Otokar се завръща на BG пазара

сп. Автобуси, 2012, Бр. 8
01.11.2012

Otokar, един от големите турски автобусни производители, демонстрира амбиции да се завърне на българския пазар. Това е главната новина за бранша от последния Международен технически панаир в Пловдив в края на септември



Само три автобусни марки се представиха на панаира в Пловдив


Otokar, един от големите турски автобусни производители, демонстрира амбиции да се завърне на българския пазар. Това е главната новина за бранша от последния Международен технически панаир в Пловдив в края на септември


Otokar
По време на 68-ото изложение в Пловдив производителят от Адапазаръ показа 5 модела от богата си гама. Експонатите бяха представени от Ирем Горди, която отговаря за продажбите в България. А за вниманието, което Otokar отделя на българския пазар, говори фактът, че за представянето в Пловдив пристигнаха и Али Мурат Атлас – генерален мениджър на Otokar Europe, и Сарп Алагьол – занимаващ се с международни продажби и маркетинг на комерсиални превозни средства в Otokar Otomotiv.
През последните години въпреки свиващите се продажби в Европа турският производител отбелязва стабилен растеж на всички основни пазари на Стария континент. Това се дължи както на доказаната марка и надеждните продукти, така и на създадената през 2011 г. компания Otokar Europe, базирана във Франция, казват от Otokar.
Турската марка е добре позната и в България. Допреди 5–6 години тя нормално продаваше по около 50–60 автобуса годишно на нашия пазар. Последваха обаче кризисни години, което през последните година-две доведе до пълното изчезване на Ototkar от статистиките за продажби на нови автобуси в България. Сега турският производител има трудната задача да се върне на пазара у нас. Според г-жа Горди за това ще се разчита освен на очакващото се възстановяване на европейската икономика, и на новите за България моменти – структурата Otokar Europe и вече много по-богатата моделна гама, която включва разнообразни по тип автобуси с дължина от 5,8 м до 12 м.
В Пловдив Otokar показа 5 автобуса. От градския сегмент можеха да се видят лансираният преди 3 години Centro C и Vectio C. Centro C е футуристично изглеждащ градски автобус с дължина 5,8 м и нисък под. Проектиран е специално за публичен транспорт в оживени градски центрове и по тесни улици. Дизеловият двигател е FPT 3.0 L 16V, Евро-5, с мощност 146 к.с. Предавателната кутия е Eaton FS 2305 C, петстепенна, механична. Въздушното окачване отпред е независимо, а отзад – на цяла греда. Салонът може да се конфигурира за 11 седящи и 10 правостоящи пътници плюс място за инвалиден стол или за 16 седящи и 6 правостоящи пътници.
Vectio C е градски автобус с дължина 9,2 м и нисък вход. Двигателят му е MAN D0836 LOH 65, Евро-5 с мощност 250 к.с. Предавателната кутия е автоматична Voith DIWA. Салонът е за 25 седящи плюс 32 правостоящи пътници и един инвалиден стол.
Междуградския сегмент на Otokar бе представен от Vectio U. Той също е с дължина 9,2 м и е оборудван със същия двигател MAN, но предавателната кутия е механична ZF 6S1010BO. Салонът е за 39+12+1 или за 29+12+1 пътници.
От туристическата гама на Otokar в Пловдив можеха да се видят Navigo T и Vectio T. Navigo T e дълъг 7,7 м. Дизеловият двигател е Cummins ISBe4.5 185B, Евро-5 с мощност 180 к.с. Предавателната кутия е Eaton 4106 B, а салонът е за 31+1 или за 33+1 пътници. Туристическият Vecio T вече е с дължина
10 м и превозва 43+1 пътници. Двигателят е MAN D0836 LOH, Евро-5 с мощност 290 к.с., предавателната кутия е механична – ZF 6S1010BO. Багажното отделение е 5,5 м3.

Irisbus Iveco
Булавто АД, оторизиран дилър на Irisbus Iveco, се представи в Пловдив с три експоната. Сред тях бе пазарният хит на марката – 12-метровият Crossway, от който в света са продадени над 10 000 броя. В Пловдив Булавто представи версията му LE – междуградски автобус с нисък вход, подходящ за къси разстояния и публичен транспорт в крайградски зони. Моделът се предлага с дължина 12 и 12,8 м. Капацитетът му е съответно до 89 или 93 пътници, от които седящи са от 45 до 53. Двигателят е Iveco Cursor 8, Eвро-5/EEV с мощност 330 к.с. Предавателната кутия е механична ZF, като се предлагат и три варианта на автоматични предавателни кутии.
Вторият експонат беше Irisbus Iveco Daily Tour 6 с увеличено багажно отделение и двигател, работещ на метан. Трилитровият силов агрегат е с мощност 136 к.с. и покрива нормите EEV. Той е двугоривен и работи на бензин в аварийни ситуации – изчерпване на резервоарите с метан или стартиране на двигателя при много ниски температури. Резервоарът за метан е 220 л и събира 38,5 кг метан при налягане 200 бара и температура на околната среда 15°С. Бензиновият резервоар е с вместимост 14 л. 7-метровият мидибус е с 19+1 седящи места.
Сред експонатите на щанда на Бул­авто беше и градска версия на Irisbus Iveco Daily с 12 седящи и 15 правостоящи места. Мидибусът е с 3-литров дизелов двигател с мощност 170 к.с., покриващ нормите Евро-5/EEV. Салонът е с 2 пневматични врати, като в задната част е с нисък под за транспорт на пътник в инвалидна количка.

Isuzu
СофКо, представител на автобусите Isuzu за България, показа на щанда си един от сравнително новите модели на производителя. Isuzu Novociti бе пуснат в производство преди малко повече от година, когато и дебютира у нас. Градският мидибус е с дължина 7,5 м, салонът е с 2 врати и нисък вход. Капацитетът на автобуса е за от 16 до 25 седящи пътници и съответно от 35 до 16 правостоящи. Двигателят е дизелов Isuzu 4HK1Е5N, Евро-5/EEV с мощност 155 к.с., а предавателната кутия MYY 6+1.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините