Busworld Europe 2017

27.10.2017

Сбогом, Кортрейк, здравей, Брюксел!

Busworld Europe 2017

Busworld Europe 2017 се проведе от 20 до 25 октомври за последен път в белгийския град Кортрейк. Изданието на панаира се оказа и едно от рекордните в цялата 46-годишна история на най-голямото международно автобусно изложение в света. В търсене на повече пространство за изложители и посетители след 2 години Busworld Europe 2019 ще бъде в белгийската и европейска столица Брюксел.

В залите на Kortrijk Xpo се събраха над 370 изложители, а организаторите обявиха, че в дните преди откриването на изложението в листата на чакащите е имало още над 64 компании. Така Busworld Europe 2017 остана в историята. А от 2019 година дом на Busworld Europe става Международният изложбен център в белгийската столица Брюксел - Brussels Xpo.

Но в края на октомври, по традиция както е на всеки 2 години, Кортрейк отново бе световна автобусна столица. На изложението се събраха всички световни производители на автобуси, на възли и агрегати, системи, оборудване, резервни части за автобусната промишленост, доставчици на оборудване и услуги за пътническия транспорт и техните клиенти от цял свят. Над 34 бяха държавите, от които дойдоха изложители през тази година. Хиляди бяха посетителите, дошли да видят, пипнат и усетят последните тенденции в развитието на автобусната промишленост и пътническия транспорт. А те са ясни и едва ли учудиха някого - високи технологии, екологичност, свързаност, ефективност, сигурност... А естествено, парадът на алтернативните задвижвания се води от цяла армада електробуси и хибриди.

Показателен е начинът, по който започна пресконференцията на управляващия директор за Европа на най-големия производител на електрически автобуси в света - китайската компания BYD - Айсбранд Хо. "През 2011 г. тук, в Кортрейк, имаше само един електрически автобус - на нашия щанд. Всички се учудваха и питаха какво е това. Вижте днес дали има изложител, който да не показва автобус с електрическо задвижване", каза той. Това описва като цяло тенденциите в Кортрейк.

През тази година за пръв път, в навечерието на откриването на Busworld Europe, се състоя новоучредената Busworld Awards Night (Нощ на наградите). На нея бе обявено, че Irizar i8 Integral е Автобус на годината 2018 и победителят получи наградата си. В същата нощ бяха връчени и традиционните награди на Busworld Europe 2017. От тях голямата награда за градски автобус спечели Mercedes-Benz Citaro Hybrid, а тази за туристически отиде при новия MAN Lion's Coach. За комфорт бяха отличени градският Iveco Bus Crealis и отново MAN Lion's Coach. Екологични награди взеха градските електрически VDL Citea SLF-120 E и Yutong E12. Daimler Buses обра наградите за сигурност – отново с Mercedes-Benz Citaro Hybrid при градските и с новия туристически Mercedes-Benz Tourismo M/2. За дизайн бяха отличени MAN Lion's Coach, Mercedes-Benz Tourismo M/2 и градският BMC Neocity. Наградата за иновация отиде при Alstom за електрическия градски модел Aptis.

Преди официалното откриване на изложението за акредитираните журналисти от международната преса за два дни бяха организирани 32 пресконференции на участници в Busworld Europe 2017, на които бяха представени и редица премиери.

Volvo Buses показа в Кортрейк нова версия на градския електрически 12-метров модел Volvo 7900 Electric, при който пробегът с едно зареждане е увеличен до 200 км.



Световната премиера на щанда на Daimler Buses бе градският Mercedes-Benz Citaro Hybrid. За пръв път пред широката публика бяха показани и новият туристически флагман на марката Mercedes-Benz Tourismo RHD, и новият дабълдекер Setra TopClass S 531 DT.

Шведският производител Scania представи на щанда си новия хибриден Scania Interlink LD и така вече предлага на пазара пълна гама от нискоемисионни автобуси.

На щанда на белгийския производител Van Hool бе представен фейслифт на туристическия модел EX, показан за пръв път през 2014 г. В Кортрейк Van Hool представи и две версии на метробуса си Exqui.City.

Популярният в България турски производител Temsa също имаше какво ново да покаже на щанда си - туристическият мидибус MD9 L, училищният автобус LD SB Plus и градският електрически Electron.

Познатият и в София китайски производител Yutong Bus също имаше световна премиера в Кортрейк. Yutong E12 е напълно електрически градски автобус. 12-метровият модел бе представен неотдавна и имаше пробна експлоатация и в България.



Няколко премиери имаше на щанда на Iveco Bus. Световната премиера бе Crossway LE Natural Power. Крайградският автобус с нисък вход работи по доказаната CNG технология на Iveco, като двигателят Cursor 9 NP освен с природен газ може да се захранва и с биометан. Представеният в Кортрейк бестселър на Iveco Bus бе снабден с разгъващ се соларен панел на покрива.



Турският производител Otokar показа изцяло нов модел 10-метров туристически мидибус. Ulyso T заменя в гамата на производителя от Адапазаръ популярния модел Vectio T.

Производителят от Холандия VDL Bus & Coach представи на щанда си напълно окомплектованата фамилия от туристически автобуси Futura, която вече включва и нов дабълдекер FDD2. При градските автобуси холандците имат амбиция да се задържат сред лидерите при електрическите задвижвания с модела Citea, който се предлага във варианти с дължина 9,9, 12, 12,7 и 18,1 м.

Полската компания Solaris Bus & Coach представи за пръв път в Кортрейк 18-метров електрически вариант на основния си градски модел Urbino. Solaris Urbino 18 electric е съчленена версия на миналогодишния победител в надпреварата за Автобус на годината Urbino 12 electric.



Испанският бодибилдер Unvi, който има производствена база и сериозно присъствие в Англия, се представи в Кортрейк с широка гама от модели за континентална Европа. На щанда на Unvi имаше и сериозна българска връзка. От компанията обявиха, че са стигнали и до българския пазара, след като една от най-големите български компании Юнион Ивкони е купила 10 броя от мидибуса Compa T и още толкова от базирания на Mercedes-Benz Sprinter минибус Vega.



Най-големият производител на електрически автобуси в света - китайската компания BYD, с гордост представи в Кортрейк първия си градски 12-метров автобус Made in Europe - BYD eBus 12, произведен в Унгария.



Турският производител Anadolu Isuzu, който през последните години е сред лидерите на пазара в България, също имаше премиера в Кортрейк. Това беше 7,5-метровият градски нископодов мидибус NOVOciti Life, който е със задно разположен двигател.



Голямата премиера на щанда на MAN Truck & Bus, естествено, бе показаният за пръв път през юни 2017 г. във Варшава нов туристически флагман на лъва MAN Lion's Coach. В Кортрейк бе отбелязана и 50-годишнината на легендарния дабълдекер Neoplan Skyliner.

Френският бодибилдер на градски автобуси Heuliez Bus, който е стратегически партньор на Iveco Bus, заложи на най-новото в гамата си – електрическите автобуси.

Естествено, че основната тема на щанда на испанския производител Irizar бе спечеленото от i8 Integral звание Автобус на годината 2018. Освен флагмана на щанда беше представена цялата гама на производителя от Ормайстехи - новият i6S, хибридните междуградски i4H и крайградски i3H, конвенционалният крайградски i3. Специално място бе отделено на програмата на Irizar за електрическа градска мобилност e-mobility, в която вече влиза и 18-метровият съчленен електрически ietram.

Още един китайски производител на електрически автобуси гледа към Европа. CRRC представи в Кортрейк градския TEG6125BEV03.

Турският производител на автобуси и камиони BMC, който през изминалото лято се завърна ударно на пазара в България, имаше сериозна експозиция в Кортрейк, която включваше 5 експоната от обновената гама за европейския пазар. Новият Neocity 8,5 м е нископодов градски мидибус с 4-цилиндров дизелов двигател с мощност 210 к.с. и с автоматична предавателна кутия. Моделът бе показан и в електрическия си вариант Neocity 8,5 EV.

Познатият в България турски мултибранд производител Karsan изненада всички в Кортрейк с атрактивен напълно електрически вариант на градския нископодов 6-метров минибус Jest. Моделът Jest Electric се задвижва от електрическа силова линия от BMV и вече е достъпен за поръчки.



Китайският производител Higer също бе организирал премиера на градски електрически автобус на щанда си. Тук бе втората българска връзка по време на Busworld Europe 2017. Представеният 12-метров нископодов електробус на практика е четвърто поколение на Chariot E-bus. През 2014 г. той стана първият електрически автобус, тръгнал в градския транспорт на София.

Сериозно към електрификацията поглеждат и основните доставчици на възли, агрегати и системи за автобусната индустрия. Cummins goes electric (Cummins става електрически) бе мотото, под което мина представянето в Кортрейк на един от най-големите производители на дизелови двигатели в света. Компанията демонстрира две допълнителни задвижващи системи за електрически автобуси. Те използват от 3 до 8 пакета от батерии с висок капацитет - всеки по 70 кВтч.

Нов тип електрическо задвижване за градски автобуси представи и немският гигант ZF Friedrichshafen. За целта компанията бе оборудвала с него градски автобус Higer. CeTrax е система с централноразположен електродвигател, която дава възможност за използване на конвенционалните задвижващи мостове на ZF.

Списъкът на популярните производители, представили се с щандове в Kortrijk XPO е дълъг: Safra, Integralia, Ziehl-Abegg (с нови варианти на електрически задвижвания), ADL, Golden Dragon, Sor, King Long, Indcar (показал за пръв път мидибуса си Next 9 със самоносеща конструкция и двигател DAF), Sileo (с един от най-футуристичните електробуси), Vectia, Ebusco, Negobus, Ankai (с двуетажен панорамен електробус за градски обиколки), Sor... Излишно е да споменаваме, че на повечето от щандовете имаше запазено място за електрически автобуси.

Повече - в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините