Mercedes-Benz Minibus Евро-6

сп. Камиони, 2014, Бр. 5
16.06.2014

Със Sprinter City, Mobility, Transfer и Travel по пътищата и улиците на Дортмунд

Mercedes-Benz Minibus Евро-6

Представяне на пълната гама от пътнически версии, базирани на популярния Sprinter, организира Mercedes-Benz Minibus GmbH. Събитието се състоя в Дортмунд, където са домът и заводът на подразделението на Mercedes-Benz, специализирано в производството на минибусите Sprinter...

Представяне на пълната гама от пътнически версии, базирани на популярния Sprinter, организира Mercedes-Benz Minibus GmbH. Събитието се състоя в Дортмунд, където са домът и заводът на подразделението на Mercedes-Benz, специализирано в производството на минибусите Sprinter.

Изцяло Евро-6
Със събитието на практика немският гигант обяви, че вече цялата гама на Mercedes-Benz Minibus GmbH е приведена към изискванията на Евро-6. Представянето бе допълнено и от пътни тестове за журналисти, сред които и представител на сп. КАМИОНИ. На разположение за шофиране беше голяма част от версиите на пътническия Sprinter. Модификациите на пътническия Sprinter – Transfer, Travel и Mobility, покриха изискванията на Евро-6 още през 2013 г. В началото на 2014 г. към тях се присъедини и градската линия City, с което вече всички минибуси и автобуси на Mercedes-Benz отговориха на последните екоизисквания. Гамата на минибусите Sprinter е приведена към Евро-6 с всички произтичащи от това последствия и наложителни промени и подобрения в конструкцията на превозните средства. Еконормата се достига по патентованата от Mercedes-Benz технология BlueTec с добавка AdBlue.

Гамата
Пътническият Sprinter се предлага в модификации, разделени в 4 основни групи – City e за града, Travel е луксозно туристическо изпълнение, Transfer попада в сегмента на междуградските и совалковите превози на средни и къси разстояния, а Mobility е за превоз в града и край града и задължително е снабден с рампа и място за инвалидна количка. В зависимост от дължината и оборудването, капацитета и допустимата максимална маса Sprinter City се предлага като модификация 35, 45, 65 и 77. Mercedes-Benz Sprinter Mobility има четири варианта – 23, 33, 35 и 45. Sprinter Transfer е с версии 23, 34, 35, 45 и 55, а Travel – с 45, 55, 65. Общо това са 16 модификации. Някои от тях имат по две версии според товароносимостта и пътниковместимостта, с което общо вариантите стават 24. Според броя на местата Mobility се предлага с до 8 до 16 или до 19 места. Transfer покрива гамата до 16, до 19 или до 22 места. Travel се предлага с до 19 места. City е проектиран за до 22, до 30 или до 40 пътници. Точно заради голямото разнообразие от модификации при Spinter Minibus от Mercedes-Benz казват, че моделът е част от цялостната им и завършена гама, покриваща всички нужди на обществения транспорт и включваща и Travego, Tourismo, Itegro, Intouro, Citaro, Conecto. С минибусите Sprinter, прибавени към батковците с трилъча звезда на предната решетка, Mercedes-Benz на практика покрива пълния сегмент от пътнически превозни средства по отношение на броя на местата. Пътническият Sprinter според производителя комбинира най-доброто от автобусите и вановете на Mercedes-Benz.

Истински член на семейството
Визията на минибусите, естествено, е позната от новия Sprinter. Но стремежът на Mercedes-Benz е в минибусите Sprinter да се влагат максимален брой компоненти и от автобусите Mercedes-Benz. Така при градските и туристическите версии на мидибусите – City и Travel, могат да бъдат видени задни светлини, седалки, вътрешни багажници, индивидуално осветление за пътниците, познати от Travego, Tourismo и Citaro. При двата модела изцяло се променя задната маска. Причината е, че при Travel в задната част се оформя външен багажник, а City се преустройва в градски автобус с нисък вход и под. Челните стъкла при двете модификации пък се сменят със значително по-високи от познатите при стандартния Sprinter. След като така или иначе се правят промени, се използват компоненти от големите автобуси на марката. При Mobility и Transfer пък е запазен изцяло външният вид на товарния ван Sprinter, но в интериора се използват редица елементи от автобусите на немския гигант. По този начин се облекчава поддръжката за транспортните фирми, които използват в работата си и големи автобуси от немската марка. В Западна Европа има все повече примери за транспортни компании, които комбинират за работа по една линия големи и малки автобуси, в зависимост от натоварването, часовия пояс, сезона…

Промените
При преминаването към Евро-6 са направени доста промени към изчистване на дизайна в интериора. Инженерите на немската компания са работили много по олекотяване на конструкцията, за да се компенсира допълнителното тегло от системата за обработка на отработилите газове в съответствие с нормите Евро-6. При тавана е използвана клетъчна структура, в интериора са вложени нови материали… При Travel фейс-лифтът в интериора продължава с използване на новите туристически седалки TSX2, познати от Tourismo и Travego, с промяна във вътрешните багажници и пр. ... При градските версии – Sprinter City, се е наложила цялостна конструктивна промяна на системата за обработка на отработилите газове, за да бъде възможно минибусът да е с нисък под. Крайната изходна тръба и последното гърне са огънати по съвсем нов начин, за да минат под пода, а дюзата, впръскваща уреята, е монтирана на ново място. Модификация се е наложила и на пода на каросерията, и на гредите в задната част, които я носят, като тази промяна е направена в сътрудничество с лекотоварното подразделение Mercedes-Benz Vans.
При двигателите Евро-6 на Sprinter са подобрени процесите на впръскване и изгаряне. Пътническият Sprinter се предлага с два дизелови двигателя. Четирицилиндровият OM 651 с работен обем 2,2 л е с мощност 95 или 163 к.с., а шестцилиндровият V-образен силов агрегат с работен обем 3 л предлага максимална мощност 190 к.с.

Икономичен и сигурен
В резултат от всичките мерки, съпътстващи привеждането на гамата от минибуси към Евро-6,
производителят обяви, че е постигнато впечатляващо намаляване на разхода на гориво при пътническия Sprinter. За това допринасят и правилно напасваните предавателни кутии – 6-степенната ръчна, работеща с масло с намалено триене и впечатляващата автоматична 7-степенна 7G-TRONIC, снабдена с функцията старт/стоп при престой на светофар или спирка за икономичност и екологичност. За пример – при подлагане на различни версии на градския City на тестовете SORT във всички случаи са постигнати впечатляващи резултати при намаляването на разхода на гориво в сравнение с версиите на същите минибуси с ниво на екологичност Евро-5 (виж таблицата).
Сервизните интервали на двигателите пък са увеличени до 60 000 км. За сигурността на пътя се грижат редица системи, познати от портфолиото на Mercedes-Benz – помощникът при силен страничен вятър Crosswind Assist, помощник за предупреждения за заостряне на вниманието на водача Proximity Warning Assist, светлинен сигнал в страничното огледало за обект в мъртвата зона Blind Spot Assist, асистент за поддържане на лентата за движение Lane Keeping Assist… Нивото на оборудване по отношение на сигурността зависи от варианта, допустимата максимална маса, дължината на конкретния минибус.

Тестовете
Участниците в представянето в Дортмунд имаха възможност да изпробват като водачи 11 от модификациите на минибусите Sprinter по два маршрута в града – един за градските версии и един за междуградските и туристическите. За тестване на разположение бяха: Mercedes-Benz Sprinter City 35, 65 и 77, Mobility 23 и 45, Transfer 34, 45 и 55, Travel 45, 55 и 65.
За отделеното време имах възможност да изпробвам пет от минибусите. Започвам със средната градска версия Sprinter City 65. Това е компактен бус с нисък под между мостовете, с основно приложение – градски редовни линии. Дължината му е 7,72 м, вратите на салона са две. Предната е двойна, оборудвана стандартно с рампа за инвалиди. Втората е зад задния мост и е единична. Седалките са модел City Star Eco, общият капацитет на Sprinter City 65 е 30 пасажери. Над челното стъкло има LED информационно табло за пътниците на спирките. Тъй като е в средата на градската гама от мидибуси, City 65 дава пълна представа за нея. Максимално допустимата му маса е 5,65 т. За сравнение участващият в тестовете Sprinter City 35 e 22-местен при дължина 6961 мм, а триосният Sprinter City 77 е дълъг 8716 мм и вози до 40 пътници.
На пътя City 65 е перфектен. Двигателят OM 651 със 163 к.с. е напълно достатъчен, автоматичната предавателна кутия 7G-Tronic сменя предавките неусетно. Маневреността изобщо не бива да се поставя под съмнение, а комфортът за водача е като при лек автомобил от немската марка. Пневматичното задно окачване пък прави пътуването доста приятно.
Вторият ми минибус е най-дългият от междуградската гама – Transfer 55 (7681 мм). Двигателят и предавателната кутия са същите, както при предния минибус. Няма какво по-различно да се каже и за представянето на пътя. Автомобилът е идеален за къси и средни разстояния. Вратата за пътниците се отваря и затваря автоматично с бутон от таблото. Седалките са 19. Най-късият в теста Transfer 34 предлага 14 места за пътници. Средният е също 19-местен, но с по-малък обем на багажника зад последния ред седалки.
Следва тест на многофункционалния Sprinter Mobility. Първо сядам в по-дългата версия Mobility 45 – 7361 мм. Модификацията е нова за гамата, пусната е през 2014 г. Седалките са 15. Двигателят е познатият ми вече OM 651 (163 к.с.), допустимата максимална маса е 5 т. Предавателната кутия е механична, с 6 предавки – Mercedes-Benz ECO-Gear. След това изпробвам и Mobility 23, оборудван със същия двигател и трансмисия и с дължина 5926 мм. Излишно е да казвам, че и двете версии се карат като лек автомобил и имат същата возия. По-интересното при тях обаче е свързано с автоматизираните платформи за инвалидни колички. Разположени са на задните двойни врати, които се отварят под ъгъл 270 градуса. При по-дългата версия платформата се скрива под пода на буса, а при късият вариант се сгъва навътре в салона.
Много интересно и практично е решението за закрепване на пътническите седалки. Опорите им влизат в релси, монтирани по дължина в пода на салона. Това позволява както бързото демонтиране на седалките – само с едно щракване на ключалка, така и безброй конфигурации по отношение на броя, разположението им и отстоянието между тях. Лесно се променя и големината на пространството зад последния ред седалки, предвидено за инвалиден стол или багаж, чрез плъзгане на седалките напред-назад.
За десерт си оставям най-луксозния – Mercedes-Benz Sprinter Travel 65. Както някой се пошегува, това си е един истински „Бейби Travego“. Луксът в салона е от най-високо ниво. Същите седалки Travel Star Xtra и оборудване, както при флагмана на автобусите Mercedes-Benz. Седалките са само 15 – в името на лукса. Дължината на минибуса е 7716 мм, задното окачване е пневматично, а возията като на голям автобус. За сравнение по-късите Travel 45 (7361 мм) и Travel 55 (7681 мм) се предлагат съответно с 16 и 18 седящи места. Истинското удоволствие за водача идва на магистралата. Шестцилиндровият
V-образен двигател OM 642 с работен обем 2987 куб. см и мощност 190 к.с. си е направо неудържим – особено в комбинацията с автоматичната предавателна кутия Mercedes-Benz 7G-Tronic. Лимитът на скоростта от 100 км/ч се достига доста бързо и поддържа без проблем – независимо от терена. Mercedes-Benz 7G-Tronic се монтира и при Travel 45 и Travel 55, но в комбинация с по-малкия двигател OM 651 (163 к.с.)
.

Разход на гориво в л/100 км при тестовете SORT

Модел SORT 1 SORT 2 SORT 3
натоварен градски цикъл  лек градски цикъл крайградски цикъл 
Евро–5 Евро–6 промяна Евро–5 Евро–6 промяна Евро–5 Евро–6 промяна
City 35 20,6 20,5 –0,50% 17,3 16,9 –2,30% 15,1 14,9 –1,30%
City 65 22,1 21,4 –3,20% 18,2 18,0 –1,10% 15,9
City 77 24,0 23,1 –3,70% 19,9 19,4 –2,50% 17,5 17,3 –1,10%

Историята
EvoBus GmbH навлиза на пазара на минибуси през 1998 г., когато купува 49 % от бодибилдера Karl Koch GmbH. През 2004 г. е създадено подразделението Mercedes-Benz Minibus GmbH чрез изкупуване на всичките акции на Karl Koch GmbH. През 2008 г. производството е концентрирано само в Дортмунд, а две години по-късно производствената и складовата база в града са разширени значително.
Досега на пазара са продадени над 20 000 минибуса Mercedes-Benz Sprinter. Главен пазар в Европа се явява Великобритания, където са доставени над 3000 от произведените досега автомобили. Продажби има обаче из цяла Европа, а географията се разширява постоянно, като големи поръчки за минибуси Sprinter вече идват и от екзотични дестинации като Индонезия, Филипините, Нова Каледония, Тайланд, Сингапур, Южна Корея, Шри Ланка… Бахрейн, Катар, ОАЕ, Саудитска Арабия, Кувейт, Азербайджан пък отдавна са утвърдени пазари.

 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините

Галерия