 км/ч. Преди старта на обиколките пък на писта бе измерена и дължина на спирачния път от 80 км/ч до 0 км/ч. За да са максимално коректни резултатите, бе използван само един тестов водач – Саша Бьонке от немското издание Omnibusrevue. Резултатите от тези измервания послужиха на всеки от членовете на журито да си изработи лична оценка за кандидатите за наградата Автобус на годината 2014. Всеки от журито имаше на разположение и списък с 40 показателя за оценка на автобусите – съобразно гледните точки на транспортните оператори, пътниците, водачите, както и отчитащи обслужването и опазването на околната среда.

Маршрутът
Изключително разнообразният маршрут бе с дължина около 55 км и се изминаваше за около 50 минути. Той тръгваше от базата на Mitterbauer в Иббс. Следваха няколко кръгови кръстовища и светофари, един мост на Дунав. Градското движение бе среднонатоварено, но на няколко места временни ремонти и стеснения по пътя го забавяха допълнително като провериха и маневреността на кандидатите. След излизането от Иббс тестовият маршрут продължаваше по първокласен път край южния бряг на Дунав, по който се редуваха няколко по-малки градчета и селца. Следваше ляв завой и навлизане в планинската част от трасето – по посока на градчето Мария Таферл. Това бе най-интересната и трудна за кандидатите част от теста. В продължение на около 10 км те трябваше да се движат при непрекъснато изкачване по тесен асфалтов планински път. Ширината на платното беше такава, че трудно се разминаваха два леки автомобила. Стръмните наклони при изкачване на места достигаха до 15% и подложиха на изпитание динамичните качества на автобусите. Един след друг следваха множество остри и почти обратни завои - отново тест за маневреност и завиваемост. Така маршрутът стигаше до най-високата част на теста - Мария Таферл. Тук изпитанието бе свързано с тесните старинни улици.
Втората част от планинската отсечка също бе дълга около 10 км и бе като близнак на първата. Тук автобусите преодоляваха също толкова стръмни наклони  и остри, и обратни завои, но при спускане. Общо взето по-голямата част от тази отсечка се изминаваше с помощта на ретардера. При слизането в низината тестовото шофиране продължаваше по първокласен път, след това идваха 12 км магистрала с движение при максимална скорост и използване на круиз контрол. След навлизането в Иббс финалната точка бе отново базата на Mitterbauer.

Представянето
Тримата конкуренти се представиха повече от достойно по време на тестовете и показаха, че не случайно са кандидати за приза. Триосният 13-метров Mercedes-Benz Travego Edition 1 беше събрал в едно всичко най-добро от изключително успешното поколение на туристическите автобуси с тривърхата звезда на предната решетка.
С дизайна, изработката си, множеството иновации, високите технологии, олекотената конструкция двуосният 12-метров Setra S 515 HD от новия ComfortClass на марката, пък показа защо производителят от Улм винаги е сред законодателите в автобусния бранш.
14-метровият, триосен двуетажен Van Hool TDX27 Astromega нагледно доказа защо белгийският производител е ненадминат в производството на комфортни автобуси, изработени по мярка на клиента.
Кормуването по трасето в Австрия бе последвано от презентации на производителите на автобуси, представени в теста.

Изводите
Кой е най-важният извод, който се налага след теста. Да, Евро-6 наистина е много голямо предизвикателство за автобусната индустрия. Факт е, че тестът за Автобус на годината за първи път от доста време насам премина само с трима участници. Те показаха в Австрия модерни, съвременни, хомологирани и вече въведени в производство автобуси, готови да посрещнат новия стандарт, който влиза в сила от 1 януари 2014 г. Останалите европейски производители също декларираха готовност за идването на Евро-6, но така и не се включиха в теста със свои модели.
Евро-6 е предизвикателство не само заради новите технологии в двигателите. Силовите агрегати обикновено вече са разработени за камиони и трябва само да се адаптират за вграждане в автобуси. Предизвикателството е и нуждата да се компенсира по някакъв начин по-високото тегло на системите, с които се постига Евро-6, както и да се намери пространство за тях. Защото при един туристически автобус товароносимостта и вместимостта за пътници и багаж е най-важното. Отделно, че намаляването на собственото тегло на превозните средства при запазване на здравината на конструкцията и товароносимостта през последните години е цел №1 на всички производители в стремежа да намалят разхода на гориво и да направят превози по-ефективни. Тестът в Австрия показа, че автобусната индустрия постига тези цели, както и че въвежда в продуктите си все повече системи за активна и пасивна безопасност и за улесняване на работата на водача.
Спонсорите
Белгийската компания Busworld и немският концерн ZF традиционно и през тази година подкрепиха теста Автобус на годината.
Busworld организира верига от международни автобусни изложения в Кортрейк, Истанбул, Индия, Китай, а до скоро и Русия. От 18 до 23 октомври в белгийския град Кортрейк предстои поредното издание на най-голямото изложение в света Busworld Kortrijk, което се провежда на всеки две години и сверява часовниците в автобусната промишленост. През следващата година пък са първите издание на изложенията Busworld в Богота, Колумбия и в Киев.
ZF пък не се нужда е от представяне като един от най-големите производители на възли, агрегати и системи за автобуси – от кормилни механизми и предавателни кутии, до мостове и части за окачването.
Немският производител на автомобилни гуми Continental също стана спонсор на тазгодишното издание на теста. Водещата в иновациите компания предостави по един комплект гуми за тримата участници в теста от новия си модел Conti Coach HA3, предназначен специално за туристически автобуси, което освен за комфорт и добро пътно поведение допринесе за още по-голяма коректност и равнопоставеност на претендентите. За цялата серия гуми за автобуси Generation 3 на Continental, в която влизат моделите Conti Coach HA3, Conti CityPlus HA3, Conti Urban HA3, както и зимните варианти Continental HSW 2 Coach, Conti UrbanScandinavia HA3, Conti  UrbanScandinavia HD3 ще разкажем подробно в следващия брой на списание КАМИОНИ, приложение АВТОБУСИ.    
Наградата
Победителят и носител на званието Автобус на годината 2014 (Coach of The Year 2014) ще бъде обявен официално в средата на септември, а през октомври ще получи наградата си по време на Busworld Kortrijk. Bus Euro Test 2014 ще се проведе в Люцерн, Швейцария и ще определи Автобус на годината 2015 (Bus of The Year 2015) измежду кандидати от градския сегмент.

 


Mitterbauer е семейна фирма, създадена през 1957 г. и базиран в Иббс. Постепенно разширява бизнеса си и в момента разполага с 60 автобуса – туристически, градски и междуградски, 30 камиона за транспорт на товари и за комунални услуги, и с пътническа агенция, оперираща по дестинации в цяла Европа. Целият мениджмънт е съставен от членове на едноименната фамилия.
Mitterbauer внесе и допълнителна атракция и романтика в теста като предостави за превоз на участниците в него една от реликвите в автопарка си - Setra s9 от 1966 г. с двигател Henschel.

Mercedes-Benz Travego M Edition-1
Ако има еталон за съвременен автобус, в който всичко си е на мястото до последния милиметър и в, който нищо не липсва и нищо не е в повече, то това със сигурност ще е Mercedes-Benz Travego M Edition-1. Версията Евро-6 на един от най-успешните туристически модели с тривърха звезда на предната маска съчетава всичко, което е измислено и прилагано досега в автобусите от този клас. Когато към това се прибави и новият двигател OM 471, Евро-6 нещата стават напълно завършени.
13-метровият туристически автобус показа завидна динамика по тесните и криволичещи пътища в Долна Австрия. Двигателят 476 к.с. не се замисли нито веднъж по 15-грасуковите наклони. При спускане пък автобусът дава на водача тотален контрол, стабилности сигурност. Третият управляем мост осигурява отлична маневрености завиваемост в тесните обратни завои.
За салона на автобуса стига да се каже, че е на нивото на Mercedes. Практичност, която дава комфорт от най-висока класа. И тук всичко е точно на мястото си, а пътниците разполагат с много удобства без салонът да е претрупан и оборудван с дразнещи елементи.
Знаейки учи имат продукт от най-висока класа, за който няма какво повече да се каже, хората от Mercedes-Benz Buses, акцентираха по време на теста в Австрия на нещо много важно – сигурността. А тя е в изобилие при Travego M Edition-1, който не случайно беше брандиран като Safety Coach (Сигурен автобус). Преценете сами, като изброите системите за активна и пасивна безопасност в модела: ESP, ASR, EBS, DBL, FCG, ART, ABA2,…

Setra S 515 HD
С риска да се повторим се изкушаваме да започнем разказа за участвалия в теста в Иббс Setra S 515 HD със заключението: Setra си е Setra! Въпреки, че много пъти сме го правили, когато е ставало дума за представяне на продукт на производителя от Улм. Вярно, че ComfortClass500 вече не е толкова нов модел – премиерата му беше преди година, продажбите му набират скорост, а за това време от Daimler Buses организираха няколко изключително съдържателни пътни тестове за журналисти. Нещо повече - представеният в Австрия автобус бе същият, който премина през България в края на юни и бе тестван тогава от списание КАМИОНИ, приложение АВТОБУСИ, за което писахме в предишния си брой.
В Австрия зеленият Setra S 515 HD за пореден път доказа защо Setra е еталон. Изключително лесен за управление, с множество удобства за водача, тотално господство на ергономията в шофьорската кабина,… Двигателят с мощност 428 к.с. освен, че тегли автобуса безотказно по планинските пътища, е толкова безшумен, че при спускане по наклон можеш да се запиташ: Има ли двигател в автобуса? За маневреността и изключителния комфорт и дизайн могат да се изговорят само суперлативи. 12-метровият автобус е богато оборудван с всички познати при Daimler системи за сигурност и подпомагане на водача – EBS, ESP, ABS, ASR, DBL, ENR, АBA 2, Attention Assist, FCG, LA, Distronic, темпомат с възможност за толеранс на скорстта… Между другото, заради леко невнимание на един от колегите в Австрия, част от участниците в теста усетиха в реални условия как работи спирачния асистент ABA2. Системата много бързо укроти и спря автобуса от около 70 км/ч, когато това се наложи при внезапно спиране на предното превозно средство, а пасажерите в салона опънаха предпазните колани.  
Но най-голямото постижение на екипа създал новия ComfortClass си остава успешната борба с „излишните килограми“. Въпреки допълнителното оборудване, идващо с Евро-6, автобусът е станал по-лек, без да е изгубил от здравината, сигурността, капацитета и товароносимостта си. В края на краищата от това печелят икономичността и клиентите.

VanHool TDX27 Astromega
Когато белгийците от VanHool решиха да участват в Coach Euro Test 2013 в Австрия, тестът - макар и само с 3 автобуса, стана безкрайно интересен. Нямаше как да е иначе след като в надпреварата се включи 14-метровият гигант - дабълдекерът TDX27 Astromega.
Пазарът на двуетажни автобуси в Европа никога не е бел много силен. А данните от последната петилетка показват, че годишно той рядко надхвърля 200-250 броя. В автобусните среди има две схващания по отношение на дабълдекерите, които са противоборство. Едното е, че тези иначе луксозни и комфортни гиганти са перфектни превози на дълги разстояния, но са прекалено скъпи и излишно разточителство в години на криза, когато много компании се опитват да оптимизират превозите с по-малки и по-нискобюджетни автобуси. Другото е, че точно в години на криза двуетажният автобус неговата огромна пътниковместимост е най-ефективния превоз и дава най-ниски разходи на превозен пътник. Истината е някъде по средата и изборът е въпрос на гледна точка, на пътникопоток и сметки.
Факт е, че в Долна Австрия достолепният TDX27 Astromega се показа в цялото си великолепие. Двата пътнически салона – на първия и втория етаж предлагат лукс и комфорт на ръба на разкоша – от избора на материали, до изработката, компановката и дизайна. На борда на автобус от белгийската марка винаги се чувстваш като в бароков салон, без това да лишава превозното средство от съвременност и иновативност. Точно това прави VanHool уникален производител. Всичко до последния детайл в автобусите на белгийската марка (разбира се без силовата линия и окачването) се произвежда на място в завода в Кьонигсйоикт, а нещата са изпипани ювелирно. При презентацията на гамата си в Иббс белгийците не пропуснаха да наблегнат на това, че произвеждат автобуси по мярка на клиента  – от градски и туристически, до специални изпълнения – спални автобуси, командни пунктове и дори затворнически превозни средства…
Иначе за представянето на TDX27 Astromega в Австрия могат да се кажат само добри думи. Комфорт и плавност на хода типични за марката. Изключително маневрен и лесен за управление автобус, въпреки габаритите си. Перфектна ергономия на шофьорското място. А по-ниската от обичайното позиция на водача е превърната в предимство, чрез осигуряване на перфектна видимост на пътя. Компановката на автобуса е направена пък така, че от наличието на първи етаж почти не страда багажното пространство.
Пътното поведение на гиганта също е перфектно. Което не на последно място се дължи и на адаптирания за автобуси двигател PACCAR MX 13.375q Евро-6, който идва от DAF. За силовия агрегат с 510 к.с. стръмният терен в Австрия не бе проблем, въпреки внушителното тегло на дабълдекера. Естествено, съвременният автобус е оборудван и с множество системи за сигурност и за улеснение и подпомагане на водача – EBS, ESC, ABS+TCS, темпомат…

 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините

Галерия