16,8 на сто по-малко нови автомобили в ЕС през първите 10 месеца на 2022 г.
Шестнадесети месец поред месец европейският пазар продължава да се свива, този път с 8,5%.
Точно с 1/6 по-малко са новите регистрации в Европа на автомобили с комерсиално предназначение до края на октомври. Шестнадесети месец поред месец европейският пазар продължава да се свива, този път с 8,5%.
Основната причина е по-малкият брой регистрации на ванове, които са определящата част от продажбите на нови комерсиални автомобили в Европа. По-добре обаче, в сравнение с преди година, се представят камионите и автобусите.
Най-изразен е спадът в Германия 12,4%, Франция е с -5,3%, Италия е с -3,9%, Испания пък отчита лек ръст от 1,2%. Два месеца преди края на 2023-а регистрациите на нови ПС с комерсиално предназначение е намаляло до 1,3 млн. броя, което до голяма степен се определя от спада в Германия (-15,4%), Франция (-19,1%), Испания (-10,9%) и Италия (-10,4%). 28,9% е спадът на българския пазар.
В леката категория, до 3,5 тона, продажбите през октомври са спаднали с 13,9%, възлизайки на общо 102 766 единици. Спад има на основни пазари: Германия (-16,6%), Италия (-7,3%) и Франция (-6,7%). Още по-силна е отрицателната тенденция за 10-те месеца: намаление с 20,6%, до 1 млн. броя. Освен в Чехия (+1,6%) и в Словакия (+0,1%), всички пазари в ЕС са на „минус“, в т.ч. четирите най-големи, където загубите са двуцифрени: Испания (-25,5%), Франция (-21,1%), Германия (-18,7%) и Италия (-11,9%). През периода спадът на българския пазар е 28,9%.
В тежката (16 и над 16 тона) категория през октомври регистрациите са 23 592 бр, увеличение с 18%. Най-силно е увеличението на Ботуша (+33,7%), следват Франция (+7,6%), Испания (+7,3%) и Германия (+1,2%). Положителна е и равносметката от началото на годината: 211 649 нови камиона в категорията, с 5,9% повече в сравнение с 2021-а. Ръст има в Испания (+ 10,6%), Италия (+3,0%) и Франция (+2,9%), но Германия бележи лек спад (-0,6%). Българският резултат е +25,4% (3107 бр.).
В категорията на камионите (над 3,5 т) резултатите са по-умерени: +16% за октомври и +2,7% (247 253 бр.) за десетте месеца на годината. Отново Полша, третият по големина пазар на камиони в Европа, дърпа напред с +24,7%, но процентът на Италия е още по-висок: +28,5%. Повишенията на останалите големи пазари са солидни, макар и по-скромни: Испания (+7,3), Франция (+3,9%) и Германия (+3,5%). Увеличение от 25,4% отчита страната ни и в тази категория за десетте месеца, с отчетени 3223 бр.