Новият Mercedes Sprinter 4x4

сп. Логистика, 2014, бр. 1
12.03.2014

Пълноприводен ван за професионалисти

За него дори най-тежките зимни пътувания в планината се превръщат в детска игра. Той се подвизава в кални изкопи, пясъчни кариери и сипеи в най-отдалечените краища на света. Със своето пълноприводно задвижване новият Sprinter 4х4 е винаги готов да се справи с лошите пътни условия.

За него дори най-тежките зимни пътувания в планината се превръщат в детска игра. Той се подвизава в кални изкопи, пясъчни кариери и сипеи в най-отдалечените краища на света. Със своето пълноприводно задвижване новият Sprinter 4х4 е винаги готов да се справи с лошите пътни условия.

 

Когато придвижването стане трудно, Sprinter се раздвижва: новият Sprinter 4x4 осигурява допълнително сцепление за тежки условия на движение. Неговата пътническа модификация е идеална за превоз на гостите до снежни планински курорти, а товарният вариант може да се справи с транспортирането на работни екипи, материали и инструменти до труднодостъпни обекти в полето или гората. Двойната шаси-кабина е отличен помощник при обслужването на строителна механизация, а специално разработеното шаси за къмпиране със сигурност ще свърши добра работа на любителите на силни усещания в опитите им да достигнат до най-отдалечените скали и пясъчни дюни.
Sprinter 4x4 е строго ориентиран към професионалистите. Строителни фирми, хотели, горски стопанства, кариери, енергоснабдяващи дружества, планински служби – всички са сред потенциалните клиенти на Mercedes. В него те ще открият типичен представител на щутгартската марка – комфортен и надежден, динамичен и екологичен. Новаторски.
Електронната система за подаване на въртящ момент към четирите колела се нарича 4ETS. За да я включи, шофьорът трябва само да натисне един бутон. Управлението на пълноприводното задвижване е интегрирано в стандартната система ESP (Electronic Satbility Program) и допълва по перфектен начин действието на останалите системи за безопасност.
На разположение е опцията DSR (Downhill Speed Regulation) за автоматично поддържане на зададена (ниска) скорост при спускане по наклон. Тя също се включва с помощта на бутон по подобие на стандартния темпомат. По желание на клиента към оборудването на Sprinter 4x4 може да се добавят специални офроуд гуми с дълбок грайфер, както и асистент за потегляне при изкачване на наклон (Hill-Start Assist).
Съвсем стандартен обаче е редукторът, който допълнително намалява предавателното отношение на трансмисията с 42% (1,42:1), съответно с толкова се намалява скоростта на всяка от предавките и се увеличава въртящият момент. Това улеснява маневрирането с ниска скорост и допринася за удължаването на ресурса на съединителя.
Каросерията на Sprinter 4x4 е повдигната с 11 см отпред и с 8 см отзад с цел да се подобри проходимостта му извън пътя. По този начин предният ъгъл на атака се е увеличил до 28° (за сравнение при конвенционалния Sprinter той е 18°), задният ъгъл е 27° (вместо 22°), а ъгълът на рампата е 25° (вместо 17°). В зависимост от версията (на двигателя) максималният преодолим наклон е нараснал с около 20% спрямо Sprinter 4х2, а допустимата дълбочина на газене е вече 61 см (вместо 50 см).
Поради увеличаването на гарабитната височина допълнителните мигачи, вградени в страничните огледала за заден ход, са разположени над максимално допустимата законова височина. Ето защо страничните мигачи на Sprinter 4x4 са прибрани в предните калници.
Пълноприводната система за задвижване добавя към теглото на автомобила само около 115–135 кг (в зависимост от модификацията). Лекотата на конструкцията се дължи на системата 4ETS, която елиминира необходимостта от механични блокировки на диференциалите. Едновременно с това тя осигурява отлично пътно поведение при движение с висока скорост по асфалт.


Важно е да се отбележи, че системата ASR за предотвратяване на буксуването при потегляне може да се изключва с бутон. Това е особено полезно, когато се използват вериги за сняг или пък при преодоляването на кални завои със сравнително висока скорост.
Всички двигатели, с които ще се предлага на пазара новият Sprinter 4x4, отговарят на бъдещите еконорми Евро-6 – сериозно предимство за един пълноприводен ван, чиято област на приложение по подразбиране се простира в особено чувствителни към замърсяването райони. Мощността на 4-цилиндровите Sprinter 4x4 313/513 BlueTec и Sprinter 4x4 316/516 BlueTec е съответно 129 и 163 к.с. Максималният им въртящ момент е 305 и 360 Н.м.
По-взискателните клиенти имат отличната възможност да се насочат към Sprinter 4x4 319/519 BlueTec с неговия 6-цилиндров 3-литров турбодизел, който може да се похвали със 190 к.с. и 440 Н.м. Той, също както 4-цилиндровите мотори, се предлага серийно в комплект с 6-степенна механична скоростна кутия, а срещу доплащане може да се комбинира и с 5-степенен автоматик (с хидротрансформатор).
Въпреки значително подобрените си способности за движение извън пътя всички версии на Sprinter 4x4 се отличават с превъзходна икономичност. Sprinter 4x4 316 BlueTec например изразходва средно само 8,3 л/100 км – с около половин литър повече в сравнение със Sprinter 4x2. Дори мощният Sprinter 4x4 319/519 BlueTec харчи по-малко от 10 л/100 км.
Пълното интегриране на системата 4ETS във функциите на ESP позволява на Sprinter 4x4 да запази всички предимства по отношение на безопасността. Четири от петте новаторски системи, с които новият Sprinter удиви света през миналата година – Collision Prevention Assist, Blind Spot Assist, Highbeam Assist и Lane Keeping Assist, вече са на разположение при Sprinter 4x4, а последната – Crosswind Assist, ще бъде пусната на пазара по-късно през 2014 г.
Както вече стана ясно от имената на различните варианти, Sprinter 4x4 се предлага в два теглови класа – 3,5 и 5 тона. Освен това има избор между средно и удължено междуосие, както и между три различни височини на покрива. Фургони с различна степен на остъкляване, единична и двойна шаси-кабина – всички тези версии вече са включени в ценовите листи на дилърите на Mercedes.
В Германия доплащането за Sprinter 4x4 (над цената на съпоставим по оборудване Sprinter 4x2) започва от 8391 евро без ДДС. Маркетинговите експерти от Щутгарт разчитат най-много на пазари като Германия, Швейцария, Австралия, Австрия, Франция и Великобритания. Иска ни се да вярваме, че и в България ще се намерят клиенти за такъв суперван. 

Красимир Кирилов

<< Обратно към новините