Volvo FH16 е най-мощният камион в света

сп. Камиони, 2009, бр. 1
01.02.2009

7 януари 2009 г. стана историческа дата за всички, запалени по камионите. Това е денят, в който Volvo Trucks представи най-мощния в света, серийно произвеждан товарен автомобил. Става дума за Volvo FH16 с двигател с мощност от 700 к.с. и чудовищен въртящ момент от 3150 Нм. Така Volvo Trucks стана първият производител в света, който може да сложи обозначение за 700 к.с. на своите товарни автомобили. Досега най-мощният двигател, който се монтираше на флагмана на компанията, имаше максимална мощност от 660 к.с. А най-мощният сериен камион в света беше MAN TGX V8 със своите 680 к.с.

7 януари 2009 г. стана историческа дата за всички, запалени по камионите. Това е денят, в който Volvo Trucks представи най-мощния в света, серийно произвеждан товарен автомобил. Става дума за Volvo FH16 с двигател с мощност от 700 к.с. и чудовищен въртящ момент от 3150 Нм. Така Volvo Trucks стана първият производител в света, който може да сложи обозначение за 700 к.с. на своите товарни автомобили. Досега най-мощният двигател, който се монтираше на флагмана на компанията, имаше максимална мощност от 660 к.с. А най-мощният сериен камион в света беше MAN TGX V8 със своите 680 к.с.

 

Двигателят и историята

Двигателят D 16 G с мощност от 700 к. с. е разработен на основата на предходния 16-литров, 6-цилиндров редови агрегат на Volvo с максимална мощност от 660 к.с. С допълнителните 40 конски сили Volvo Trucks е първият производител на товарни автомобили в света, който чупи бариерата от 700 к.с. в серийното производство. „Volvo FH16 е предназначен за най-тежките и изискващи мощност транспортни операции. Той също е и изключително престижен камион за клиенти, които търсят нещо наистина необикновено. Със 700 конски сили под капака на двигателя Volvo FH16 ярко се откроява от всичко друго в индустрията“, хвали се Стафан Юфорс, президент и главен изпълнителен директор на Volvo Trucks.
Подробностите за това, как се появи новият най-могъщ камион, идват от Volvo Trucks. Насоките, дадени на инженерите Volvo Trucks през пролетта на 2006 година, са били:
-- увеличена мощност на двигателя;
-- по-ниски вредни емисии;
-- запазване на досегашната консумацията на гориво.
Те са имали малко повече от 2 години, за да разработят най-мощния товарен автомобил в света, без това да се отрази на екологичния аспект и на консумацията на гориво. „Увеличаването само на мощността на двигателя е едно, а да го постигнеш, без да увеличиш вредните емисии или консумацията на гориво, е много по-сложна задача“, казва Хенрик Линдеберг, главен мениджър на проекта за новия двигател D 16 G. Естествено е било изискването новият автомобил да покрива нормите Евро-5, които стават задължителни от октомври 2009 г. А това е означавало емисиите на азотен окис (NOx) да бъдат намалени с повече от 40%.


Решенията

Така експертите по двигатели във Volvo са били изправени пред класическа дилема – за да се намали разходът на гориво, процесът на изгаряне на горивото трябва да бъде възможно най-ефективен. Това обаче води до увеличаване на емисиите на азотен окис (NOx). Решението е да се увеличи капацитетът на системата за обработка на изгорелите газове. Инженерите на Volvo започват работа с виждането, че развитието и подобряването на един двигател е комплексна задача за намиране на оптималното решение – от впръскването на горивото през целия работен процес та до изпускателната тръба. Използвайки редица мерки, включително променена конструкция на буталата, те са оптимизирали горивния процес и по този начин са комбинирали високата производителност с ефективно използване на горивото, ниски емисии и дълъг експлоатационен живот. Максималната мощност и въртящият момент покриват по-широк оборотен диапазон, отколкото при предишното поколение двигатели. За справка: максималният въртящ момент се постига в интервала 1000–1450 об/мин.
Новият двигател разполага и с нов термостат на маслената система, който има положителен ефект върху разхода на гориво. Нивото на шум по време на работа на празен ход е намалено с 2 дБ(A). Това е постигнато с помощта на предварително впръскване в цилиндъра на малка част от количество гориво. Мощност се печели и заради новата и по-обемна система за обработка на изгорелите газове. По-високият капацитет на системата води до намалено съпротивление при преминаване на газовете през нея и до по-малки загуби на мощност. Подобрена е и очистващата способност на системата, която, както и преди, е по технологията SCR (Селективна каталитична редукция).


От Швеция до Австралия

Работната група по проекта за новия двигател е разработвала, изпробвала и оценявала различни решения – от концептуални до прототипи, лабораторни анализи и изпитания в реални условия. Тъй като Volvo FH16 е разработен за най-тежките и изискващи мощност транспортни задачи, полевите тестове били проведени в работна среда с тежки, дори екстремни, условия. „Новият Volvo FH16 теглеше тежки автовлакове през австралийските пустини, превозваше дървен материал в северната част на Швеция в условия на суров студ и също бе изпитан в терен при надморска височина до 3600 м в Скалистите планини в САЩ“, обяснява Хенрик Линдеберг. Така проектът е изпълнен и Volvo FH16 не само става най-мощният камион в света и покрива Eвро-5, но и има конкурентен разход на гориво. Двигателят Volvo D16G е стандартно оборудван с нова, електронно управлявана моторна спирачка (EPG) със спирачен ефект от 230 кВт. Електронният контрол прави възможно намаляването на подвижните й части и спомага за по-просто действие, повишена надеждност и по-ниско тегло. Производителят предлага и възможност за монтиране на моторна спирачка VEB+ (Volvo Engine Break+) със спирачен ефект от 425 кВт. Като следствие от обновения двигател производителят е преподредил моделната си гама при тежките товарни автомобили и FH16 ще бъде произвеждан и във варианти с 540 и 600 к.с. вместо досегашните 580 и 660 к.с.

<< Обратно към новините