Ново масло за камиони и автобуси от Shell

сп. Камиони, 2013, Бр. 6
19.08.2013

Ново масло за камиони и автобуси от Shell
Милен Недев

Shell Rimula R4 X заменя R3 X, като притежава повече и по-нови одобрения, казва Милен Недев, мениджър продажби в Shell Lubricants дивизията на Кавен Орбико...

Shell Rimula R4 X заменя R3 X, като притежава повече и по-нови одобрения, казва Милен Недев, мениджър продажби в Shell Lubricants дивизията на Кавен Орбико

Ново минерално масло, предназначено за мощни тежконатоварени дизелови двигатели на камиони, автобуси, строителни и пътносторителни машини, пусна на пазара Shell Lubricants в началото на юни. Продуктът Shell Rimula R4 X бе представен в България от компанията Кавен Орбико, дистрибутор на маслата Shell за страната ни. Списание КАМИОНИ разговаря за новото масло и за работата с Милен Недев, мениджър продажби в Shell Lubricants дивизията на Кавен Орбико.


Милен Недев е на 39 години. Завършил е Маркетинг с магистратура Мениджмънт в Пловдивския университет. Повече от 12 години работи в компанията, още от времето, когато се е наричала Кавен Ирадис. Започнал е като търговски представител в дивизия Procter & Gamble. Минал е по всички нива на структурата, като 4 години е бил супервайзър за Северна България. На 1 юли 2004 г. Кавен Ирадис се слива с Кавен Орбико, а от 2007 г. г-н Недев е мениджър продажби в Shell Lubricants дивизията на компанията, като отговаря за България, Македония, Косово и Албания.

- Г-н Недев, Shell Rimula R4 X заменя досегашното двигателно масло Shell Rimula R3 X. Какво наложи това?
- Shell като компания не следва пазара, а го води, като създава тенденциите. Това се прави в сътрудничество с производителите на двигатели, агрегати и оборудване. Промяната се наложи от обновяването на автопарка, заради по-високите еконорми и от все по-слабата употреба на нисък клас масла. Ако R3 X беше бестселър, ние се надяваме с новото масло да отговорим на още повече изисквания. Продуктът покрива повече одобрения на производители. За първи път например имаме одобрение на Volvo VDS-3 за минерално масло.

- С какво новото масло превъзхожда това, което слиза от производство?
- Въпреки че R4 X е минерален продукт, базовото масло в него е Група 3. Това означава, че е максимално изчистено от недобри съставки. Базовото масло от Група 3 на Shell се добива не от петрол, а от природен газ по технологията GTL (Gas To Liquid – втечняване на газ – б.р.) чрез синтез. Технологията започна да се прилага след пускането на пълен капацитет на завода в Катар. Това базово масло е близко до идеалното – практическо отсъствие на сяра, тройно по-висока  окислителна стабилност, много висока издръжливост на натоварвания, сажди, високи и променливи температури, вредни емисии от горивния процес. R3 X беше с базово масло от Група 2.

- Какви са основните характеристики на новото масло?
- Най-важното, на което Shell залага в цялата си гама от масла, е почистването на двигателя отвътре. Това води до понижено триене, по-добър топлообмен и оттам до намалено износване и икономия на гориво. R4 X притежава голяма окислителна стабилност, което удължава пробега на маслото с от 30 до 50 на сто, но това се установява и постига с мониторинг по време на експлоатацията, нещо, което ние постоянно правим за нашите клиенти.

- Разкажете повече за мониторинга…
- Много е важно да се отбележи, че междусменните интервали ги задават производителите на двигатели. Някои от тях разрешават удължаването на пробега с това масло, но след мониторинг. Взимат се проби от маслото – на междинен етап и в края на зададения пробег. Прави се анализ в независима лаборатория във Франция и се преценява дали маслото може да работи още и кога да бъде направен следващият анализ. Предлагаме услугата за наши клиенти, като поемаме голяма част от стойността на анализа. За да е представителна извадката, се взимат проби от 3 - 4% от машините, като се обхващат машини, които работят при всички възможни условия и натоварвания за съответния парк.

