Това е Setra CC 500

сп. Автобуси, 2012, Бр. 10
05.02.2013

Първият тестдрайв на новия ComforClass доказа, че производителят от Улм отново поставя стандарти в бранша

Това е Setra CC 500

Първи тестдрайв за журналисти на новия Setra ComfortClass 500 организира през последната седмица на октомври Daimler Buses. Списание КАМИОНИ съобщи за това в броя си от ноември 2012 г. Сега предлагаме личните впечатленията от автобуса, чиято премиера бе по време на IAA 2012 в Хановер, на Лъчезар Апостолов, представител на списанието, участвал в тестовете...

Първи тестдрайв за журналисти на новия Setra ComfortClass 500 организира през последната седмица на октомври Daimler Buses. Списание КАМИОНИ съобщи за това в броя си от ноември 2012 г. Сега предлагаме личните впечатленията от автобуса, чиято премиера бе по време на IAA 2012 в Хановер, на Лъчезар Апостолов, представител на списанието, участвал в тестовете.

Когато сядаш зад волана на Setra, винаги е интересно. Особено ако моделът е нов. Тогава производителят от Улм винаги има с какво да те изненада. И да изненада конкуренцията, като й дръпне с няколко обиколки, пардон – години. Защото традицията продължава и вече повече от 60 години Setra е сред законодателите в автобусния бранш на автомобилостроенето.
С тези мисли пътувах към летището в Мюнхен. Там беше началната точка на първия тестдрайв на новия Setra CC500.  Моделът бе представен пред журналисти още през лятото. По-късно, през септември, бе премиерата му пред широка публика в Хановер, по време на IAA 2012. Още тогава посланието бе ясно.
Новият ComfortClass идва с изключителен, динамичен дизайн, върхова аеродинамика (Cx=0,33), олекотена конструкция и забележителна горивна ефективност. По време на теста на определени участъци беше постигнат среден разход на гориво от 18,6 л на 100 км. И всичко това е приложено без компромиси с дизайна, сигурността, здравината и комфорта. Естествено CC 500 е пълен с всички най-нови системи и функции за безопасност. По отношение на комфорта за водача и пътниците пък е достатъчно да се каже – това е Setra. Всичко това предстоеше да усетим – на кормилото на новия Setra CC500 и на пасажерските седалки.

Тестовите автобуси
Бяха подготвени три версии на  Setra ComfortClass 500 – двумостовите S 515 HD с дължина 12 295 мм и S 516 HD/2 – 13 115 мм и триосния S 517 HD – 13 935 мм. 12-метровата версия бе с дизеловия двигател ОМ 470 с мощност 429 к.с., Евро-6 и 6-степенната механична предавателна кутия GO 210, която е стандартно оборудване при S 515 HD. 13-метровата двуосна версия бе оборудвана със същия двигател. Тя се предлага също стандартно с механична предавателна кутия, но за теста бе оборудвана с предлаганата като опция 8-степенна автоматизирана GO 250-8 PowerShift3, разработена специално за автобусите на Daimler. Автоматизираната предавателна кутия e стандартно оборудване при третия тестов автобус  S 517 HD. Той бе снабден с опционалния двигател за модела – ОМ 471, Евро-6 с мощност 476 к.с. И трите тестови машини бяха щедро оборудвани с всички възможни и прилагани някога при автобусите активни и пасивни системи за сигурност – EBS, ESP, ABS, ASR, спирачен асистент, лайнасист, TPM, ATAS… Не бе спестено и нищо, свързано с удобството на водача и пътниците – адаптивен круиз контрол, мултимедийна система, комфортни седалки от най-висок клас.

Трасето
Тестовете на ConfortClass 500  продължиха една седмица, през която журналисти от цяла Европа имаха възможност за по ден да изпробват автобуси. На всеки участник се падна да шофира в продължение на около 60 км всеки от автобусите. Тестовото трасе включваше магистрала, първокласен път с двупосочно движение, тесни градски улици, множество изкачвания и спускания. Първият етап тръгваше от летището в Мюнхен, бе дълъг 82,4 км и включваше предимно магистрала. Крайната точка бе в градчето Бернриид на брега на езерото Щранбергерзее, югозападно от Мюнхен. Оттам тестът продължи още 67,2 км - главно по двупосочни пътища, и стигна до историческото градче Айнг, югоизточно от Мюнхен, по пътя между града и баварските Алпи. Връщането до летището в Мюнхен бе 64,4 км и минаваше по двупосочен път и  магистрала.

