Iveco Daily Hi-Matic

сп. Логистика, 2015, бр. 8
14.10.2015

Цялото внимание – върху трафика, без грижа за превключване

Iveco Daily Hi-Matic
Астреко Тракс EOOД Фирмата е един от официалните дилъри на лекотоварните автомобили Iveco Daily от една година, с реализирани продажби на представителя на модела спечелил наградата Международен ван на 2015 година. Освен с Iveco групата Астреко обедин

По-малко от година след премиерата на новото, трето поколение на един от най-успешните автомобили за работа през последния четвърт век – ванът Iveco Daily, на бял свят се появи и версия на модела с ексклузивна в класа си 8-степенна автоматична скоростна кутия – Hi-Matic. Екипът на сп. КАМИОНИ тества Daily Hi-Matic в разгара на лятото в обичайната работна среда на автомобила – градски трафик и тесн

По-малко от година след премиерата на новото, трето поколение на един от най-успешните автомобили за работа през последния четвърт век – ванът Iveco Daily, на бял свят се появи и версия на модела с ексклузивна в класа си 8-степенна автоматична скоростна кутия – Hi-Matic. Екипът на сп. КАМИОНИ тества Daily Hi-Matic в разгара на лятото в обичайната работна среда на автомобила – градски трафик и тесни улички.


Официалното представяне пред света на Daily Hi-Matic се състоя тази зима по време на автомобилното изложение в Брюксел. Няколко месеца по-късно, в началото на юни посетителите на петото издание на Truck Show КАМИОНИ за първи път имаха възможността да се докоснат и в България до вана. Направихме го и ние, но тестовото каране на пистата на летище Лесново не бе достатъчно, за да разкрием достойнствата на автомобила. А те не са никак малко.
Скоростната кутия на Iveco Daily Hi-Matic е ново поколение и е създадена с няколко цели: да носи наслада и удоволствие от шофирането и да насочи изцяло вниманието на водача към обстановката на пътя. Ергономичният мултифункционален скоростен лост и двигателната спирачка, куплирана с 8-степенната скоростна кутия, осигуряват безопасността и комфортната визия.
За всекидневната работа в натоварена градска среда скоростната кутия се вписва отлично чрез адаптивната смяна на предавките. Hi-Matic превключва гладко и почти неусетно на точната предавка в конкретния момент – според официалната информация на производителя това става за една хилядна (0,001) от секундата. Широкият обхват от предавки – цели осем на брой, позволява на двигателя във всеки момент да работи на оптимални обороти. И той го прави! Моделът се произвежда с турбодизеловите двигатели 2,3 и 3,0 литра, като полезният товар достига до 3,5 т, а общата маса – до 7,2 т.

 



Тестът


Вариантът, който ние тествахме, беше с по-малкия двигател с максимална мощност 136 к.с., товарен ван с единични задни гуми. Целта бе преместването на обемна колекция от книги, старателно подредени в кашони от самия център на София, в непосредствена близост до едно от най-натоварените кръстовища на столицата – Петте кьошета, до покрайнините на града. Предоставеният за тест от Астреко Тракс EOOД Daily Hi-Matic пое по маршрута си от изложбения център на фирмата на Цариградско шосе 7 – 11 до паркинга на магазин Метро по бул. Цариградско шосе, по Околовръстния път на столицата и оттам по бул. България до мястото за товарене – тясна уличка с няколко паркирани автомобила, които изискваха умело слаломиране до достигане на най-подходящото за нашата цел място.
Карго пространството обаче не бе съвсем празно – предвидливо от фирмата бяха натоварили един европалет с пясък с общо тегло 500 кг, все пак това е автомобил за работа, а не за разходка. Огромният обем от над 10 м3 предоставя достатъчно място за неизброимите кашони с книги, а хартията далеч не е от най-леките материали. Ето защо, когато приключихме с товаренето, по груби сметки теглото на целия товар – пясък плюс литература – беше около 1,2 тона. Никакъв проблем за Daily Hi-Matic – теглото се усеща, но това не се отразява на динамиката при потегляне и движение на ниска скорост.
Двигателят има два режима на работа – икономичен (Eco) и мощен (Power). При първия превключването е плавно, предавките се сменят още при относително ниски обороти и така се постига комфорт при минимален разход на гориво. При режим Power автоматичната кутия превключва по-бързо и при въртене на коляновия вал с по-висока честота. Натовареността на столичните улици и булеварди, особено в сезона на летните ремонти, трудно позволява на 8-степенната скоростна кутия да достигне високите предавки, но Околовръстният път предоставя достатъчно възможности за това. Икономичният режим бързо достига най-високата предавка, следвайки принципа оптимална скорост на максимално висока предавка. С режима Power това се случва малко по-бавно, но пък и неговата цел е да осигури цялата необходима мощност в точния момент и най-вече при натоварен автомобил.

 



Равносметката


Натовареността на трафика, множеството ремонти и задръстванията в централната част на столицата се отразиха на времетраенето на теста, средната скорост на движение и разхода на гориво. Общата дистанция, която изминахме за 2,08 часа със средна скорост 22 км/ч, бе 45 км. Напълно очаквано при толкова ниска средна скорост разходът на гориво бе сравнително висок – 14,0 литра на 100 км пробег. За отличните характеристики на товарното пространство на Daily сме писали многократно и в случая нищо ново не можем да допълним.
Новото Iveco Daily Hi-Matic с 8-степенна автоматична скоростна кутия предоставя отлични комфорт и безопасност, много добра икономия на гориво, по-малко разходи за обслужване и ремонт. И което е най-важното в натоварената градска обстановка – водачът да се концентрира изцяло върху трафика, без да има грижата за постоянната смяна на предавките.

<< Обратно към новините