Булавто препоръчва: заложете на Iveco CNG
сп. Камиони, 2012, Бр. 7
19.09.2012
И синьото гориво – метанът, поскъпна съществено през последните години, но въпреки това остава най-качествената алтернатива на продаваните у нас горива за двигатели с вътрешно горене. Предпочитат го и мнозина производители на превозни средства с комерсиално предназначение заради факта, че използването му позволява относително лесно постигане на емисионните изисквания

И синьото гориво – метанът, поскъпна съществено през последните години, но въпреки това остава най-качествената алтернатива на продаваните у нас горива за двигатели с вътрешно горене. Предпочитат го и мнозина производители на превозни средства с комерсиално предназначение заради факта, че използването му позволява относително лесно постигане на емисионните изисквания
Това предимство е твърде ценено при превозни средства, които се движат в населените места: автобуси, автомобили за комунални дейности, както и за зареждане на магазини.
Във време на засилваща се необходимост от горива, които да са алтернативни на традиционните, специалистите от Булавто са убедени, че възможността да предлагат превозни средства, задвижвани от такива горива, ще играе важна роля в нашето бъдеще.
Задвижването на превозните средства с използването за гориво на сгъстен природен газ (CNG) е стара италианска традиция. От 80-те години насам тя е с приоритет в областта на научните изследвания на Iveco, свързани с производството на екологични превозни средства. Iveco е европейски лидер в производството и продажбите на тези превозни средства: товарни автомобили, микробуси и автобуси, предназначени за всички видове работа и особено за експлоатация в градски условия.

В условията на криза и постоянно покачване на цените на горивата Булавто и водещият производител на автобуси Iveco IRISBUS предлагат на своите клиенти алтернатива, осигуряваща им бърза възвращаемост на направената инвестиция. Новият модел Daily CNG изненадва както с новата си визия, така и с промените по горивната уредба, които осигуряват работа на 3-литровия двигател на метан и на бензин. Основният работен режим е на метан. За аварийни случаи е предвиден резервоар за бензин с обем 14 л. При изчерпване на метана двигателят автоматично преминава на бензин и запасът е достатъчен за преход от 60 до 80 км. Обемът на метановите бутилки е 220 л, което отговаря приблизително на 38,5 кг
(при налягане 200 бара и температура на околната среда 15°С). Направените тестове в реални условия показват разход, показан на табл. долу.

Калкулацията показва, че при покупка на финансов лизинг лизинговата вноска се „избива” само от разликата в цената на дизела и метана. Отделно от това е и екологичният ефект от намалените емисии. В крайна сметка от Булавто убедено твърдят, че при експлоатация над 2 години разликата в цената на консумираното дизелово гориво и на метан покрива разликата между цената на дизелов автомобил и тази на негов аналог, работещ на метан. След този срок всеки изминат километър е с по-ниска себестойност.
Четирицилиндровият двигател осигурява на Daily CNG 136 к.с. между 2730 и 3500 об/мин и момент от 350 Н.м от 1500 до 2730 об/мин.
Трансформацията и оборудването на автобуса се извършва в производствената база на официалния вносител за България – Булавто АД. Предлаганите модели обхващат всички сегменти – от градски до луксозен туристически автобус.
Дружеството е в състояние да задоволи всички изисквания на клиентите си и през последните години вече има изпълнени доставки на метанови автобуси. От Булавто АД припомнят доставките на Irisbus Daily CNG с метанови двигатели на Рожен Експрес, както и 30-те градски метанови автобуса за Хеброс Бус.
Iveco Stralis CNG – скоро и у нас
Мнозина знаят, че Iveco е водещ доставчик на двуосни и триосни шасита на метан, използвани за комунални машини – най-вече сметосъбиращи (само в Мадрид те са повече от 300) или за регионални доставки. От няколко месеца Iveco вече предлага на своите клиенти и редовно производство на седлови влекач Iveco Stralis CNG с метанов двигател с мощност 330 к.с. Нека не ви притеснява мощността на двигателя: при направените стотици хиляди километра тестове в Европа поведението на влекача с товар от 20 тона не отстъпва на дизеловата версия. Резервоарите за метан осигуряват автономност от около 400–450 км.

За да промотира този продукт, ориентиран най-вече към клиентите, извършващи регионален транспорт, фирма Булавто е планирала да осигури в края на октомври демонстрационен влекач. За проведените тестове и демонстрации сп. КАМИОНИ ще информира своевременно своите читатели.
За улеснение на своите клиенти Булавто АД има изградена клонова мрежа за гаранционно и извънгаранционно сервизно обслужване в градовете София, Варна, Бургас, Стара Загора, Велико Търново и Шумен, както и оборудвани мобилни сервизи в София, Варна и Бургас.
Накратко за двигателя (F2BE064ID) на този Stralis: Cursor 8 CNG за работа на компресиран природен газ/метан, редови, 6-цилиндров (диаметър 115 мм, ход 125 мм) работен обем 7,8 л, използва цикъла на Ото (с принудително запалване от искрови свещи). При горене се поддържа стихиометрично необходимото съотношение въздух/гориво за пълно изгаряне на сместа. Газоразпределение: 1 горно разположен вал, по 4 клапана на цилиндър и по 2 инжектора на газ, групирани в 6 двойки (метанът се подава под налягане 9 бара), за да се получи идентична смес във всеки от цилиндрите. Мощност: 330 к.с. при 1785 до 2000 об/мин.
Въртящ момент: 1300 Н.м между 1200 и 1785 об/мин. Емисиите му са по-ниски от изискванията на Евро-6.
Повече от 2500 двигателя Cursor 8 CNG от различни поколения работят на градски автобуси и сметосъбиращи машини във Франция, Италия, Испания и Португалия.