Пътни тестове на Volvo FH 460 и FM 450

10.04.2017

По магистралите на Чехия с обновените влекачи на шведския производител

Пътни тестове на Volvo FH 460 и FM 450

В началото на април Volvo Trucks организира, специално за журналистите от Източна и Югоизточна Европа, пътни тестове в реални условия с измерване на разхода на гориво на два от моделите си - влекачите FH 460 и FM 450. Тестовете се проведоха по магистрали и първокласни пътища в околностите на чешката столица Прага.

Целта на тестовете, организирани от Volvo Trucks, бе да се види как допринасят за икономичността и ефективността на транспортния процес и как улесняват работата на водача, последните новости, внедрени от шведския производител при влекачите за международен и вътрешен транспорт. Единствените представители на България в тестовете край Прага бяха от списание КАМИОНИ. Зад волана на двете тестови 40-тонни композиции от влекач и напълно натоварено полуремарке последователно седнаха Снежина Баджева, издател на списанието и член на международното жури „Камион на годината“ и главният редактор на списанието Лъчезар Апостолов.

Кратък видеокоментар по време на теста:

Главната новост при камионите Volvo, разбира се е свързана с обновените двигатели Евро 6. 13-литровият силов агрегат D13 получи през миналата година горивна уредба Common rail при всички нива на мощност. Степента на сгъстяване в цилиндрите при версиите с мощност 420 к.с. и 460 к.с. е увеличена, а при тези с мощност 500 к.с. и 540 к.с. е оптимизиран турбокомпресорът. Триенето в двигателя е намалено, чрез използване на нови бутала и нови уплътнения на коляновия вал. Обновен е софтуерът за управление на двигателя. Като цяло е намалено и теглото на силовия агрегат.
Последното поколение на автоматизираната предавателна кутия I-Shift също е оптимизирано и вече покрива всички приложение - от транспорт на далечни разстояния, до строителство и теглене на свръхтежки товари.

Инженерите на Volvo Trucks са поработили сериозно и върху подобряване на аеродинамиката на влекачите. Спойлерът на предната броня е специално проектиран за оптимално разпределение на въздушния поток под и встрани от кабината. Спойлерът над кабината също е оптимизиран за по-добра обтекаемост на композицията. С цел намаляване на въздушното съпротивление е променен дизайнът на калниците и подкалниците, без от това да страда основната им функционалност.

Не на последно място сред новостите е интегрираната система за услуги, информация и забавление на Volvo Trucks, която бе усъвършенствана и внедрена неотдавна. С нея работата на водача става по-безопасна, навигацията - по-лесна, а управлението на автопарка - по-ефективно. Системата комбинира аудиосистемата в кабината и блока за забавление със системите за навигация и управление на автопарка и се управлява чрез сензорен екран, глас и бутони на волана.

И така, край Прага можеха да се видят и изпробват всички тези новости, внедрени в два влекача. На разположение бяха един от флагманите - FH 460 и ориентирания към вътрешен транспорт FM 450.

Тестовият влекач FH460, 4х2 бе с 13-литровия двигател D13 с максимална мощност 460 к.с. и максимален въртящ момент 2300 Нм. Предавателната кутия I-Shift AT2612F се командваше с 4 бутона на арматурното табло. Предавателното число на главното предаване беше 2,64, гумите - отпред и отзад - 315/70 R 22.5. Кабината Globetrotter бе снабдена с всички екстри за модела. И, разбира се, нямаше как тестовият влекач да не е оборудван с кормилно управление Volvo Dynamic Steering (VDS).

"По-малкият брат" FM 450 бе оборудван и с по-малкия 11-литров силов агрегат D11 с максимална мощност 450 к.с. Предавателната кутия беше I-Shift AT2412F и също се командваше с 4 бутона от арматурното табло. Същото бе и предавателното число на главното предаване - 2,64, както и гумите - 315/70 R 22.5. Заслужава да се отбележат новостите при кабината Globetrotter LXL при моделната линия FM. Вътрешното й обзавеждане е изцяло променено. Сериозен е и външният фейслифт, който засяга основно предната маска и светлините и е насочен към подобряване на аеродинамиката и ефективността. И при FM450 кормилното управление бе VDS.

И двата влекача бяха оборудвани с всички системи за сигурност и подпомагане на водача: I-See Predictive Cruise Control, ESP, ACC с FCW и EB, LCS, DAS, LKS... А шаситата им бяха опаковани със странични спойлери, които освен че подобряват аеродинамиката, придават още по-естетичен и завършен вид на влекача.
Влекачите бяха в комбинация с напълно натоварени еднотипни хладилни полуремаркета, оборудвани със сериозен аеродинамичен пакет, включващ странични и задни спойлери.

Два бяха тестовите маршрути, като този за FH 460 включваше комбинация от магистрала и първокласен път, но се наложи да бъде променен в движение заради тежкия трафик и задръстванията по пътищата в Чехия. Стартът бе от бензиностанция край Прага. Маршрутът бе на североизток по магистралата за Млада Болеслав и Либерец. Посоката на движение се обръщаше при Баков над Йезеро, малко след Млада Болеслав. Общата дължина на трасето в двете посоки бе малко над 100 км.

Трасето беше с редуващи се продължителни изкачвания и спускания, доста натоварен трафик и пет стеснени заради ремонт участъка от магистралата. Въпреки интензивния трафик през цялото време можеше да се поддържа сравнително висока скорост на движение. И двата влекача показаха добра динамика и управляемост по натоварения маршрут, като, разбира се, флагманът FH впечатлява с повече комфорт.
По отношение на разхода на гориво и двете 40-тонни композиции се представиха на ниво - среден разход под 30 л/100 км при средна скорост около 80 км/ч.



Подробности за теста - в майския брой на списание КАМИОНИ
.

<< Обратно към новините