Ключови промени в автомобилния транспорт в ЕС през 2022 г.

19.01.2022

Ключови промени в автомобилния транспорт в ЕС през 2022 г.

През 2022 година превозвачите и шофьорите, работещи в Европейския съюз, ще се сблъскат с редица нови правила за автомобилен транспорт, както в целия ЕС, така и в отделните държави-членки. Познаването на новите регулации със сигурност ще спести време, средства и неприятности на бранша.


 

Пакет Мобилност

Считано от 2 февруари 2022 година, ефективно ще влязат в сила част от новите регламенти, заложени в Пакет Мобилност. Те касаят както превозвачите и шофьорите, така и логистичния сектор.

Нова регулация е задължението да се съобщава за командироването на водачи в специално създадения интерфейс за превозвачи, който е свързан с информационната система на IMI за вътрешния пазар. С командировките е свързано и задължението да се плаща на шофьорите най-малко пълната минимална заплата, която е приложима в държавата-членка, където временно ще работят водачите. Промяна ще има и по граничните пунктове, където шофьорите ще трябва да регистрират преминаването в друга държава, вече не само на аналоговите, но и на дигиталните си тахографи.

Друга доста дискусионна промяна, наложена от Пакет Мобилност, е за задължението за връщане на камионите в страната им по регистрация или в базата на компанията на всеки 8 седмици. Страните от Централна и Източна Европа, включително България, от доста време се противопоставят специално на тази разпоредба и дори заведоха дела в Съда на ЕС. Интересното е, че и редица западноевропейски държави напоследък забелязаха нейните недостатъци, особено страни като Белгия и Нидерландия, чиито камиони оперират предимно на по-големите пазари на Германия и Франция. Сега превозвачите имат време да потърсят товар на връщане към дома. След въвеждането на задължителното връщане на камионите обаче шофьорите ще бъдат принудени да го направят в рамките на определен срок, което ще затрудни много намирането на готови товари.

Освен това необходимостта от чекиране в базата ще има отрицателно въздействие върху околната среда, което противоречи на политиките на ЕС. Резултатите от собствено изследване на Евросъюза показват, че задължението за връщане на камионите, както и квотите, наложени върху каботажните операции в комбинирания транспорт, ще увеличат емисиите на CO2 с допълнителни 3,3 милиона тона. Твърде дискусионни са и новите разпоредби за каботаж. След извършване на три каботажни превоза в рамките на 7-дневен период в една държава, превозвачите няма да могат имат право на нови операции от този тип в същата страна през следващите 4 дни. И или трябва да чакат „охлаждането“, или да си търсят товар в съседна държава.

От 30 май влизат в сила и допълнителни правила за превоза на товари с лекотоварни превозни средства между европейските държави и Великобритания. Базираните в Обединеното кралство оператори на ванове, които превозват стоки от Обединеното кралство до ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, ще трябва имат специален лиценз за тези превози. Компаниите ще трябва да имат и транспортен мениджър, който е квалифициран или да е с над десет години опит в управлението на автопарк от автомобили за работа. Съответно шофьорите ще трябва да носят със себе си заверено копие на лиценза на Обединеното кралство по време на международните си пътувания.

Дистанционно измерване на налягането в гумите

През 2022 г. ще влязат в сила и разпоредбите на ЕС, изискващи наличие на допълнително оборудване в тежкотоварните автомобили. От 6 юли сензорите за температура и налягане в гумите ще бъдат задължителни за новоодобрените камиони и ремаркета. Две години по-късно задължението ще се прилага за всички новопроизведени тежкотоварни автомобили.

Европейската комисия се надява, че повишеното ниво на оборудване ще повлияе положително върху пътната безопасност и ще намали разходите за превозвачите. Шофирането с недостатъчно напомпани гуми означава по-бързо износване на протекторите им и по-висок разход на гориво.

Повече по темата четете в следващия брой на списание КАМИОНИ.

<< Обратно към новините