Първи тестове на електрическия Mercedes-Benz eCitaro

06.12.2018

Първи тестове на електрическия Mercedes-Benz eCitaro

Новият градски електрически автобус Mercedes-Benz eCitaro е ефективен, комфортен, динамичен, безшумен и лек за управление. Това са първите изводи от първите пътните тестове на първия електрически модел на EvoBus и Daimler Buses, проведени в началото на декември в Манхайм, Германия, в които участие взе и редактор от списание КАМИОНИ.

По време на специално организираното събитие Mercedes-Benz Driving Experience в Манхайм, домакините от Mercedes-Benz Buses дадоха възможност на журналисти от цяла Европа да тестват на пътя 12-метровият нископодов и напълно електрически eCitaro. Моделът бе представен по-рано през 2018 г., а в края на септември бе показан и пред широката публика по време на международното изложение IAA Nutzfahrzeuge 2018 в Хановер.



Електрическият градски автобус е изграден изцяло на платформата на конвенционалния дизелов Citaro, чийто олекотен хибриден вариант е актуалният Автобус на годината 2019. Притежава абсолютно същите характеристики - като колесна база и радиус на завой. Използва същото доказано оборудване на шофьорската кабина и салона за пътниците. Собственото му тегло с пълен набор от батерии е 13,7 т, като масата на тяговите акумулатори в този случай е 2,5 т.

Производителят обяви, че новият електрически автобус може да изминава до 250 км с едно зареждане или до 150 км в реални условия. При включен климатик през лятото или отопление през зимата гарантираната от Mercedes-Benz автономност е 100 км. Тяговите батерии са литиево-йони тип NMC (никел - манган - кобалт) с капацитет до 243 кВтч и с течно охлаждане. Гаранцията им е 5 години. Разположени са в до 10 клъстера - до девет на покрива (пред или зад климатичната инсталация) и един в задната част на автобуса. Позволяват както бавно - plug-in, зареждане с конектор Combo 2 в депото, така и бързо зареждане - с пантограф по трасето за работа, като бъдеща опция.

Интелигентен енергиен мениджмънт се грижи за ефективното изразходване на батериите, рекуперацията на енергия при спиране и от там - за удължаване на пробега с едно зареждане. За отоплението и вентилацията на салона и мястото на водача се грижи ефективна термопомпа с хладилен агент CO2, която е монтирана на покрива и допринася за пестене на заряда в акумулаторите. При пълен набор от батерии капацитетът на автобуса е 88 пътници - седящи и правостоящи.

Единствената отлика, освен силовата линия, от конвенционалния Citaro е във външния дизайн на eCitaro, който е станал по-футуристичен с добавените, особено в предницата, черти от концептуалния Mercedes-Benz Future Bus.

Електродвигателите при eCitaro са два, разположени в близост до главините на колелата на задния мост, който е добре познатият ZF AVE 130, използван и при хибридните и водородни модели на Mercedes-Benz. Двигателите работят с напрежение 400 В и всеки от тях е с пикова мощност 125 кВт и максимален въртящ момент 485 Нм, като крайното предаване осигурява на всяко от двигателните колела по 11 000 Нм въртящ момент.

Разбира се, най-интересно с eCitaro бе на пътя. Тестово трасе с дължина 16 км бе с характеристиките на обичайна градска линия в Манхайм и преминаваше по нормални градски улици със завои под прав ъгъл, както и по градски скоростни трасета с допустима максимална скорост 70 км/ч и по мостове, за които са характерни наклони при изкачване и спускане.



Първото, което прави впечатление при новия eCitaro e, че електробусът се управлява по същия начин както дизеловия автобус. За това допринасят абсолютно идентичното оформление на шофьорската кабина и на приборния панел (в който оборотомерът е заменен с индикатор за моментното разреждане или зареждане на батериите, а уредът за нивото на горивото - с индикатор за нивото на заряда в батериите), както и идентичното разположение на всички уреди и бутони за управление. Новост е ръчка от дясната страна на кормилната колона, с която се управлява няколкостепенен забавител и която е същата като тази на ретардера при дизеловите автобуси. Всичко това спомага който и да е водач на автобус да седне зад волана на eCitaro и да го подкара без нужда от каквото и да било опознаване и привикване с електрическото превозно средство.

На пътя автобусът е динамичен типично по електрически, като дори максималното ускорение е лимитирано на 1,2 м/сек2, за да се осигури комфорт за пътниците. Спирачното закъснение също е съобразено с това. Инженерите на Mercedes-Benz са въвели още една много полезна функция. Нетипично за електрически автомобил автобусът не "забива", не спира и не рекуперира енергия при отнемане на газта. В този случай силовата линия преминава в неутрален режим, уредът за отчитане на консумацията и рекуперацията показва "нула", а превозното средство използва кинетичната си енергия и при равен терен скоростта на движение остава постоянна. А при последващо ускорение се изразходва много по-малко енергия за увеличаване на скоростта. Ако обаче автобусът се спуска по наклон, водачът може да използва ретардера, както така намалява скоростта и удържа превозното средство и рекуперира енергия в батериите. Или рекуперацията действа само при задействан ретардер или натисната крачна спирачка, която също е свързана и с ретардера.

При движение eCitaro е почти безшумен, много маневрен и с лекота достига и поддържа максимално възможната на места в Манхайм скорост на движение от 70 км/ч.

Поръчките за eCitaro вече вървят с пълна сила, а първите доставки са за северният германски град Хамбург.

По време на събитие в Манхайм от Mercedes-Benz представиха и демонстрираха нагледно и всичките нови активни системи за сигурност, с които серийно се оборудват автобусите с трилъчата звезда на предната решетка - превантивен спирачен асистент за градските модели, активен спирачен асистент от четвърто поколение за туристическите модели и страничен асистент за обекти в "мъртвата зона" за моделите от двете категории.



За тестове в Манхайм бяха на разположение също оборудваният с всички възможни системи за сигурност Tourismo Safety Coach, както и минибусите Sprinter Transfer 35 и Sprinter Mobility 23, базирани на новото поколение на лекотоварния бестселър Mercedes-Benz Sprinter.

Лъчезар АПОСТОЛОВ
МАНХАЙМ - СОФИЯ



Повече за тестовете на всичките превозни средства - в броя на списание КАМИОНИ от януари 2019 г.

<< Обратно към новините