На магистралата
Ако удоволствието от шофиране на автобус значи комфорт, удобство и лекота на управление, то в пълна степен може да се изпита при управлението на Setra CC500 по магистралата. Особено ако се възползваш от адаптивния круиз контрол – тогава ти остава само да контролираш автобуса с кормилото.
Пада ми се да потегля от летището с S 515 HD - единствения тестов автобус с ръчна предавателна кутия. Домакините от Daimler ни убеждават, че в този клас 60 на сто от поръчките им са за механични предавателни кутии. Затова GO 210 е стандарт. Не че механичната кутия работи лошо. Автобусът е достатъчно пъргав и с нея. Превключването на предавките е леко и безпроблемно. Но когато си имал възможност при едни и същи пътни условия да пробваш един след друг двата автобуса, оборудвани съответно с ръчна и автоматизирана предавателна кутия, правиш разликата веднага. А тя е огромна - сещате се в полза на кое. В допълнение PowerShift3 превключва предавките неусетно и поддържа двигателя винаги в оптималните обороти.
Иначе и при двата варианта на предавателна кутия истинско удоволствие е шофирането по магистрала с използване на пълните възможности на адаптивния круиз контрол. Задаваш максимална скорост на движение и дистанция от движещото се отпред превозно средство и... остава само да държиш кормилото, а лайнасистентът те предупреждава с вибрация на седалката, ако настъпиш осовата линия. Автобусът сам ускорява и намалява скоростта си. При изпреварване в момента на изнасяне в лявата лента превозното средство се ускорява само до зададената максимална скорост. При връщане в дясната лента автобусът сам определя скоростта, така че да запази зададената му дистанция от предното превозно средство. Действието на адаптивния круиз контрол се прекратява, ако водачът докосне педала на спирачката или лоста за управление на предавателната кутия, разположен от дясната страна на кормилната колона. Връщането към параметрите, зададени преди това на круизконтрола, става с едно натискане на някой от бутоните за управление на системата, разположени върху многофункционалното кормило. Богато оборудваното арматурно табло, което напомня за това в най-луксозните леки автомобили на Mercedes-Benz, предоставя богата информация на водача за работата на всички системи. На голям дисплей в центъра на таблото водачът може да следи и моментните параметри, и стойностите, зададени на круизконтрола. Освен тази система ComfotfClass 500 е оборудван с Active Brake Assist 3. Системата спира автобуса напълно при опасност от челен удар и неадекватни действия на водача.

По пътя

Mагистралата свършва и поемаме по двупосочните пътища, свързващи градчетата из Бавария югозападно от Мюнхен. Стабилността на пътя и на трите автобуса е перфектна. Както и управляемостта и маневреността. Дори и  14-метровият S 517 HD се промъква уверено по криволичещите улици в малките градчета, за да поеме след това уверено по междуградския път. Тук може да се усети най-добре удобството на мястото на водача. Уредите за управление са разположени така, че без да отклонява вниманието си, шофьорът може да достигне до всеки бутон или лост – да  включи светлини, да спусне или дигне сенника на челното стъкло. Всъщност подредбата и организацията на арматурното табло е много логична и помага на водача. Таблото е почти в полукръг - на две нива и на три секции от ляво на дясно. На горното ниво централно са разположени най-важните уреди - оборотомер, скоростомер и цветен дисплей – всичките за контрол работата на двигателя и системите в автобуса. Вляво е тахографът. Вдясно има дисплей и клавиатура за контрол на мултимедийната система в салона. На долното ниво, отляво е наборът от бутони, свързани пряко с работата и удобството на водача, а отдясно са бутоните за управление на всичко свързано с пътниците и салона – врати, осветление, климатик…
На кормилната колона отдясно е лостът за управление на автоматичната предавателна кутия и на моторната спирачка и ретардера. Ръчната предавателна кутия се превключва с къс лост, който е вляво на арматурното табло.
Когато управляваш автобуса по двупосочен път с редуващи се спускания, изкачвания, завои, разминавания в тесни участъци, още по-осезаемо долавяш голямото предимство на автоматизираната предавателна кутия пред механичния вариант. Първо, заради това, че при автоматизирана предавателна кутия, точно по такива пътища и участъци, водачът има да върши няколко действия по-малко и може изцяло да насочи вниманието си към безаварийно прокарване на автобуса през тесни места и ситуации. При извънградски пътища пък автоматизираната предавателна кутия със сигурност подбира по-добре режимите на работа на двигателя и това води до икономия на гориво. Защото и най-добрият шофьор не може да превключва предавките на ръчната предавателна кутия и да подбира момента за това с прецизността, с която го прави управляващата електроника на автоматизираната трансмисия. А дори и да може (както твърдят все още срещащите се поддръжници на ръчните скорости), то едва ли през цялата си работна смяна той може да е в перфектна форма и кондиция, за да го прави идеално. Та затова, когато по време на теста смених автобуса с ръчна предавателна кутия с този с автоматична, си мислех за онези 60 на сто от клиентите на 12-метровия сегмент на ComfortClass, които все още предпочитали ръчните скорости. Дали пък при CC 500 те няма да стават все по-малко. Защото малко не се връзва да си узрял да купиш един от технологичните еталони в автобусния бранш и в ерата на Евро-6 да му сложиш ръчна предавателна кутия.
За комфорта, удобството и обезшумеността на салона е достатъчно да кажеш - това е Setra. Особено оригинални решения има в дребните детайли като индивидуалното осветление и вентилация на пътниците, масичките на гърба на седалките…
Тестът мина и замина. Отново остава впечатлението, че с всеки свой нов модел Setra  изпреварва конкуренцията с няколко години. Та какво ли ще видим през 2013 г., когато се очаква производителят от Улм да обнови TopClass-а си, който по новата продуктова схема остава запазена територия за автобуси от хайлевъл и VIP-ниво.

 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините