За първи път Busworld Russia 2010

сп. Автобуси, 2010, бр. 7
05.09.2010

В края на юни в Нижний Новгород се събраха 72 изложители от 13 страни В края на юни и началото на юли 3 дни руският град Нижний Новгород стана домакин на първото в историята международно автобусно изложение Busworld Russia 2010. Така след белгийския град Кортрийк, Шанхай, Сау Пауло, Мумбай и Истанбул разположеният на Волга и Ока исторически и индустриален център стана шестият град, където през две години ще се провежда най-авторитетното изложение в бранша - Busworld. Арена на руското издание бe изложбеният център „Нижегородская ярмарка” - най-старият панаир в Русия, който действа от около 400 години, а почти в сегашния си вид някои от павилионите му съществуват от 1894 г...

В края на юни в Нижний Новгород се събраха 72 изложители от 13 страни 

В края на юни и началото на юли 3 дни руският град Нижний Новгород стана домакин на първото в историята международно автобусно изложение Busworld Russia 2010. Така след белгийския град Кортрийк, Шанхай, Сау Пауло, Мумбай и Истанбул разположеният на Волга и Ока исторически и индустриален център стана шестият град, където през две години ще се провежда най-авторитетното изложение в бранша - Busworld. Арена на руското издание бe изложбеният център „Нижегородская ярмарка” - най-старият панаир в Русия, който действа от около 400 години, а почти в сегашния си вид някои от павилионите му съществуват от 1894 г.

Не бяха малко вълненията и притесненията на организаторите на изложението – Busworld International Limited, Нижегородская ярмарка и Международния съюз за автомобилен транспорт(IRU) за това, как ще се получи първото издание. Накрая обаче стана ясно, че начинанието е успешно и проявата има бъдеще. А това със сигурност ще събуди все по-голям интерес в големите компании от автобусния бранш за следващото издание през 2012 г. Защото единствената забележка към първото изложение беше сравнително скромното задгранично присъствие на производители на автобуси (извън страните от бившия СССР)– нещо, което обаче не лиши от пищност и интерес Busworld Russia 2010.

За статистиката
На изложението се представиха 72 производители на градски и туристически автобуси, тролейбуси, шасита, компоненти и оборудване от 13 страни: Русия, Беларус, Украйна, Литва, Швейцария, Белгия, Израел, Германия, Китай, Швеция, Турция, Франция, Финландия.
Мажоретки, духова музика, балони, фойерверки и салюти отбелязаха откриването на салона. То бе уважено от представители на Министерството на транспорта на Руската федерация, губернатора на Нижегородска област Валерий Шанцев, заместника на пълномощния представител на руския президент в Приволжския федерален окръг Муаед Канкулов... И, естествено, от основателя на Busworld Люк Глорио и вицепрезидента на IRU Греъм Смит.
А както отбеляза генералният секретар на Busworld Патрик Ван Импе, подготовката на изложението е продължила половин година. Това е дало възможност в Русия да бъдат показани световните постижения на автобусната индустрия. Според президента на Busworld Марк ван ден Боше Busworld Russia e историческа стъпка за столицата на Поволжието.
По традиция първият ден на изложението не мина без награди. Дипломи и медали бяха връчени на повече от 30 руски и чуждестранни компании. С купа за най-мащабна експозиция бе отличена ОАО «Нефтекамский автомобильный завод» (Република Башкортостан).
За успеха на изложението говорят и фактите от маркетингово проучване. Според него за трите дни на Busworld Russia са проведени 349 преговори, подписани са 18 договори за сътрудничество, 22 протокола за намерения.
Най-активна при преговорите е била турската компания Karsan Otomotiv Sanayi Mamulleri Pazarlama A.S., която е провела 68 срещи. През изложението са преминали 2870 посетители.

Група ГАЗ
/files/image/2010/BUSSES/7/BUSWORLD1.jpgМощният руски производител Группа ГАЗ се представи на изложението с направленията си Автобуси, Леки комерсиални автомобили и силови агрегати. Щандът на ГАЗ бе сред най-големите и производителят се чувстваше като у дома си, тъй като един от най-големите му заводи се намира в Нижний Новгород.
Руские автобусы – Группа ГАЗ показа на изложението почти цялата си гама от автобуси. Експозицията включваше градските нископодови ЛИАЗ-5292 и ЛИАЗ-6213, междуградските ПАЗ-320412, ГОЛАЗ-5251 и свръхлуксозния туристически ГОЛАЗ-52911 Круиз, разработен на шаси и с двигател от Scania с мощност 310 к.с.
Премиера за Русия беше показването на 12-метровия ЛИАЗ-5292 с газов двигател от MAN, покриващ стандарта EEV (Евро-6) с автоматична предавателна кутия ZF Ecolife, която също дебютира на руския пазар. Автобусът е със съвременен дизайн, а според производителя експлоатацията му намалява 3,76 пъти въглеродните окиси, изхвърляни в атмосферата, и 25 пъти азотните окиси в сравнение с дизелов двигател Евро-3. Моделът има и съчленен 18-метров вариант ЛИАЗ-6213 с 4 врати, капацитет за 145 пътника, с мостове ZF, автоматична предавателна кутия Allison и газов двигател Cummins. ГАЗ е договорила доставка на 86 автобуса от модела за Москва, като 10 от тях ще са с газови двигатели. 
За безопасност на пасажерите градските автобуси, произвеждани в Ликино, могат да се оборудват с видеокамери за наблюдение на салона и „черна кутия” за запис. Руската спътникова система ГЛОНАСС позволява да се следи локализацията на превозното средство, което на практика е крачка към система за скоростен градски автобусен транспорт BRT.
От Голицино край Москва пък идват туристическите автобуси на групировката. ГОЛАЗ-5251 е нов 12-метров междуградски автобус, оборудван с двигател MAN, Евро-4 и механична предавателна кутия ZF. Моделът, показан на изложението, бе оборудван със система за безжичен интернет Bus Wi-Fi.
Заводът в Павлово демонстрира мидибуса MDP-320412 с дължина 8,56 м в крайградско изпълнение. Версиите му са с 21, 24 или 29 седящи места. Задвижва се от дизелов двигател ЯМЗ-354, Евро-4 и е снабден с петстепенна предавателна кутия ZF. Всъщност този двигател беше отделен експонат на щанда. Той е част от новото семейство 4- и 6-цилиндрови двигатели с работен обем от по 1,1 л на цилиндър, разработени от ОАО Автодизель в сътрудничество с австрийската AVL List GmвH. Работният обем на деветте турбодизелови двигателя от семейството е от 4,43 до 6,65 л, максималната мощност от 190 до 285 к.с., а максималният въртящ момент – от 710 до 1130 Н.м. Двигателите покриват стандарта Евро-4, който вече е задължителен за Русия. Горивната уредба е Common Rail от Bosch и осигурява налягане на впръскване 1800 бара, с потенциал за 2000 бара, за да могат да се посрещнат стандартите Евор-5 и 6. Според производителя двигателите ЯМЗ-530 могат да работят при климатични условия от – 50°С до 50°С, до 1500 м надморска височина без спад в мощността, а със спад – до 4650 м. Към двигатели ЯМЗ са ориентирали производството си ГАЗ, Урал, ПАЗ, КАВЗ, ЛИАЗ, МАЗ, Ростельмаш, Гомсельмаш…

НЕФАЗ
Нефтекамский автозавод, както вече стана ясно, се яви на Busworld с най-мащабния щанд. Най-интересните експонати тук бяха 4 автобуса, изградени върху шаси на известния холандски автобусен производител VDL и продавани в Руси под марката VDL НЕФАЗ. Още на пръв поглед във външния им дизайн се долавяше родството с моделите на VDL – Berkhof, Lexio, Citea. 12-метровият туристически НЕФАЗ-52999 е с 55+1+1 места за сядане. Двигателят е DAF с мощност 430 к.с., а предавателната кутия - познатата от Mercedes-Benz механична 6-степенна GO-190. Климатикът е TermoKing, автобусът е оборудван с всички екстри за класа си. 
НЕФАЗ-52996 е междуградски 12-метров автобус с 59+1+1 места. Дизайнът му напомня Lexio. Двигателят е DAF с мощност 360 к.с., а предавателната кутия – автоматична от ZF или механичната GO-170 SGS.
НЕФАЗ-52997 е 12-метров двуосен нископодов градски автобус за 101 пътника. Предлага се с двигател DAF с мощност 310 к.с. и 6-степенен автоматик на ZF. Моделът се произвежда и във вариант 52998 с 3 оси и дължина 15 м, за 140 пасажери, с мощност на двигателя 360 к.с. и предавателна кутия ZF 6HP602 Ecomat2. 
Градската гама при VDL НЕФАЗ се завършва от НЕФАЗ-52995. 18-метровият нископодов съчленен автобус е с три врати и може да вози до 146 пътници, от които 55 седящи. Двигателят DAF e с мощност 310 к.с., а предавателната кутия е автоматична Voith 864.5. Любопитното при този модел е, че компоновката се отклонява от най-разпространената при съчленените автобуси в Европа. Двигателят не е в задния край на втората секция и не задвижва третия мост, а е разположен вертикално в салона на първата секция, преди въртящото устройство, като двигателен е средният мост.

Освен изброените автобуси на щанда си НЕФАЗ имаше и 4 експоната, изградени на шаси КамАЗ - градски нископодов, градски отчасти нископодов, крайградски с две врати и междуградски. При компоновката им се използват двигатели КамАЗ или Cummins и предавателни кутии ZF или Voith.

 

 

 

Другите руски производители 
Руският производител Алтайавтоспецмаш (ААСМ) от Барнаул се представи с градски автобус на базата на корейския производител Daewoo. 9-метровият градски модел BS 090 City Bus е в производство от тази година. Разполага с 20+1 места за сядане и общ капацитет 85 пътника. Дизеловият двигател DL08 е с работен обем 7,64 л, мощност 250 к.с. и емисионен клас Евро-3. Цената му е около 61 000 евро. Фирмата произвежда и 10-метров градски автобус Daewoo BS 106 City Bus.
Автобуси, базирани на познатия и у нас модел County на корейския производител Hyundai, показа КузбассАвто от Кемерово. Hyundai County Kuzbass е удължен 7-метров вариант на Hyundai County, който изцяло е запазил външния дизайн на корееца. Автобусът е крайградски с две врати и 22 седящи места. Двигателят HMC D4DD е с мощност 140 к.с. Изложителят показа и любопитен модел, произведен на същата база, върху който беше изписано „Сибирски автобус – произведен за Русия”. Сибирската версия е с двоен стъклопакет и увеличена мощност на отоплителите.

МАЗ
Минският автомобилен завод (МАЗ) също демонстрира солидно присъствие на Busworld Russia. Белорусите имаха премиера и разкриха намеренията си да поглеждат все по-смело не само към руския, но и към европейския пазар, поне ако се съди от екопоказателите на показаните модели.
Премиерният експонат беше МАЗ-203 – градски нископодов 12-метров автобус с отстояние на стъпенката на вратите за пътници на 340 мм от пътното платно и на 270 мм при задействане на системата за страничен наклон. Капацитетът на автобуса е за 105 пътника, от които 26 или 28 седящи. Двигателят е Mercedes-Benz OM 906 LA с възможни мощности 279, 231 или 286 к.с. и съответно нива на екологичност Евро-3, 4 или 5. Предлага се и двигател на Deutz Евро-4 с мощност 290 к.с. Предавателната кутия може да бъде ZF или Voith, механична или автоматична. На базата на този модел бе разработен и друг експонат от изложението – МАЗ-205. Това е 18-метров съчленен градски нископодов автобус с вертикално разположен двигател пред втория мост. Седящите места са 39, а общата вместимост – 175 или 184 пасажери. Достъпните двигатели са OM 926 LA (EEV) и OM 906 LA (Евро-5) с мощност съответно 326 и 286 к.с. Гордостта на МАЗ е прикачното устройство на съчленения автобус, което е собствена разработка. На базата на новия модел 203 се разработва и крайградска версия, а на изложението бе показан и 9-метровият нископодов градски автобус МАЗ-206, който е за 72 пътници и е достъпен с двигатели Евро-3, Евро-4 и Евро-5. В момента производителят работи над напълно нов крайградски модел МАЗ-331.

Еталон
Белоруската корпорация Эталон, в която влизат Бориспольският и Черниговският автозавод, се представи с два щанда. От Бориспольския завод идват автобусите. Показаният БАЗ 079.32 е градски седеметров автобус с 38 места, 20 от които са седящи. Двигателят е дизелов Tata 697 ТС 65 с мощност 130 к.с. и е разположен отпред до водача. Вторият експонат беше БАЗ-А 11110. Това е 11-метров градски нископодов автобус с 3 врати и капацитет до 108 пасажери. Възможните двигатели са 6-цилиндров HA57L 135-BS, Евро-3, с мощност 183 к.с. или Deutz TCD 2013 L44 V, 4-цилиндров, с мощност 214 к.с. На втория си щанд Эталон показа богата експозиция от резервни части за товарни автомобили и автобуси – детайли за двигатели и силово предаване, филтри и пр., които се произвеждат в завода в Черниговск.

На запад и на изток от Русия
От турските производители с подобаващ щанд се представи Otokar. Показани бяха познати модели: 8-метровия Navigo 185 SE и 10-метровите междуградски Vectio 240S и градски Vectio 240 U.
Много активен на изложението се оказа друг турски производител - Karsan, който показа последните си модели минибуси J9 и J10. На практика това са наследниците на произвеждания някога в Турция модел J9 на Peugeot. Предлагат се в дължини от 5712 до 6272 мм с места за сядане от 14+1 до 20+1. Вратата за пътниците е пневматична, двукрила и снабдена с рампа. Двигателят засега е Евро-4, 2,3-литров с мощност 136 к.с.
Китайското автобусостроене се отчете с два експоната от най-големия си производител Youtong. Показани бяха градският нископодов ZK6852HG с дължина 8,5 м и капацитет 60 пътници с двигател Cummins, Евро-4 с мощност 185 к.с и туристическият 12-метров ZK6129H с 47+1+1 места за сядане и двигател Cummins с мощност 350 к.с., покриващ нормите Евро-4.
На Busworld Russia чрез московските си дилъри се представиха и MAN, Volkswagen и Mercedes-Benz. Посетителите видяха популярния в Европа туристически автобус MAN Lion’s Coach в триосно 13-метрово изпълнение с двигател Евро-4 с мощност 440 к.с., както и доста на брой пътнически версии на Mercedes-Benz Sprinter и Volkswagen Crafter.

ZF
Новината при производителите на компоненти дойде от ZF Friedrichshafen AG. Компанията представи за първи път в Русия една от най-съвременните предавателни кутии за автобуси ZF EcoLife. Повод за това бе началото на монтирането на предавателната кутия в автобусите на Група ГАЗ. От немската компания обявиха, че задълбочават и разширяват сътрудничеството си с Русия чрез съвместното предприятие ZF КАМА.

И още участници
От руските производители на автомобилни гуми в Нижний Новгород се представиха КАМА и Поволжская шинная компания. Сред изложителите на компоненти бяха още Универсал-НН, Белшина, Белкард, Voith, Турбо Казань, Metawell, Spheros, Europa GmbН, Valeo-Telma…

 

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините