​​​​​​​Тест: Scania 540 S - отличен баланс на мощ и ефективност

26.06.2020

​​​​​​​Тест: Scania 540 S - отличен баланс на мощ и ефективност

Мощен, ефективен, икономичен, комфортен… Ако започнем отзад напред, това са впечатленията от теста на Scania 540 S, проведен през юни от списание КАМИОНИ.

 
Списание КАМИОНИ имаше възможност за пръв път да изпробваме на пътя флагмана на шведската марка, оборудван вече с новия и най-мощен шестцилиндров, редови, 13-литров дизелов двигател на Scania. А сега – подред.



Скания България предостави за тест на списание КАМИОНИ един от първите влекачи от версията 540 S, доставен у нас. Трябва да уточним, че тестовият Scania 540 S не бе демонстрационен камион, настроен специално за тестове, а клиентски влекач - закупен от фирма Yuva Green, която го използва за транспорт на плодове между Гърция.

S-серията на Scania се появи през 2016 г. Тогава шведският производител реши да разшири гамата си за международен транспорт с нова серия, която да е позиционирана дори по-високо от тогавашния флагман Scania R.

Scania S бързо се наложи по пътищата на Европа и България, но шведските инженери продължиха да усъвършенстват модела в търсене на все по-висока ефективност и полза за клиентите. Така в средата на миналата година се появи новият двигател – DC13 166 540 hp - шестцилиндров, редови, турбодизел с максимална мощност 540 к.с. и максимален въртящ момент от 2700 Нм при 1000-1300 об./мин на коляновия вал.

На практика той стана петият член на гамата от 13-литрови двигатели на Scania, която вече включва силови агрегати с максимална мощност от 370, 410, 450, 500 и 540 к.с. Силовият агрегат е пригоден за работа и с HVO и постига еконормите Еuro 6d само с използването на SCR, без нуждата от сложна EGR-система.

Тестовият Scania 540 S бе с най-голямата кабина в гамата на производителя - S Highline с високо ниво на оборудване. Предавателната кутия е познатата и прецизна 12-степенна роботизирана Opticruise, снабдена в случая единствено с режим Eco за икономична автоматизирана смяна на предавките.



По тестовия маршрут от базата на Скания България в Герман край София, по магистрала Тракия - до пътния възел при Пазарджик и обратно флагманът на шведската марка се представи точно така, както се очакваше от него.

Реално започваме нашия тест от кантара в индустриалната зона на Казичене, където нулираме бордовия компютър. Преди това сме закачили на влекача стандартно триосно бордово полуремарке с тристранна щора. Товарът – бетонни блокове е около 12 т. Но за да сме точни – качваме цялата композиция на кантара. Той отчита общо тегло точно 26 780 кг – или имаме средно натоварена композиция.



От там по магистрала Тракия, по посока Пловдив до пътния възел при Пазарджик и обратно до базата на Скания България в Герман изминаваме общо 187 км със средна скорост - 76 км/ч, управлявайки приоритетно на адаптивен круиз контрол.

Това, което може да се каже в заключение едва ли ще учуди някого. При влекачите за международен транспорт Scania продължава да бъдe сред еталоните – комфорт, ергономия, сигурност, пътно поведение... А ходът на шведския производител с пускането на 6-цилиндров, 13-литров редови двигател, който стъпва в мощностния ред на легендарния V8, е отлично премислен и много добре прецизиран.

Повече за новия 540 S и за впечатленията и резултатите от теста – в броя на списание КАМИОНИ от юли-август 2020 г. – на хартия и онлайн – безплатно, на – адрес www.transport-press.bg. Очаквайте и видео от теста - в youtube канала ни, на kamioni.bg и в профила ни във facebook.

Инж. Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините