Тест: Renault T High 480 Evolution Turbo Compound – промените си заслужават

12.12.2022

Тест: Renault T High 480 Evolution Turbo Compound – промените си заслужават

Моделът Renault T High 480 e сред флагманите в гамата за международен транспорт на Renault Trucks, а най-новото поколение на модела получи означението Evolution. През ноември списание КАМИОНИ имаше възможност да тества за пръв път влекач Renault T Evolution в България.



С Evolution френският производител обобщи всички приложени в него мерки за повече сигурност, комфорт и – разбира се за ефективност.
За теста разполагахме с предоставен от Рено Тракс България чисто нов влекач Renault T High 480 Evolution. Пристигнал бе преди броени дни и току що бе получил българска регистрация като демонстрационен камион на Рено Тракс България.



13-литровият дизелов двигател с мощност 480 к.с., на тестовия камион бе оборудван с новото усъвършенствано поколение на системата Turbo Compound, която се предлага при Evolution. Втори турбокомпресор, задвижван от изгорелите газове, чрез механична предавка доставя допълнителни 200 Нм въртящ момент към силовата линия – за повече теглителна сила при по-висока предавка и по-ниски обороти на двигателя, а от там – и по нисък разход на гориво.

Какво е Evolution
С означението Evolution Renault Trucks обедини цял комплекс от подобрения, технологии и мерки, приложени върху цялата тежкотоварна гама с цел намаляване на консумацията на гориво и емисиите на CO2. Крайната цел освен повече сигурност, комфорт и удобства на борда беше и намаляване на разхода на гориво с до 10 %.

Първо по камионите бяха променени дребни, но съществени детайли, насочени към повече удобство и комфорт. Промените във външния дизайн на предницата включват по-малки и изцяло LED фарове, в които са интегрирани мигачите и като цяло - по-малка предна решетка.



Нови са страничните дефлектори около фаровете, които също допринасят за по-модерния дизайн, заедно с това, че в бронята вече няма вградени стъпенки. Под бронята, в ъглите й - вляво и вдясно са добавени дискретни спойлери за по-добра обтекаемост. Логото на Renault Trucks на предната решетка е станало по-голямо. А челното стъкло е направено с по-обтекаема форма за по-добра аеродинамика.



В интериора на кабината всички новости са с цел удобство и комфорта на водача. Настройките на кормилната колона сега са повече. В долната част на контролното табло има чекмедже за документи формат A4 формат, а вдясно от волана има скрита поставка за бутилка. В горната часа на таблото привлича внимание алуминиева конзола за смартфони и таблет.



Новостите продължиха в силовата линия. За по-ефективен горивен процес двигателите за тежки камиони на Renault Trucks, вече с означението DE, получиха бутала и дюзи с нова геометрия. За намаляване на триенето в двигателя разпределителните валове, мотовилките и коляновия вал също бяха променени, а контролът на газовете в картера бе оптимизиран. Нов и високоефективен е турбокомресорът.

Маслената помпа вече е с променлив поток и работи с нисковискозитетно масло. Оптимизирана бе е система за обработка на изгорелите газове и бе добавен нов електронен блок за управление на двигателя. А както стана ясно новите двигатели могат да се поръчват с Turbo Compound.

Гамата Evolution се оборудва и с новото поколение на предавателната кутия Optidriver, която е с нов софтуер за управление за по-плавна и по-бърза смяна на предавките. За по-голяма икономия на гориво Renault Trucks добави и функцията Smart Torque Control, която осигурява интелигентно използване на въртящия момент и максимално време за движение в зелената зона на оборотомера.



Паралелно с всичко това Renault Trucks продължи да подобрява интуитивния интелигентен круиз контрол Optivision, който използва топографията на пътя, за да оптимизира превключването на предавките. И накрая всичко се следи от усъвършенствания софтуер за управление на автопарка Optifleet, като Renault Trucks разработи и предлага и цялостна програма за обучение по рационално шофиране.

Тестовата композиция
За теста в България разполагаме с влекач Renault T High 480 Evolution с Turbo Compound, второ поколение. Както показва означението двигателят DE 13 e с мощност 480 к.с. Благодарение на технологията Turbo Compound шестцилиндровият редови силов агрегат предлага максимален въртящ момент от 2800 Нм, който е на разположение в диапазон от 1250 до 1600 об./мин на коляновия вал.

Предавателната кутия Optidriver AT 2812 е с 12 предни предавки и 3 предавки за заден ход. Избор на режим на работа на кутията става от лост вдясно на кормилната колона. Стратегията за превключване на предавките Optivision Map Based, отчита топографията и по подразбиране е настроена за икономичния режим FUEL ECO. Базира се на предвиждане на промени в наклона на терена за движение и на централизирано съхраненение на данни в облак.

Спирачката Optibrake+ е с мощност 382 кВт при 2300 об./мин и комбинира моторна спирачка и компресионна спирачка, действаща на клапаните. Управлява се от лост вляво на кормилната колона, но е свързана и с педала на крачната спирачка. Кормилното управление е с хидравличен сервоусилвател.

Кабината е High Sleeper cab – най-високото и просторна предлагана от Renault Trucks и предлага щедро вътрешно пространство. Окачена е на 4 въздушни възглавници. Изпълнение на интериора е Carbone. Водачът разполага с 4 отделения за багаж с врати под тавана.



Пневматично окачената комфортна седалка на водача е с множество функции за регулиране, отопление и вентилация. Долното легло е ново - Extensia Ultimate, с дължина 2009 мм, ширина - 670 мм (790 мм в разтегнато положение), дебелина на матрака 170 мм, като се предлага и топматрак от мемори пяна. Горното легло също е разтегателно. Под долното легло има безшумен хладилник и чекмедже с голяма вместимост.

Воланът се регулира в 3 направления. Приборният панел е дигитален, панорамен, предлага богата информация и се управлява от бутони на волана. Двигателят е с безключово стартиране – от бутон START. Вляво над централната конзола е 7-инчовият сензорен мултимедиен цветен екран.

Мултимедията включва ROADPAD+ с навигационен софтуер TOM TOM за тежкотоварни камиони, както и FM радио, DAB+ радио, USB извод, двойна Bluetooth връзка. Влекачът е оборудван със системата за управление на парка Optifleet с подготовка за Optifleet Check за сваляне на данни за разхода на гориво по превозно средство и по водач.

Тестът на КАМИОНИ
Потегляме с композицията от базата на Рено Тракс България край Божурище. Избраният маршрут е обичаен – магистрала Люлин, кръговото при Перник, обратно към София, Северна тангента, Околовръстен път, магистрала Тракия, детелината при Пазарджик и обратно към изходната точка. Маршрутът е разнообразен, а първата му част – до Перник и обратно е с доста сериозни наклони при изкачване и спускане.

Още с потеглянето можем да оценим удобството и комфорта в обновената на висока спална кабина на Renault T High. Излишно е да споменаваме за щедрото пространство, голямата височина и равния под, които предлага тя. Изключително е комфортна седалката на водача. Множеството посоки на регулиране му позволяват да избере най-добрата позиция откъм удобство и видимост към пътната обстановка.



Пълна свобода има и с регулирането положението на волана, който може да бъде настроен в позиция като при лек автомобил. Множеството настройки на позицията на водача му позволяват да има удобен достъп до всички лостове и бутони. Нрави се управлението на предавателната кутия, което е вдясно на кормилната колона, а над него е лостът на моторната спирачка.

След излизането на западната дъга на софийския Околовръстен път, разбира се, си поставяме за цел да управляваме влекача максимално дълго на адаптивен круиз контрол като оставим системите на камиона да си вършат работа. Затова настройваме скорост на движение от 90 км/ч.



Включването на автопилота и боравенето с него е доста интуитивно и не отвлича вниманието на водача. Активирането става от голям включвател в средата на централната колона. Натискането на бутона в средата в средата активира системата. Завъртането на гривната, разположена около него, един път на ляво до упор активира автопилота, а втори път – активира адаптивния круиз контрол (ACC). След това остават настройките, които също се правят интуитивно от бутоните вляво на волана.



Под волана вече е единствено бутонът за избор на скоростта на движение. Той е тип котва и при боравенето с него не е необходимо да го виждаш – натискане напред вдига скоростта, а назад я сваля. Задържането му в съответната посока променя скоростта със стъпка 5 км/ч.

От горната страна на волана в ляво има бутони за изключване на автопилота и за активиране на последната избрана скорост. Особено полезни са бутоните S1 и S2, с продължителното натискане на всеки, от които запаметяваш избраната от теб в момента скорост на движение на автопилота. Така на всеки от двата бутона можеш да зададеш различни скорости – нещо което се оказва доста полезно за ефективността, както установяваме по-късно при теста.

При изкачванията към Перник имаме възможност да оценим перфектната работа на силовата линия. Управляващият софтуер се стреми да държи предавателната кутия Optidriver максимално дълго време на 12-та предавка, а оборотите на двигателя се държат около 1100 об./мин. Усеща се, че това не е особено трудно заради предостатъчната мощност и въртящ момент на силовия агрегат, в което роля има и технологията Turbo Compound.

При всяка подходяща ситуация – предстоящо спускане или равен участък Optiroll функцията на силовата линия се задейства и предавателната кутия преминава в неутрален режим. Оборотите на двигателя спадат до около 500 об./мин, движим се с минимален разход на гориво и използвайки кинетичната енергия на 34-тонната композиция. Разбира с системата внимава да не се ускорим прекалено много. Зададеният предварително допуск е +5 км/ч. Или ако се движим на автопилот с 90 км/ч и заради спускането и преминаването на неутрално предавка скоростта достигне 95 км/ч, софтуерът се задейства включва предавка и ако у нужно задейства моторната спирачка.



На магистралата виждаме ползата от комбинацията между използването на бутони S1 и S2 и предвидливостта на водача. Предварително на първия бутон сме задали скорост на движение 90 км/ч, а на втория – 88 км/ч. Движим се на автопилот при избрана скорост на движение от 90 км/ч. Изчакваме тя да бъде достигната и камионът да започне да я поддържа. Виждаме, че пред нас предстои равен участък или спускане. Натискаме бутон S2. Избраната скорост вече е 88 км/ч и понеже е надвишена се задейства Optiroll, предавателната кутия преминава в неутрално положение и започваме да пестим гориво. След това при нужда от повече бързина се връщаме на 90 км/ч с едно натискане на S1.

Заключението
С обновения Renault T High 480 Evolution френският производител доказва, че еволюцията на тежките камиони с ромб на предната решетка не спира. Моделът значително надгражда досегашното поколение на T-серията, а във вариант с Turbo Compound наистина има забележително представяне на пътя. С едно изречение – всички промени направени в модела и въведени в поколението Evolution си заслужават.

Повече за теста – в декемврийския брой на списание КАМИОНИ, а очаквайте и видео в канала ни в youtube и на страницата ни във Facebook.

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините