Busworld Turkey 2022 – по-силен от всякога
Деветото издание на Busworld Turkey, организирано от Busworld и HKF Trade Fairs и проведено в края на май в Истанбул се превърна в най-силното досега автобусно изложение край Босфора.
Освен с масираното участие на почти всички големи турски автобусни производители, както и на редица чуждестранни компании, изложението Busworld Turkey 2022 ще бъде запомнено с твърдия курс към електрификация в градския автобусен транспорт, започнал и в този регион на планетата.
Има нещо символично във факта, че през март преди две години Busworld Turkey 2020 стана последното голямо автобусно изложение преди първото затваряне на света поради пандемията от COVID. Сега Busworld Turkey 2022 пък беше първото такова събитие след отварянето на света и разхлабването на мерките.
На практика изложението в турския мегаполис стана единственото в сферата на автомобилите за работа, на което не се наложи да отмени издание заради пандемията. Busworld Turkey се провежда от 2006 г. на всеки две години. Изданието през 2018 г. бе в Измир, но бе отчетено, че Истанбул е истинският дом, на най-голямото автобусно изложение в Югоизточна Европа и то бе върнато край Босфора.
Вероятно затварянето и пандемията бяха част от причините Busworld Turkey 2022 да стане, може би, най-силното издание на панаира до сега. Данните за посетителите и участниците още не са обобщени, заявки за участие бяха подали над 150 изложители. За сравнение - по време на последното издание преди пандемията - през 2020 г. Busworld Turkey прие 129 изложители.
Естествено най-масирано и атрактивно бе присъствието на турските производители на автобуси, които от десетилетия имат традиции и са утвърдени на местните и международните пазари. Те представиха продуктите си в две от залите на изложбения център в Истанбул на обща площ от 12 500 кв. м. Отсъстващи нямаше. С впечатляващи щандове, на които имаше не по-малко от 4-5 автобуса, повечето, от които нови модели се представиха Anadolu Isuzu, BMC, Güleryüz, Karsan, Otokar. Друг голяма местен производител – Temsa бе предпочел да повери експозицията си на местния си дистрибутор Mapar MAN.
На този фон правеше впечатление отсъствието единствено на двамата големи немски производители Mercedes-Benz и MAN, които имат в Турция – съответно в Истанбул и Анкара доста сериозно производство, прr това за европейските пазари. Но явно европейската автобусна индустрия все още не може да се отърси напълно от стагнацията заради пандемията и последвалата я финансова криза, засилена от войната в Украйна.
За сметка на това за пръв път в Истанбул се представи друг от големите европейски производители - IVECO BUS. За това също си има причина – преди по-малко от две години IVECO BUS сключи сериозен контракт за сътрудничество с Otokar, в резултата, на който през миналата година бе представен нов модел градски автобус, предназначен за пазарите в Южна, Източна и Централна Европа. От изложбените площи в Истанбул отсъстваха и китайските производители.
Пъстра бе картината и при доставчиците на възли, агрегати, системи, оборудване, детайли и елементи, услуги за автобусите и автобусния транспорт. Естествено в Истанбул с най-новите си продукти бяха някои от най-големите като Allison Transmission, ZF, Voith.
Както споменахме електрическите и алтернативните задвижвания преобладаваха в предложенията на всички производители, представили автобуси в Истанбул. Тези производители, които имат вече популяризирани и познати модели, представиха различни варианти на разширяване на електрическата си гама, други впечатляваха с нови и за пръв показани разработки.
Anadolu Isuzu представи на Busworld Turkey 2022 освен изцяло електрическия NovoCiti Volt и задвижвания на природен газ (CNG) 13-метров междуградски автобус Kendo / Interliner 13. Моделът е пригоден за работа с биометан. На щанда присъстваха и познатите Citiport 12 и мидибусът Grand Toro. Електрическият нископодов NovoCiti Volt се предлага с дължина 7957 и 8010 мм. Електродвигателят е с пикова мощност 270 кВт. Батериите могат да бъдта с капацитет 211 кВтч или 268 кВтч, като с климатик или без климатик в първия случай осигуряват пробег от 200 до 300 км, а във втория – от 250 до 350 км.
Възроденият турски производител BMC също излезе с ново електрическо предложение, като допълнение към вече утвърдените си градски автобуси на природен газ. Neocity 8.5 Electric е с нисък под и с дължина 8,5 м и електродвигател с пикова мощност 235 кВт. Батерията е с капацитет 198 кВтч. Автобусът с тегло 10 400 кг е разчетен за полезен товар до 5500 кг. Седящите места са от 21 до 25, а правостоящите – от 43 до 51.
С 8,5-метров нископодов електрически градски модел се представи и базираният в Бурса производител Güleryüz. Новата разработка се нарича Ecoline Еlectric. Мидибусът е с дължина 8,58 м. Електродвигателят е с пикова мощност 250 кВт. Моделът може да превозва до 37 пасажери – седящи и правостоящи. На щанда на Güleryüz бяха и 12-метровият градски Ecoline, както и хитът в продажбите за Европа – 11-метровият дабълдекер за градски турове Panora с открит втори етаж, които се предлагат с двигатели на Mercedes-Benz и Cummins.
Karsan показва цялата гама от електрически автобуси на Busworld Turkey 2022, която покрива дължини от 6 до 18 м. Турската компания разкри и новата си стратегия за електрическо развитие e-Volution, насочена към трикратно увеличаване на продажбите. Производителят представи електрическия 6-метров e-JEST, 8-метровия нископодов електрически e-ATAK, като и за пръв път заедно цялата си електрическа нископодова серия e-ATA с дължина 10, 12 и 18 м.
Един от големите турски производители Otokar лансира за пръв път в Истанбул съчленения 18-метров електрически е-KENT. Дължината му е 18,7 м, а капацитетът на батерията, която идва от Webasto – 350, 490 или, 560 кВтч. Електродвигателят е от Voith с пикова мощност 410 кВт. Капацитетът на автобуса е от 123 до 152 пасажери – в зависимост от избраната батерия. Otokar показа и новия си електрически минибус е-Centro, както и 12-метрова версия на е-KENT.
Дистрибуторът на Temsa за Турция Mapar MAN освен част от продукцията на базирания в Адана производител представи и програмата си за продажба в Европа на проверени, реновирани и готови за път туристически автобуси от марките MAN и Neoplan. На щанда бяха показани флагманът на Temsa – 13-метровият двуосен туристически модел Maraton, градският 12-метров Avenue и мидибусът Prestij.
Електрическото предложение на IVECO BUS се казваше, естествено E-WAY. 12-метровият градски автобус се произвежда във фабриката на Heuliez Bus във Франция, притежавана от IVECO BUS. Гамата на E-WAY включва вече автобуси с дължина 9,5 м, 10,7 м, 12 м и 18 м, като и предназначения за обособени бързи автобусни трасета (BRT) модел LINIUM. Предлагат се високоенергийни батерии за различни приложения – NMC, които са за бавно зареждане в депото или LTO – с възможност за бързо зареждане. На щанда в Истанбул можеше да се види и 12-метрова версия на хита CROSSWAY (с над 50 000 продажби). Междуградският модел се предлага с дизелови и газови двигатели, съвместими с възобновяеми горива. Третият експонат бе 12-метрова версия на STREETWAY, задвижвана на метан (CNG). Моделът е разработка на IVECO BUS, която се произвежда в завода на Otokar и е ефективен градски автобус с оптимизирани разходи. Нископодовият автобус се предлага и в 18,75-метрова версия.
Allison Transmission демонстрира разнообразие от решения за задвижване на автобуси по време на Busworld Turkey 2022. На щанда на компанията бяха представени нова 9-степенна автоматична трансмисия за автобуси и електрическият двигателен мост Allison eGen Power за частично нископодови автобуси. Можеха да се видят напълно автоматичните предавателни кутии T2100 xFE и T3270R xFE за градски и междуградски автобуси сдължина от 5 до 27 м. Новата 9-степенна предавателна кутия влиза в производство през 2023 г. и е разработена за 8-метрови мидибуси и средни и леки автомобили за работа. Тя добавя редица нови функции и характеристики към тези на познатите кутии Allison 1000 Series и Allison 2000 Series, включително – преобразувател на въртящия момент.
Немският гигант ZF представи в Истанбул последните си решения в сферата на автобусите. В тях влиза новата система за предотвратяване и смекчаване на евентуални сблъсъци при градски автобуси - Collision Mitigation System (CMS). Електрическите задвижвания за автобуси пък включват порталния заден мост с два електродвигателя, интегрирани в главините AxTrax AVE и централното електрическо задвижване CeTrax.
FarHym – турска компания, която е собственост на немския гигант в областта на вътрешното обзавеждане на автобусите Hymer group показа на щанда си последните си разработки, които включват всички видове вътрешни пластмасови панели и детайли от автобусите – багажници, въздуховоди, осветления, масички…
Повече - в броя на списание КАМИОНИ от юли-август 2022 г. - на хартия и онлайн - на transport-press.bg.
Истанбул – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