Setra S 515 HD – наистина икономичен

сп. Автобуси, 2013, Бр. 6
26.08.2013

Тест на новия ComfortClass с измерване на разход на гориво по българските пътища

Setra S 515 HD – наистина икономичен

Пътен тест с отчитане на разхода на гориво на новия туристически автобус от висок клас Setra S 515 HD премина през България на 24 юни. Най-новият модел на производителя от Улм показа забележително пътно поведение при разнообразен терен и променливо време. Напълно натовареният до 18 тона общо тегло автобус финишира българската обиколка със забележително нисък разход на гориво.

Пътен тест с отчитане на разхода на гориво на новия туристически автобус от висок клас Setra S 515 HD премина през България на 24 юни. Най-новият модел на производителя от Улм показа забележително пътно поведение при разнообразен терен и променливо време. Напълно натовареният до 18 тона общо тегло автобус финишира българската обиколка със забележително нисък разход на гориво.

В теста на новия Setra S 515 HD се включи списание КАМИОНИ, приложение автобуси. Мероприятието е традиционно за Daimler и се организира периодично за нови продукти на Setra. Тестът на Setra S 515 HD както винаги премина последователно през няколко европейски държави – Румъния, България, Гърция, Хърватия. Журналисти от специализирани местни издания имаха възможност да изпробват автобуса като водачи и пътници по избран. В България това стана със съдействието на Балкан Стар, оторизиран генерален представител на марката за България. А тестът на 12-метровият S 515 HD се осъществи благодарение на Фридхелм Гирзе, един от най-опитните шофьор-инструктори от Daimler Buses, който докара автобуса.

Тестовият автобус
12-метровият, двуосен автобус бе натоварен, като общото тегло заедно с Фридо достигаше 17 550 кг. Баластът се състоеше от торби с пясък в багажника и пълни с вода пластмасови манекени по седалките. В салона бяха оставени 11 свободни места. С участниците – още 6 човека, общото тегло достигна и дори леко надхвърли 18 000 кг, колкото е и допустимото натоварване и допустимата максимална маса за движение по пътищата на превозно средство от този клас.
При теста за измерване на гориво се разчиташе освен на данните от бордовия компютър и на измервателна апаратура, монтирана от производителя. Уредът, който се намираше в един от багажниците отчиташе единствено изразходваното гориво като измерваше количествата преминали към двигателя и върнати в резервоара. Освен това ден след теста данните можеха да бъдат съпоставени и засечени със записите от Fleet Board Buses, каквато Daimler вече предлага за автобуси и с която бе оборудвано превозното средство. Това стана, както се полага при Fleet Board, на компютър в офиса.
Тестовият автобус беше богато оборудван с всички познати при Daimler системи за сигурност и подпомагане на водача – EBS, ESP, ABS, ASR, DBL, ENR, АBA 2, Attention Assist, FCG, LA, Distronic, темпомат с възможност за толеранс на скорстта…
Двигателят бе „по-слабият“ от двата предлагани при CC500 – 6-цилиндровият редови OM 470, Евро-6, с работен обем 10,7 л, максимална мощност 428 к.с. и въртящ момент 2100 Нм при 1100 об/мин. Предавателната кутия бе автоматизирана, от третото поколение на разработената от Mercedes-Benz специално за автобуси 8-степенна, PowerShift 3 - GO 250-8 PS3. Благодарение на нея оборотите на двигателя са винаги в зелената зона, което е гаранция за нисък разход. Ретардерът беше Voith, като освен него водачът можеше да разчита и на моторната спирачка Jake Break. Пълните данни за 44+1+1-местния автобус публикуваме в отделна таблица.

Тестът и резултатите
И така на 23 юни автобус пресече румънско-българската граница при Вама Вече и Дуранкулак. От там до София на кормилото е Фридо, който е и сам в автобуса. Маршрутът е традиционен – Балчик – Варна - Шумен – Велико Търново – Ябланица - магистралата до  София – Балкан Стар, разбира се без влизане в градовете. Разстоянието от 549,3 км е взето с едно спиране при Кьосевци, Търговишко, за 7 ч и 27 мин. Средната скорост е 73,5 км/ч, а разходът на гориво – 23,9 л/100 км. Това са данните от бордовия компютър. Според разходомера, монтиран в багажника, по маршрута са изразходвани 129,531 л дизел, което прави разход от 23,58 л/100 км. Интересни са и данните от Fleet Board (виж табл.), според които разходът естествено е като този на бордкомпютъра, тъй като данните идват от там.
През втория ден – 24 юни, в България за тестовия автобус предстои истинското изпитание. Маршрутът Балкан Стар в София, край Ихтиман, през Костенец, Долна Баня, Боровец, хотел Ястребец (близо 1600 м надморска височина), Бели Искър, Самоков, Щъркелово гнездо и отново Балкан Стар в София включваше градско движение, малко магистрала, двупосочен път, остри завои, пресечен терен, изкачвания и спускания… Достатъчно е да се спомене, че според Fleet Board нивото на трудност е между 7,8 и 8,3 при максимална степен 10. За справка – при тестове с автобуси в Германия Fleet Board нормално отчита ниво на трудност между 3,5 и 4,3 (!). Времето също бе като по поръчка – от слънчево и горещо, до пролив дъжд, при който чистачките изнемогваха. Това е повече от достатъчно да обясни средният разход от 29,09 л/100 см получен след изминаването на 184,5 км. Призна го дори Фридхелм Гирзе, който е виртуоз в икономичното шофиране. Разбира се, яко той бе карал по целия маршрут разходът със сигурност би бил още по-нисък. При тази част от теста автобусът е бил в движение или с работещ двигател 3 ч и 52 мин, общо изразходваното гориво е 53,682 л, а средната скорост – 46,8 км/ч. И понеже всичко на този свят си има обяснение, надяваме се да го получите, когато прочетете впечатленията от теста.
А за това, че новият ComfortClass e икономичен говорят данните за пътуването на Фридо от София до Солун вечерта на 24 юни. Ще оставим числата от бордкомпютъра да говорят за тази отсечка: пробег  – 301,2 км, време за пътуване – 4 ч 31 мин, средна скорост – 66,5 км/ч, разход на гориво – 20,4 л/100. А малко по-късно дойде новината, че със същия автобус в Хърватия е постигнат по
Ти рекордно нисък разход на гориво от 17,7 л/100 (!).

Впечатленията
В 10,13 ч на 24 юни тестът стартира от Балкан Стар. По първия участък на кормилото е Фридо. По Ботевградско шосе, по Околовръстен път и след това магистрала Тракия. Първата спирка е на бензиностанция Еко при Ихтиман. Градско движение, не малко светофари със спирания, сравнително къс магистрален участък. В края обаче разходът е 31,33 л/100. По магистралата Фридо демонстрира всички възможности на оборудването. Първо адаптивният круиз контрол, при който дистанцията от предното превозно средство се поддържа пропорционално на скоростта. Следва темпоматът с хистерезис. Водачът може да избере толеранс от плюс 2 до плюс 15 км/ч. Ако по време на движение, заради наклон, скоростта на превозното средство се увеличи над зададената чрез круиз контрола, системата за превключване на предавките не реагира преди да е достигнат посочения от водача толеранс.
Сред първата спирка кормилото поема представителят на КАМИОНИ в теста Лъчезар Апостолов. Късият магистрален участък до разклона за Ихтиман е доста кратък, но успяваме да изпробваме всички екстри за магистрала. Първите впечатления са, че веднага се усеща, че автобусът е напълно натоварен. Ретардерът е малко „по-ленив“, а ускорението на автобуса не е толкова рязко. Двигателят с 428 к.с. обаче си е напълно по мярка на автобуса, което ще усетим много скоро по пътя към Ястребец. Не може да не се отбележат няколко изключителни неща за CC500. Перфектно и удобно място за водача. Идеален достъп до всички уреди за управление и отлична видимост на показанията от арматурното табло. Невероятната работа на окачването, която усещаме след напускането на магистралата. Въпреки разбитите пътища и многото дупки в салона не се усеща нищо – ходът е плавен, няма неприятни усещания, друсане и шумове. А като стана въпрос за шум – може спокойно да се твърди, че случайно попаднал в автобуса, незапознат човек би се запитал дали превозното средство има двигател. Дори при ускорение шумът от силовия агрегат не достига до салона. Това, според специалистите от Setra се дължи както на тихата работа на еврошестицата, така и на добрата шумоизолация. Неусетно автобусът е достигнал Костенец. Тук е едно от големите предизвикателства. Пътят към Долна Баня минава под два моста с максимално разрешена височина на преминаващите превозни средства 3,8 м. Setra S 515 HD е висок 3,77 м. На помощ идва системата за контрол на височината. Автобусът се снишава със 7 см и уверено преминава под мостовете. Тестът стига до Долна Баня, а след града на кормилото сяда Илиян Маринов, драйвър тренер в Балкан Стар. Всъщност участъкът от магистралата до тук също е сред най-тежките в теста. Пътят е тесен, в не много добро състояние, с много завои и не предразполага към бързо каране. Населените места са сравнително на гъсто и в тях ограничението на скоростта пада до ри до 40 км/ч. За това съвсем в реда на нещата при достигането на хотел Ястребец в Боровец средният разход от Еко до там е 40,74 л/100. Изкачването до 1600 м надморска височина е съпроводено и от проливен дъжд.
Нещата разбира се си идват на мястото при последвалото спускане – от хотел Ястребец през Бели Искър, Самоков и към София. Участъкът от Боровец до Щъркелово гнездо край яз. Искър е изминат със среден разход 11,02 л/100, от там до Интер Експо Център на Цариградско шосе консумацията е 18,81 л/100, а от там до Балкан Стар – 21,27 л/100. Справка с данните от Fleet Board показва, че общият разход от теста е напълно логичен. Най-голяма част от маршрута – 72,4 км се пада на най-тежкия участък – Еко – хотел Ястребец, с най-висок среден разход на гориво.

Заключенията
Setra S 515 HD е икономичен, при това много икономичен. Леката конструкция и аеродинамиката на автобуса оказват влияние, а новите двигатели Евро-6 на Mercedes-Benz допринасят за ефективността. Новият CC 500 е конструиран и направен с мисъл за превозвача, водача и пътниците. В опитни и обучени ръце този автобус се превръща в един отличен инструмент за качествен транспорт с висока ефективност при ниски разходи.
Лъчезар АПОСТОЛОВ

Технически данни на тестовия автобус Setra S 515 HD
Дължина 12 295 мм
Ширина 2550 мм
Височина 3770 мм
Колесна база 6090 мм
Надвес – преден/заден 2890/3315 мм
Диаменър на завой 21 256 мм
Резервоар 475 л
Резервоар AdBlue 40 л
Багажник 8,5+1,7 м³
Двигател OM 470, 428 к.с., 10,7 л, 6 цил., редови
Въртящ момент 2100 Нм при 1100 об/мин
Общо предавателно число на трансмисията i = 3,583
Предавателна кутия GO 250-8 PS3 (OE)
Ретардер Voith
Преден мост независимо окачване, необслужваем
Кормилно управление ZF Servocom
Брой места 44+1+1

 


 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините

Галерия