- За какви двигатели и от какви екокатегории е приложимо новото масло?
- R4 X покрива цялата сфера на приложение на R3 X, но има повече и по-нови одобрения от производители на двигатели. Маслото е приложимо за всички дизелови двигатели Eвро-3, Евро-4 и Евро-5, но задължително без филтър за твърди частици. R4 X диспергира отлично попадналите в двигателното масло сажди. В резултат на това маслото се държи много добре при двигатели с EGR, стига те да не са оборудвани с филтър за твърди частици.
R3 X беше водещ продукт за селскостопанска техника, където повечето машини са Евро-3 и Евро-4 без филтри за твърди частици. R4 X ще e доста добро за селскостопанските, както и строителните машини. Селското стопанство и строителството са браншовете с натоварен режим на работа – запрашеност, работа на място, при високи температури…
Що се отнася до одобренията и покриването на изискванията, е важно да се знае, че това са различни неща. Получаването на одобрение е дълъг, сложен и скъп процес. Одобрение се дава от производителя на двигателя след съвместни изпитания, извършени с производителя на маслото. Това става в лаборатория с двигател, монтиран на стенд. Силовият агрегат работи продължително време, като се симулират различни режими на работа – студени стартове, високи и ниски обороти, променливо натоварване, при което се следи поведението на маслото. Всеки производител на масла може да заяви, че продуктите му покриват изискванията на даден производител на двигатели. В днешно време всеки може да си набави рецептури и да си закупи съставки, с които да произведе масло, което да е по спецификация на даден производител на двигатели, но това не прави продукта одобрен.

- По-скъпо ли ще е маслото R4 X в сравнение с R3 X?
- Новото масло ще е незначително по-скъпо – от 3 до 5% при различните опаковки. Заради възможността за по-дълъг пробег обаче цената му на практика е по-ниска. При различните производител и различни режими на работа пробегът може да се увеличи с около 20 - 40%, а при строителната техника е възможно от 250 на 350 моточаса. Това обаче са условни показатели. Всеки случай е индивидуален, в зависимост от машината и условията на експлоатация и ние винаги предлагаме консултация със специалист.

- Какви масла включва сега серията Rimula и с кои от тях Shell ще посрещне еконормите Евро-6? 
- Rimula R2 Extra е базов продукт за тежконатоварени дизелови двигатели отпреди 15 - 20 години. Предлага се с вискозитет 15W40 и 20W50 и покрива базовите спецификации на всички производители на двигатели. Rimula R4 L е минерален продукт за двигатели с филтри за твърди частици и на практика е за Евро-6. Rimula R5 Е е полусинтетично масло с вискозитетен клас 10W40 и покрива всичко до Евро-5, но пак без филтър за твърди частици. Това е масло с удължен интервал на смяна и перфектното съотношение цена – пробег.
Rimula R6 се предлага във варианти R6 M, R6 LM и R6 LME, съответно с вискозитет 10W40, 10W40 и 5W30, като и трите са синтетични. Вариантът R6 LME 5W30 е за най-новите двигатели, като намалява триенето и повишава ефективността и икономията.

- С логистиката и дистрибуцията на кои продукти на Shell Lubricants се занимава вашата дивизия?
- Абсолютно всички смазочни материали – двигателни масла за леки и товарни автомобили, за строителна техника, за извънпътна и селскостопанска техника, индустриални масла, трансмисионни, турбинни, хидравлични масла и течности, трансформаторни масла, транспортни греси…  Всички продукти на Shell Lubricants във всички търговски обекти, в които се продават.
Ние бяхме първият пилотен проект на Shell в Еропа за аутсорсинг на бизнеса с масла. Процесът продължава и сега моделът макродистрибутор работи в повече от 25 държави. Структурата на директни продажби в Европа е запазена на приоритетните пазари като Германия, Франция, Великобритания, Русия…
Дивизията ни за смазочни продукти Shell е от 12 души, което е малко на фона на работещите за Кавен Орбико 850 служители. Ние сме отговорни за движението на продуктите от изтеглянето им от производството – в Хамбург или Меер, до крайния клиент. Държим на склад стока от цялото портфолиo, за да отговорим на пазарните нужди за поне 45 работни дни, като така можем да отговорим дори на извънредни пазарни пикове. Над 400 на брой са продуктите на Shell Lubricants, ако се вземат предвид различните по големина опаковки, които дистрибутираме. С това покриваме 95 на сто от нуждите на пазара за смазочни продукти. За вноса на продуктите до България използваме нает транспорт, а за вътрешна дистрибуция на 100 процента ползваме транспорт на Кавен Орбико. Паркът на фирмата има над 450 автомобила – леки, лекотоварни и товарни. От октомври 2012 г. поехме дистрибуцията в Македония, Косово и Албания. В Македония и Косово работим с фирми на Orbico Grup, а в Албания - с фирма дистрибутор.

 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините