Otokar на половин век

сп. Автобуси, 2013, Бр. 10
09.12.2013

Най-старият турски производител от 4 години е лидер на пазара в южната съседка

Otokar на половин век

Един от най-големите турски производители на автобуси (и не само) Otokar отбеляза 50-годишнината си по време на Busworld Kortrijk 2013 през октомври. За това при представянето на компанията на изложението генералният мениджър на Otokar Сердар Гьоргюч освен на експонатите направи бърз преглед на историята и успехите на фирмата и производството...

Един от най-големите турски производители на автобуси (и не само) Otokar отбеляза 50-годишнината си по време на Busworld Kortrijk 2013 през октомври. За това при представянето на компанията на изложението генералният мениджър на Otokar Сердар Гьоргюч освен на експонатите направи бърз преглед на историята и успехите на фирмата и производството.

Ние също ви предлагаме бърз преглед на славната история на най-стария турски автобусен производител от Адапазаръ. Началото за Otokar е през 1963 г., когато стартира производството на автобуси по лиценз на Magirus Deutz. Един от първите произведени екземпляри от 1968 г., напълно възстановен и запазен, можеше да се види и на щанда в Кортрийк. През 1970 г. е произведен първият 14-местен автобус за турския обществен транспорт. Десет години по-късно започва производство на градски автобуси и на… първия турски брониран автомобил. През 1987 г. стартира производство на тактически автомобил 4х4 по лиценз на Land Rover, а през 1990 г. Otokar разработва собствена бронирана кола. Седем години по-късно е построен заводът в Сакария, край Адападаръ. През 2002 г. е придобита марката за полуремаркета Istanbul Fruehauf A.S и започва производство на 7-метрови автобуси. Година по-късно от завода излиза първата турска бронирана кола със задвижване 8х8. През 2005 г. е пусната бронирана четириколесна машина за нуждите на полицията и пожарната. През 2006 г. Otokar започва производство на собствени полуремаркета, а от 2007 г. и на 9-метрови автобуси с модела Vectio.
През 2008 г. Otokar става главен изпълнител по проекти на отбранителната промишленост на Турция. Година по-късно към бронираното семейство на Otokar е добавена бронираната машина KAYA със защита от мини. Към автобусната гама е добавен първият 12-метров градски модел Kent. През същата година е пуснат и градският футуристичен минибус Centro, а Vectio T взима голямата награда за мидибуси на Busworld Kortrijk 2009. През 2010 г. Otokar въвежда в производство бронираната машина Arma 6x6. Компанията Otokar Europe е създадена през 2011 г. Моделът Kent е отличен от Европейската автобусна седмица със специалната награда на журито. Бронираната гама се допълва с Arma 8x8. Година по-късно е открит първият в Турция център за изпитване на цистерни. 2012 г. е знаменателна за Otokar, защото компанията представя първия напълно електрически автобус, произведен в Турция - Doruk (Vectio) Electra. Междувременно Otokar печели конкурс за доставка на 700 автобуса Kent за градския транспорт на Истанбул. През същата година Otokar инвестира 12 млн. евро в развойна и проучвателна дейност.
Сега гордостта на домакините е че всеки ден техни автобуси превозват над 1 000 000 пътници в Истанбул, полуремаркетата на марката пренасят тонове товари, а повече от 2000 бронирани машини Otokar са на разположение в над 15 страни.
В Кортрейк от Otokar отчетоха, че за четвърта поредна година марката е лидер на турския автобусен пазар. „Заредени сме с ентусиазъм да бизнес. Правим автобуси, които са част от ежедневието и придвижването на милиони хора“, казва Сердар Гюргюч. И допълва, че на фона на свиващия се пазар в Европа, експортът на Otokar през 2013 г. се очаква да нарасне с 50 на сто спрямо 2012 г. Франция си остава най-големият задграничен пазар за марката, следвана от Германия, Италия и Испания. Продуктите на Otokar се продават в над 40 държави на 4 сонтинента, а близките планове са навлизане в Скандинавия и Великобритания.
На щанда можеха да се видят Otokar 7 автобуса от богата гама на завода в Адапазаръ. В Кортрийк Otokar показа градския Kent C, 12 м, с двигател DEUTZ, EEV. Междуградските Vectio U LE (9 м), с нисък вход и Vectio U, (9 м), както и Territo U във варианти 12 и 13 м, пък са готови за Евро-6 с двигатели от MAN. Туристическият сегмент бе представен от Vectio T, (10 м) и Navigo T, (7,7 м) и също покриват Евро-6 с двигатели от Cummins и MAN.
 

<< Обратно към новините

Галерия