Volvo FH 540 с двоен съединител

сп. Камиони, 2015, бр. 2
09.03.2015

European Truck Challenge: Volvo

Volvo FH 540 с двоен съединител

Най-голямата техническа новост на Volvo Trucks през изминалата година беше въвеждането на предавателната кутия I-Shift с два съединителя (I-Shift Dual Clutch). За първи път карах Volvo FH с новата предавателна кутия в края на октомври миналата година на организираните от Volvo тестове за пресата по магистралите около Малага, Испания...

Най-голямата техническа новост на Volvo Trucks през изминалата година беше въвеждането на предавателната кутия I-Shift с два съединителя (I-Shift Dual Clutch). За първи път карах Volvo FH с новата предавателна кутия в края на октомври миналата година на организираните от Volvo тестове за пресата по магистралите около Малага, Испания. А по време на сравнителния тест ЕТС (вж. списание КАМИОНИ, бр. 1/2015 г.) отново имах шанса да седна зад волана на Volvo FH 540 с I-Shift Dual Clutch, макар и извън състезателната програма.

Теренът на този драйв тест беше коренно различен от този в Испания, защото в случая карахме главно по междуградски двулентови пътища, но за сметка на това по хълмистия терен южно от Хановер, Германия. Поддържането на ограничението от 70 км/ч, както и преминаването през подредени немски селца и градчета, в които на места имаше и зони с ограничение 30 км/ч, бяха добър терен за пробване възможностите на I-Shift Dual Clutch, защото се налагаше честа промяна на скоростта и съответно често превключване на предавки. А точно при превключването на предавките, по-точно в бързата им смяна без загуба на въртящ момент, е силата на предавателната кутия с двата съединителя. Е, да, наистина смяната на скоростите е много бърза.

За I-Shift Dual Clutch вече сме писали нееднократно, но нека кажем и сега основното – това е трансмисия, която има два съединителя и два входящи вала. Когато камионът е на една предавка, следващата се селектира през другия съединител от другия вал и в резултат превключването става супербързо. Единственото изключение е при смяната между 6-а и 7-а предавка, където процесът е както при класическа I-Shift. За този нов предавателен механизъм трудно се говори. Според мен човек просто трябва да има шанса да управлява такъв камион и да усети разликата. После да прецени за себе си дали е склонен да плати повече, за да разполага с това удобство и да усеща превключването на предавките единствено по шума на двигателя, но не и физически. Специалистите от Volvo твърдят, че след десетина години скоростни кутии с два съединителя ще са нещо обичайно и те няма да правят на никого впечатление. Всъщност 10 години не са толкова дълъг срок и ще имаме възможност да проследим „на живо“ това развитие.

Конкретната конфигурация на тестваната композиция беше с 13-литров двигател D13K540 – най-мощния възможен за монтиране с I-Shift Dual Clutch. Това е редови шест цилиндров дизелов агрегат, отговарящ на еконормите Евро-6, с обем 12,8 л, с горен разпределителен вал, с четири клапана на цилиндър и впръскване тип помпа-дюза с прецизно контролиране по електронен път на впръскваното гориво. При разработката на Евро-6 двигателите си Volvo се опря на надеждните си Евро-5 агрегати и не премина към Common Rail технология. Двигателят включва EGR, но без охлаждане на рециркулираните газове. Останалата работа по постигане на Евро-6 се изпълнява от системата за последваща обработка на изгорелите газове, която включва: окисляващ катализатор (DOC), който създава необходимия азотен диоксид за последващия филтър за твърди частици (DPF), SCR модул и катализатор, който изчиства останалия амоняк в изходящите газове (ASC). Максималната мощност е 540 к.с., налични в интервала 1450 – 1800 об./мин, максималните възможни обороти на работа са 2100, а максималният въртящ момент е 2600 Нм (1000 – 1450 об./мин). По данни на Volvo конкретно за този двигател оптималните най-икономични обороти са от 1050 до 1300, но така или иначе композицията беше налична само за драйв тест и не беше подложена на строгите измервания на разхода на гориво, характерни за ETC теста.

Освен с този най-мощен мотор Volvo FH с I-Shift Dual Clutch се предлага и с двигатели Евро-6 D13 с мощности 460 и 500 к.с.

В кабината I-Shift Dual Clutch може да се управлява както досега I-Shift – от лост вдясно от седалката на водача, или бутоните за управлението ѝ да са вградени в контролното табло. В тестовия влекач беше класическият вариант с лоста, който дава следното предимство – може да се използват два режима на превключване – Economy и Power, докато при другия вариант се задава предварително една от тези две стратегии на превключване.

Още една особеност на тестваната конфигурация – тъй като тя беше предназначена за обучение по икономично шофиране, на мястото на долното легло имаше допълнителни седалки. Интересът на присъстващите на ETC теста да пробват и да усетят новия Volvo FH с I-Shift Dual Clutch беше толкова голям както от страна на журналистите, така и от страна на представителите на конкуренцията, че при всяко кръгче и четирите седалки в кабината бяха заети.

Снежина Баджева
Бокенем, Германия – София

<< Обратно към новините