Volvo FH - здравина по шведски

сп. Камиони, 2009, бр. 2
01.03.2009

За малко повече от три години коравият викинг си спечели множество почитатели.

За малко повече от три години коравият викинг си спечели множество почитатели.

Стане ли дума за камионите Volvo, сякаш всичко е казано и доказано. Здрави, надеждни, представящи се добре във всякакъв вид транспортна дейност. Тук ще стане дума за един от флагманите на марката – влекача Volvo FH, който вече се е доказал в превозите на дълги разстояния. Затова не е случайно, че коравият „викинг“ има не малко почитатели и че шосейният кръстосвач, който вече се появява на пазара за употребявани автомобили, се радва и на подобаващ интерес.
Бързият преглед на обявите за товарни автомобили втора употреба показва, че моделът FH на Volvo вече има запазено място там. Цените зависят от годината на производство, пробега, изпълнението и оборудването, и следват динамиката на пазара.


Защо FH

През 2005 г. и по-осезаемо в началото на 2006 г. Volvo FH замени дотогавашния представител на марката в класа – модела FH12. Тогава външно новият модел почти не се отличава от предшественика си. Кабината е същата, но истинската разлика се крие под нея. И тя е в новия, вече не 12-литров, а 13-литров дизелов двигател, умело съчетан от конструкторите на марката със силовото предаване, така че автомобилът да използва оптимално въртящия момент и максималната мощност на двигателя с възможно най-нисък разход на гориво. И понеже все пак в числото 13 има фатализъм, производителят решава да го извади от обозначението на модела. Едва ли това е причината обаче сега, малко повече от 3 години след появата на FH, „викингът“ да се е утвърдил като един от най-качествените и надеждни влекачи за международни превози. А в средата на 2008 г. шведите представиха обновена версия на модела. Променени са фаровете, предната решетка, екстериорът има малко повече хром, от което излъчването стана още по-агресивно и респектиращо. Обновяването засегна и доста елементи от интериора на кабината, но тук ще говорим основно за предходната версия от модела FH. За това, какво е поведението на пътя, за експлоатацията и обслужването им потърсихме мненията на инж. Марин Качаков – сервизен мениджър в сервизен център София-Юг на Волво България ЕООД, Иво Петров – сервизен мениджър във фирмата за международен транспорт Дискордиа, която е един от най-големите клиенти на марката у нас, и на Борислав Дерменджиев, регионален мениджър продажби във Волво Трак Корпорейшън. Според специалистите у нас се движат около 1400 броя от модела. Може би тук е мястото да се цитира и мнението на изпълнителния директор на Дискордиа АД, г-н Христо Христов: „Към Volvo се насочихме случайно. Аз съм бизнесмен, мен ме интересува камионите да работят и да носят пари, а не от каква марка са. Навремето проучвахме пазара. От Volvo получихме по-специално отношение и затова избрахме тази марка. При всяка покупка на камиони правим проучване, не е задължително винаги да купуваме Volvo. Мога да кажа обаче, че това са камиони от висок клас и съм доволен от тях. Караме ги 5 години, до пробег около 700 000–800 000 км, след което ги продаваме на пазарни цени и остатъчната им стойност е добра. Показателно е, че когато наближи време да продаваме камиони, ми се обаждат колеги, за да си запазят бройки“.


Двигателите

Вече стана дума, че в основата при пускането в производство на модела FH е новият 13-литров двигател. Редовият 6-цилиндров дизелов агрегат, разбира се, е разработен на базата на предходния 12-литров двигател. Освен увеличения работен обем обаче нови са и управляващия софтуер и мощностния ред на гамата двигатели. Така FH излиза на пазара с възможност за оборудване с двигател с мощност 400, 440, 480 или 520 к.с. В началото двигателят D13A сe е произвеждал във варианти, покриващи еконормите Евро-3 без добавка или отговарящи на еконормите Евро-4 по системата SCR с използването на AdBlue или използващ системата EGR без добавка (последният в ограничени количества предимно за строителни изпълнения). Впоследствие в производство влиза и двигател, отговарящ на стандарта Евро-5 чрез използване на технологията SCR с AdBlue. Във всички случаи дизеловият агрегат е с горивна уредба от типа помпа-дюза. Моторът е здрав, надежден и работи безпроблемно. Това сочат наблюденията на сервизните специалисти. Няма характерни течове на масло и охлаждаща течност. Марин Качаков си спомня една сервизна кампания на Volvo, обхващаща първите произведени камиони от модела. При нея са сменени гаранционно термостатите на известен брой автомобили. Причината – термостатът е стоял постоянно отворен, а проблемът е решен, след като Volvo сменя поддоставчика на проблемната част. Другите наблюдения са, че след пробег от около 350 000 – 400 000 км е възможно прегаряне и нужда от смяна на гарнитурите между изпускателния колектор и цилиндровата глава. Същественото, на което трябва да се обърне внимание, е, че този двигател изисква клапаните да се регулират на пробег около 400 000 км. Тогава се сменят и ремъци, и обтягащи ролки. Иначе производителят препоръчва смяна на маслото на 40 000 км при вътрешен транспорт и на 60 000 км при експлоатация по международни дестинации. Маслото е VDS3 минерално 15W40.


Чисти гориво и добавка

В сервиза на Volvo досега нямат случаи на сменени дюзи при модела FH. Въпреки вродената нетърпимост на системата помпа-дюза към некачествени горива, най-често последствията от тях са били запушване на сондата на резервоара или на цедката на горивния филтър. Признак за това е индикацията на арматурното табло за ниско налягане на горивото. Друг проблем, дължащ се на лошо гориво, е запушването на връзката между основния и допълнителния горивен резервоар при автомобилите с два резервоара. Конструкцията е такава, че сондата е в основния резервоар, а двата резервоара са скачени съдове. В случай на такъв проблем може да се стигне до ситуация, в която двигателят изгасва, а горивната уредба гълта въздух. В този случай, дори да има гориво, горивомерът показва празен резервоар. За да се избегне подобна ситуация, е добре на около 2 години да се прочиства системата, съветват специалистите.
Когато става дума за FH, не може да се отмине и чувствителността на системата за прочистване на отработените газове към състава и качеството на добавката AdBlue, категорични са Марин Качаков и Иво Петров. Случвало се е системата да реагира дори на качествена добавка, която е минала през зацапана туба. При по-ранните модели като начало светва предупреждение за грешка от компютъра на арматурното табло, докато при по-новите автомобилът влиза в авариен режим и двигателят работи със силно намалена мощност. Системата реагира по същия начин и на шофьорските хитрости да заменят добавката с вода. Марин Качаков обяснява „Проблемът е, че в тези случаи дефектира централният модул на системата за очистване на отработените газове. Не го ремонтираме, а се налага да бъде сменен изцяло, като цената му е около 5000 лв.” И допълва, че очакванията са ресурсът на двигателя D13 да бъде към 1,5 млн. км.


Трансмисия и ходова част

Силовото предаване при Volvo FH, типично за марката, е сред най-безпроблемните елементи в автомобила, твърдят специалистите. Това, на което обаче трябва да се обърне внимание, е, че производителят препоръчва смяна на фрикционен диск и аксиален лагер на съединителя на пробег около 500 000 км, независимо от това, че визуалната преценка може да показва, че в двата детайла има още ресурс за работа, казва Марин Качаков. Иначе регистрираните в сервиза случаи на ненавременна смяна на съединителя са винаги следствие от грешки на водачите – претоварване и пробоксуване на съединителя. Ако се пренебрегне това предписание, рисковете не са малки, допълва специалистът. При разпадане на лагера са възможни и ред други поражения – пропукване на кожуха на маховика или на кожуха на предавателната кутия. С предавателния механизъм, независимо дали е ръчен или 12-степенният автоматизиран I-shift, сервизните специалисти не са наблюдавали никакви проблеми. Същото важи и за карданното предаване, главното предаване, диференциала и полуваловете. Не е имало случаи да дефектира висящ лагер на кардана.
Ресурсът на спирачните накладки зависи много от стила на каране и режима на експлоатация, обясняват специалистите. Минималният пробег, след който са сменяни при модела FH, е над 300 000 км. Тук не трябва да се забравя, че животът им може да се удължи с умелото прилагане на тристепенната моторна спирачка VEB. Тя се слави като най-добрата при този клас автомобили и според запознати с експлоатацията на модела спокойно може да замени ретардера. Окачването на автомобила е без забележки. Впечатленията са, че клиентите предпочитат задно пневматично окачване и предно на листови ресори. Не са регистрирани случаи на износване на щанги, шарнири, ресорни болтове. В най-ранно произведените камиони от модела е имало случаи с изтичане на масло от предните амортисьори. Подмяната на всички дефектирали амортисьори е извършена в рамките на гаранционното обслужване, а проблемът е решен от производителя с вграждането на амортисьори от друг доставчик. Марин Качаков обаче обръща внимание на редовното гресиране на седлото при влекачите. Подценяването на тази операция води до затруднено плъзгане на полуремаркето върху лафета, а оттам и до износване на тампоните на седлото и наложителната им смяна.


Изводите

След всичко казано се налага изводът, че Volvo FH се очертава като един сериозен играч на пазара за автомобили втора употреба. Такива са очакванията и на Борислав Дерменджиев. Според него при този модел има много добър баланс между разходите за транспорт на километър и остатъчната цена. Наблюденията са, че у нас при покупка на нов FH се предпочита вариантът с двигател с максимална мощност от 440 к.с., което може да се очаква да се повтори и на пазара на употребяваните автомобили.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините