Coach Euro Test 2011 в Арендал

сп. Автобуси, 2011, Бр. 6
02.08.2011

Шест автобуса, три дни, фиорди и чудесни пътища в Южна Норвегия Шест автобуса от водещи европейски производители, три дни, 18 журналисти, чудесни пътища по норвежките фиорди и слънчево време… С други думи – налице беше всичко необходимо тестът Coach Euro Test 2011 да премине на високо ниво. Така и стана – от 1 до 3 юни в южния норвежки град Арендал и околностите му членовете на международното жури Bus and Coach of The Year (журналисти от водещи европейски издания за автобуси) имаха възможност да тестват претендентите за международната награда Coach of The Year 2012. За първи в историята тестът беше с българско участие, след като през м.г. списание КАМИОНИ, и в частност специализираното му приложение АВТОБУСИ, стана член на международното жури...

Шест автобуса, три дни, фиорди и чудесни пътища в Южна Норвегия 

 

Шест автобуса от водещи европейски производители, три дни, 18 журналисти, чудесни пътища по норвежките фиорди и слънчево време… С други думи – налице беше всичко необходимо тестът Coach Euro Test 2011 да премине на високо ниво. Така и стана – от 1 до 3 юни в южния норвежки град Арендал и околностите му членовете на международното жури Bus and Coach of The Year (журналисти от водещи европейски издания за автобуси) имаха възможност да тестват претендентите за международната награда Coach of The Year 2012. За първи в историята тестът беше с българско участие, след като през м.г. списание КАМИОНИ, и в частност специализираното му приложение АВТОБУСИ, стана член на международното жури. 

Coach Euro Test се провежда всяка нечетна година и излъчва носител на наградата Coach of the Year. Победителят получава титлата и право да се брандира като автобус на следващата година. В четни години тестът е Bus Euro Test и в него за наградата Bus of The Year се конкурират градски автобуси.
Шест луксозни туристически автобуса се съревноваваха през тази година за приза Coach of The Year 2012. Още на 30 юни кандидатите бяха стегнати, лъснати и строени в Арендал - готови за теста. През последните години това е изданието на европейския автобусен тест с най-много конкуренти. Кои бяха те? Представяме ги по азбучен ред.

 

 
Конкурентите
Irizar i6 Integral Version, 12,2 м, двуосен, с двигател DAF, 408 к.с. и 12-степенна автоматизирана предавателна кутия ZF Astronic. Най-новият модел на испанския производител бе представен за първи път в края на миналата година по време на международното автобусно изложение FIAA’10 в Мадрид, а малко по-късно стана Coach of The Year 2011 на Испания. За иберийския производител това бе първо участие в надпреварата за международен автобус на годината.
Scania Touring HD, 13,7 м, на три оси, двигател Scania XPI, 440 к.с. и 12-степенна автоматизирана предавателна кутия Scania Opticruise. Туристическият автобус на шведския производител имаше своята премиера през 2009 г. по време на най-голямото международно автобусно изложение Busworld в белгийския град Кортрейк. През 2010 г., по време на международното изложение за комерсиални автомобили IAA’10 в Хановер бе представена за първи път точно триосната версия, с която Scania се представи сега на теста в Норвегия. Scania Touring е изцяло шведска разработка, а сглобяването му върви на линия на Scania в завода на един от големите китайски производители Higer.
Setra S416 GT-HD/2, 13,02 м, двуосен, с двигател OM 457 LA, 428 к.с. и 8-степенна автоматизирана предавателна кутия Mercedes-Benz Power Shift 2. Моделът от ComfortClass на един от законодателите в автобусното производство е добре познат в автобусния бранш. Версията, с която Setra се представи в Арендал, бе фейслифтът на ComfortClass, чиято премиера бе на IAA’10 в Хановер. Освен високото ниво на оборудване, включващо кухня на мястото на последния ред седалки, автобусът бе снабден и с всички възможни системи за активна и пасивна безопасност, включително системата за предпазване на водача при челен удар FCG, позната от TopClass-а на марката.
VDL Futura FHD-129/410, 12,9 м, на две оси, с двигател DAF 410 к.с. и 12-степенна автоматизирана предавателна кутия ZF Astronic. Най-новият модел туристически автобус от висок клас на холандския производител бе представен за първи път официално през септември м.г. в Айндховен. Той съчетава в себе си опита и добрите страни от досегашните модели VDL Bova Magiq и легендарния VDL Bova Futura, произвеждан повече от четвърт век. В Норвегия холандците показаха автобус, оборудван с трите типа нови седалки, които предлагат.
Viseon C13, 12,7 м на двуосен и с двигател MAN, 440 к.с. и 12-степенна автоматизирана предавателна кутия ZF Astronic. Най-младият европейски производител, чийто завод е в Пилстинг, се представи за първи път пред широка публика също по време на IAA’10 в Хановер. За теста в Арендал немците докараха един от най-луксозните си модели, снабден с уникален прозрачен покрив в задната част на салона.
Volvo 9500 LHD, 12,3 м на две оси, с двигател Volvo D9B 380, 380 к.с. и 12-степенна автоматизирана предавателна кутия Volvo I-shift. Премиерата на Volvo 9500 бе през миналата година в Хановер. Идеята на автобуса е на клиентите да бъде предложен икономичен и спестяващ разходи продукт от популярната девета серия на шведския производител.

Тестът 
Шестте претендента бяха на разположение на журито за тестване. Тестовите трасета, по които журналистите изпробваха автобусите като водачи и пътници, бяха три – от центъра на Арендал до Неденес, от центъра на Арендал до Февик и от центъра на Арендал до Гримстад. Последното беше най-дълго, а и трите варианта включваха градско и междуградско движение и магистрален участък.
В навечерието на официалния старт на теста бяха проведени и тестове за ускорение и спиране на автобусите. Място на действието стана най-голямата тестова писта в Норвегия, разположена край Арендал. През трите дни на Coach Euro Test 2011 пък часовете на шофиране се редуваха с презентации на кандидатите, както и на компании, производители на компоненти, възли и агрегати за автобуси – Continental, DEFA, ZF, Busworld. Резултатите от теста и победителят в него ще станат известни в началото на октомври, а наградата Coach of The Year 2012 ще бъде връчена по време на изложението Busworld 2011 в белгийския град Кортрейк в края на същия месец.

Трасетата 
Трите трасета, за които стана дума, бяха подбрани така, че да се допълват. В случай на прекалено голям трафик при нужда можеше да се съкрати част от трасето и да се мине по някой от двата по-къси маршрута. Най-дългият – от Арендал до югозападно разположения на крайбрежието град Гримстат и обратно, се изминаваше с автобус за около 50 минути. 35 минути бе продължителността на шофирането от Арендал до Февик и обратно, а най-краткият маршрут – от Арендал до Неденес и назад, се изминаваше за около 20 минути. Всички тестови управления започваха от центъра на Арендал. Следваше около десетминутно шофиране в градски трафик. Натовареността на движението в норвежкия град бе далеч от позната в големите европейски мегаполиси. Трябва да се има предвид, че улиците и пътищата в скандинавската страна, макар и гладки и добре поддържани, не са от най-широките. За пример една лента на магистралата е с ширина горе-долу колкото да се вмести в нея широкият 2,55 м автобус. След излизането от града следваше поредица от изкачвания и спускания по междуградски път. Разбира се, съпътствана от задължителните кръгови кръстовища. И оттам – качване на магистралата, която също носи характерни скандинавски особености. За дупки и неравности не може да се говори. Вече стана дума колко са широки лентите, които обаче на магистралата са най-много две и много често – преди и след включвания на странични пътища преминават в една. По магистралата имаше всичко – изкачване, спускане, плавни завои. Така можеха да бъдат изпробвани в пълна степен автоматизираните предавателни кутии и автопилотите на тестваните автобуси. Разбира се, без да се забравя, че в Норвегия максималната разрешена скорост за движение на автобус по магистрала е 80 км/ч. След магистралния участък следваха отново криволичещи междуградски пътища и накрая – пристигане в изходния пункт. И така три дни, докато всички членове на международното жури изпробват като водачи и пасажери всичките шест автобуса.

Представянето 
Часовете на кормуване се редуваха с презентации на кандидатите за славата. Всяка от шестте марки автобуси имаше достатъчно време да представи продукта си, да обясни, защо за теста е избрана точно определената конфигурация и да отговори на въпросите на журналистите. За важността, с която автобусните производители гледат на международния тест, говори и това, че по време на презентациите в Арендал те бяха представени от свои мениджъри на високо ниво: Реми Хайкеманс – директор на VDL Bus&Coach, Андреас Лубиц – корпоративни комуникации на Viseon, Пер-Мартин Йохансон – мениджър външни комуникации във Volvo Busses, Готзон Гомес – експортен мениджър на Irizar, Ларс Линден – продуктов и концептуален мениджър за автобусите в Scania. Презентацията за Setra пък бе изготвена от Лотар Холдер – директор продажби на Setra в рамките на EvoBus, и поднесена от негови колеги.
Презентации по време на CET2011 имаха и няколко производители на компоненти и възли за автобусната промишленост, които подпомогнаха CET2011. Continental, една от водещите компании в областта на автомобилните гуми, представи новата си гума за зимно приложение при туристически автобуси HSW2 COACH. Тя е разработена специално за целта и осигурява по-добро сцепление и дълъг пробег. Подходяща е за двигателни и управляеми мостове и се предлага в два размера – 295/80R22.5 и 315/80R22.5. Зимното предложение на Continental за градски автобуси Continental –HSU 1 M+S, е разработена за двигателни и за управляеми мостове. Шарката е пригодена за чести спирания и тръгвания, а бордовете са усилени. Гумата е и с удължен живот, подобрено сцепление и се предлага в размер 275/70R22.5. Двата продукта са изключително подходящи за Скандинавия.
Норвежката компания DEFA пък представи произвежданите от нея отоплители, лампи, алармени системи и окабеляване с приложение в автобусостроенето. Елементи от DEFA използват за първично вграждане много от най-големите европейски автобусни производители – Setra, Solaris, VDL…
CET2011 бе подпомогнат също от един от най-големите доставчици на предавателни кутии и мостове за автобусната промишленост – компанията ZF, както и от международната организация Busworld. А цялостната организация и заслугата за чудесното провеждане на теста бяха на Том Терйесен от норвежкото автобусно списание Buss Magasinet, член на международното жури.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините