Bus Euro Test 2022 Limerick: Високо напрежение!

19.05.2022

Bus Euro Test 2022 Limerick: Високо напрежение!

Кой ще е Автобус на годината 2023? Отговорът на този въпрос даде Bus Euro Test 2022 Limerick, който се проведе от 10 до 13 май в третия по големина град на Ирландия – Лимерик. Победителят ще стане известен през септември, след което ще получи наградата си.



Ясно обаче е едно – престижната награда ще отиде при напълно електрически автобус, защото за пръв път в теста се конкурираха само градски автобуси, задвижвани изцяло на ток. Пет единични 12-метрови електрически автобуса застанаха на старта в Лимерик. Съперници и кандидати за званието Автобус на годината 2023 бяха Higer Azure, Karsan e-ATA 12, MAN Lion’s City 12 E, Mercedes-Benz eCitaro и Volvo BZL MCV. Какви по-добри предпоставки за високо напрежение?

Събитието
Домакин на теста през тази година бе изданието Bus and Coach Flet, което е представител на Ирландия в международното жури Автобус на годината. Грижа за цялостната перфектна организация и логистиката по време на събитието имаха редакторът от списанието Шон Мърта и екипът му.



През двата дни, при които автобусите бяха на пътя, те бяха тествани от членовете на международното жури Автобус на годината, сред които и представител на списание КАМИОНИ. 23-мата журналисти от водещи европейски издания, специализирани в областта на автобусите и автобусния транспорт, имаха възможност да ги изпробват по разнообразен маршрут в реални условия като водачи и пътници в околностите на Лимерик.



Ден преди пътните тестове бяха проведени традиционните измервания на спирачния път и нивото на шум в салона на автобусите. Това са показатели, които помагат на членовете на журито да получат по-пълни впечатления за възможностите на автобусите. За да има равнопоставеност между кандидатите, измерванията за дължината на спирачния път от скорост 50 км/ч до пълно спиране бяха направени с един и същ водач зад кормилото на всеки от автобусите. С всеки от автобусите бяха направени по 4 спирания, като за сравнение между кандидатите бяха взети най-добрите им постижения. Шумът бе измерен по време на движение в зоната над задния мост.

Тестът
След измерванията на спирачния път и шума дойде ред на обстойните презентации на производителите. След това участващите в надпреварата автобуси бяха подложени на обстойни тестове в околностите и по улиците на Лимерик. Основният тестов маршрут преминаваше през разположените югозападно от Лимерик предградия и градчета. Начална и крайна точка бе автобусна спирка при Коллопис Крос. Оттам тръгваше на югозапад по не особено широк двупосочен крайградски път, преминаващ по разнообразен терен с редуващи се изкачвания и спускания. След 6 - 7 км на кръговото кръстовище при Гортаганиф посоката на движение се обръщаше.



Обратният път към началната точка до затварянето на кръга преминаваше по магистрален участък, където автобусите можеха да се тестват на максимална скорост. След това трасето навлизаше в предградието Патриксуел. Там кандидатите за наградата попадаха в напълно в своя среда – градско движение, трафик, светофари, прави, но не особено широки улици, множество леви и десни завои под прав ъгъл, паркирани край пътя автомобили... Тук вече можеше да се проверят маневреността на автобусите, както и видимостта, която предлагат на водача, още повече че три от автобусите участници в теста пристигнаха в Лимерик, оборудвани с камери за обратно виждане вместо огледала.



За членовете на журито допълнително предизвикателство беше лявото движение в Ирландия, като три от автобусите бяха предназначени за пазара на Острова и пристигнаха за теста с десен волан. Трябва да уточним, че трите автобуса с дясно управление - Higer Azure, Mercedes-Benz eCitaro и Volvo BZL MCV, са специални разработки за британския пазар. Затова имаха някои особености, които ги отличаваха от останалите, но които са почти задължителни за да могат да се продават на Острова. Освен десния волан, това са наличието на само една врата за пътниците – отпред и задължителен авариен изход от дясната страна в средата на автобуса. Съответно – задната част на салона за пътниците обикновено не е нископодова, а до последния ред седалки се стига по едно или две стъпала.

За два дни членовете на журито имаха възможност да преценят управляемостта, пътното поведение, динамиката, сигурността, комфорта и удобствата на автобусите по отношение на водача и пътниците, достъпността за инвалидни и бебешки колички, осветеността и обезшумеността на салона, возията, пробегът с едно зареждане... Не на последно място те получиха информация и за предлаганите от производителите възможности за изграждане на зарядна инфраструктура, както и надеждна поддръжка и качествено следпродажбено обслужване.



Преди гласуването, което се състоя в последния ден на Bus Euro Test 2022 Limerick, на закрито заседание всеки от членовете на журито сподели впечатленията си от петте автобуса, отчитайки гледните точки на водача, пътниците и транспортните оператори. След това гласуването определи подреждането в теста, а кой ще е големият победител, който ще бъде обявен за Автобус на годината 2023 (Bus of The Year 2023) и ще получи право да бъде брандиран с логото на наградата, ще се разбере през септември.

По традиция основни спонсори на провеждания всяка година европейски автобусен тест са Busworld International и ZF Friedrichshafen.
Busworld International e организатор на няколко големи периодични автобусни изложения в различни части на света, като най-значимото е Busworld Europe, провеждано на всеки 2 години в Брюксел.

ZF Friedrichshafen e най-големият в света доставчик на различни възли, агрегати, системи и задвижвания за първоначално вграждане в автобуси. Показателно е, че в теста в Лимерик, нямаше електрически автобус, който да не използва някакъв компонент от ZF. Както винаги, в рамките на събитието автобусната дивизия на немския гигант представи последните новости около своите продукти. Този път в тон с участващите в теста автобуси акцентът бе върху новата система на ZF за предотвратяване и смекчаване на евентуални сблъсъци при градски автобуси - Collision Mitigation System (CMS), и върху електрическите задвижвания.

CMS включва активен спирачен асистент за избягване на челни сблъсъци, който е проектиран да предпазва и пътниците в автобуса от неблагоприятните ефекти на внезапното спиране. Системата предпазва и намиращи се в сляпата зона на автобуса велосипедисти и пешеходци. В презентацията място имаха и новите поколения на елементи от силовата линия на автобусите, голяма част от които са предназначени за електрически задвижвания. Порталният заден мост с два електродвигателя, интегрирани в главините AxTrax AVE, е широко разпространен при редица нископодови електрически автобуси. Благодарение на него при съчленените автобуси вече са възможни конфигурации с 4 задвижващи колела. Централното електрическо задвижване CeTrax, предназначено за автобуси, осигурява мощност до 300 кВт и максимален въртящ момент до 4500 Нм.

За журито
Международното жури Автобус на годината е независима, демократична организация с нестопанска цел, създадена от група водещи списания за автобуси от Европа. На всеки две години – в четна година журито Автобус на годината организира тест за градски автобуси – Bus Euro Test. В нечетни години тестът Coach Euro Test e за туристически автобуси. Членове на журито участват в тестовете доброволно и при много строги правила за запазване на безпристрастност.



В журито и съответно – в тестовете участва по едно водещо издание от държава. За България това е списание КАМИОНИ. През последните десет години журито нарасна, а членовете му се увеличиха от първоначалните 12 до 23, като най-скоро приетата държава е Сърбия. Основният принцип на журито остава, че е възможно членство само на едно издание от държава.

Членове на международното жури Автобус на годината в момента са:
ÖPV Österreichischer Personenverkehr (Австрия); Transporama (Белгия); КАМИОНИ (България); Kamion & Bus (Хърватия); Danske Busvorgnmand (Дания); Auto, tekniikka ja kuljetus (Финландия); Bus & Car Connexion Transports Territoires (Франция); Omnibusrevue (Германия); Troxoikaitir (Гърция); Bus & Coach Buyer (Великобритания); Rolling Tons (Унгария); Fleet Management Magazine (Ирландия); Tuttotrasporti (Италия); Touringcar & Bus (Нидерландия); Buss-Magasinet (Норвегия); Autobusy (Полша); Tranzit (Румъния); Autobuses & Autocares (Испания); Res och Trafikforum (Швеция); TIR transNews (Швейцария); Transport & Logistika (Словения); Transport a Logistika (Чехия), Veliki Točkovi (Сърбия).

Повече за BET 2022 и за впечатленията от автобусите – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transpoprt-press.bg

Лъчезар АПОСТОЛОВ, член на международното жури Автобус на годината
София – Лимерик

<< Обратно към новините