Първият нов Škoda Solaris вече се движи в София

сп. Камиони, 2014, Бр. 1
05.02.2014

Първият нов Škoda Solaris вече се движи в София

Предсрочно, почти като коледен подарък за софиянци, в столицата пристигна първият от 50 нови съчленени тролейбуси Škoda Solaris. Превозното средство бе представено с участието на кмета на София Йорданка Фандъкова в средата на декември...

Предсрочно, почти като коледен подарък за софиянци, в столицата пристигна първият от 50 нови съчленени тролейбуси Škoda Solaris. Превозното средство бе представено с участието на кмета на София Йорданка Фандъкова в средата на декември.

През март 2014 г. се чакат още 5 от новите тролейбуси, а всичките 50 трябва да бъдат на линия до юли 2014 г. Škoda Electric A.S. в сътрудничество с полския автобусен производител Solaris Bus & Coach спечели доставката на 50-те съчленени нископодови тролейбуса след конкурс за обществена поръчка.

Цената на едно превозно средство е 549 500 евро при средна европейска цена на такъв тип 18-метров тролейбус от 600 000 евро. Цялата доставка струва 27 475 000 евро. Парите идват по Оперативна програма Регионално развитие – Проект за интегриран столичен градски транспорт и от съфинансиране от Столична община. Така тролейбусите Škoda Solaris в София ще станат 80, след като от няколко години в столицата се движат 30 броя единични 12-метрови от модела 26Tr на същата марка.

Каросерията, салонът, окачването и ходовата част на тролейбусите са произведени или асемблирани от Solaris Bus & Coach. На практика това е 18-метровият градски автобус Solaris Urbino 18, но без дизеловия двигател и предавателната кутия. Цялото задвижване – силовата линия до карданния вал, както и електрическа ѝ част и управлението ѝ са вградени от Škoda Electric. Асинхронният тягов електродвигател е Škoda с мощност 250 кВт. Чрез рекупериране на енергия в мрежата икономията на електричество може да надхвърли над 30 %. Тролейбусите са снабдени с допълнителен турбодизелов двигател Volkswagen с работен обем 2,5 л, който при нужда от автономно придвижване задвижва генератор, захранващ тяговия електродвигател. Докато при работещите вече в София единични тролейбуси Škoda Solaris 26Tr допълнителният дизелов двигател е Deutz с въздушно охлаждане.

Новите 50 тролейбуса са изцяло нископодови. Снабдени са с отделна климатизация на салона и шофьорската кабина. Вратите на салона са четири – двойни. Тролейбусите са оборудвани с рампи за инвалиди. Водачът разполага с дисплей, на който едновременно може да наблюдава изображение от камерите, следящи задните врати. Капацитетът на превозните средства е 40 седящи места и 120 правостоящи – при норма от 5 пътници на кв. м. 19 т е собствената маса на 18-метровия тролейбус, пълната маса с товар е 29 970 кг. Гаранцията на превозните средства е 3 години или 150 000 км. Планира се новите тролейбуси да обслужват най-натоварените тролейбусни линии в София – 1, 2, 5 и 9.

Škoda Electric A.S., отново в сътрудничество със Solaris Bus & Coach, спечели и поръчката за доставка на още 100 нови нископодови единични тролейбуса за Бургас, Варна, Плевен и Стара Загора. За Бургас трябва да бъдат доставени 22 тролейбуса, 30 са тролейбусите за обществения транспорт във Варна. Плевен трябва да получи 40 нови тролейбуса, а Стара Загора – 8. Доставките трябва да се извършат в рамките на 12 месеца, т.е. до юли 2014 г.

С поредните доставки Solaris Bus & Coach затвърди добрите си позиции при градските превозни средства в България през последните години. От края на 2010 г. досега полският производител има на сметката си 30 единични тролейбуса в София, 67 единични и съчленени автобуса (CNG и дизел) в Бургас, 70 единични и съчленени автобуса (CNG и дизел) във Варна. Със стоте тролейбуса за страната и още 50 за столицата доставките на поляците в България за по-малко от 4 години ще включват 317 превозни средства.

<< Обратно към новините