Scania Driver Competition 2019 – едно състезание, много победители

29.05.2019

Scania Driver Competition 2019 – едно състезание, много победители

От 23 до 25 май в централата на Scania в Сьодертале, Швеция се състоя финалът на състезанието Scania Driver Competition 2019. 30 водачи от 30 европейски държави, включително и България, показваха умения, за да спечелят голямата награда – чисто нов влекач Scania. И списание КАМИОНИ беше там…


Беше емоционално, напрегнато, приятелско, фантастично… през този уикенд в Демо центъра на Scania. Общото обаче за всички присъстващи – състезатели, подкрепящи, съдии, гости, беше споделената страст към камионите и към марката, чийто камион носеше прозвището King Of the Road (Кралят на пътя) и която точно преди 50 години създаде своя прословут V8 двигател. Състезанието беше предизвикателно и комплексно и изискваше от водачите множество разнообразни умения, включително и самообладание и точна реакция в стресиращи условия.





Първо квалификациите

Въпреки че 30-те водачи, пристигнали в Сьодертале, бяха вече победили на финалите в своите държави, те трябваше да преминат още един квалификационен тур. И този тур не беше никак лесен, защото включваше най-разнообразни упражнения, които отразяваха както ежедневната работа на водачите, така и изискваха използване на нови технологии и налагаха реакция в непозната обстановка.
Упражненията, през които преминаха всички водачи, бяха осем на брой. Те включваха икономично шофиране, безопасно шофиране, проверка на камиона преди тръгване, обезопасяване на товар, първа помощ при инцидент на пътя. Дотук бяха всекидневните дейности, които почти всеки водач смята, че знае как да изпълни много добре. Но всъщност има толкова много детайли – дали ще изпълниш правилната последователност при проверката на камиона, дали съдията няма да оцени карането ти като агресивно, дали първо ще се обадиш да информираш за инцидента и в какъв ред ще спасяваш пострадалите, дали ще вземеш предвид всички особености на товара и къде е центърът му на тежестта, за да можеш да сложиш коланите по най-правилния начин… И всяка една задача трябваше да се изпълни прецизно в рамките на определено време. Правилното изпълнение на задачите за икономично и безопасно шофиране и за обезопасяването на товара даваха най-много точки, което е напълно разбираемо, тъй като тези дейности са най-важните за безопасността и сигурността на пътя.

Икономично и безопасно шофиране

Обезопасяване на товар

Оказване на първа помощ на пътя


Имаше обаче и още. Преминаването по офроуд трасе – един път по пясък, а втори път по чакъл, беше емоционално, но същевременно изискваше и много внимание. Първо да си избереш камиона, който ще ти позволи да го преминеш, второ, да спреш на задължителен стоп точно преди трудната част, когато най не ти се иска да спираш, включително… и да забележиш колко зелени предпазни жилетки има закачени по трасето. Т.е. водачът трябва наистина да демонстрира комплексни качества като познаване възможностите на камиона, но същевременно и внимание към околната среда и дисциплина.

Офроуд умения

Нещо, което никой от състезателите не беше правил до момента, беше преминаването на определено трасе с движение напред и назад с… изцяло затъмнени прозорци на камиона. Тук състезателят управляваше камион за дистрибуция. Помощник при изпълнението на задачата беше единствено новата система от камери на Scania, която дава възможност за 360 градуса наблюдение около камиона. Тук всъщност се изискваше бързо адаптиране към непознати условия и доколко водачът се доверява на своя камион и вградените в него технологии.

BirdView - маневриране само с помощта на системата от камери с 360 градуса изглед

Последното упражнение от квалификациите беше Knock The King. То е познато от предишните издания на състезанията, както и от финалите в България. При него във четирите края на определено поле има наредени по три цилиндъра – два сини и в средата един червен. Задачата на водача е да бутне само червените цилиндри, без да падне никой от сините, като същевременно при маневрирането не излиза от очертанията на полето.

Knock the King - последното упражнение от квалификациите

Задачата е стрелката да сочи точно в центъра на кръга
След сумирането на точките на всеки състезател, получени от 8-те квалификационни задачи, последните 12 състезателя отпаднаха от по-нататъшното състезание.

Директни елиминации от четвърт финалите

Останалите 18 водача се подготвиха за четвърт финалите. Тук вече те изпълняваха упражненията по двойки с директна елиминация, т.е. този, който от двойката беше по-добър, отиваше на полуфинала. На четвърт финала упражнението се наричаше Водно предизвикателство. На влекача беше монтиран голям резервоар с вода, отворен отгоре. Водачът трябваше да премине змейка на заден ход, да бутне пак само червен цилидър между два сини на заден ход, да мине през тясна рампа с изкачване и слизане и отново да бутне с предната гума само червен цилиндър. При всичко това трябваше да разлее минимално количество вода. Тук целта беше водачът да демонстрира добри възможности за маневриране и да покаже как се справя при неравности по пътя. Водното предизвикателство събра също много емоции и предизвикваше бурна подкрепа от страна на публиката. Не мина и без разочарования – естонският състезател, който постигна най-добри резултати в квалификациите и който беше сочен като един от фаворитите за финала, отпадна в директния двубой с гръцкия си колега точно тук на четвърт финалите.





Супер Y на полуфинала

За полуфинала останаха 9 състезатели. Тук те се състезаваха паралелно по тройки в упражнението Супер Y, наречено така, защото полето за маневриране беше под формата на буквата Y. Тук отново имаше бутане на червени цилиндри между сини при движение напред и назад, като разликата с предните упражнения беше, че при грешка водачът не получаваше наказателни точки, а трябваше да слезе от камиона, да подреди отново цилиндрите и така, докато изпълни правилно и точно всичко. Упражнението изискваше прецизно доближаване на заден ход до нещо като рампа, но за да се изпълни правилно, беше необходимо композицията да е в идеално изправено положение. И всичко това не беше достатъчно като предизвикателство, а накрая водачът трябваше да спре предната лява гума на точно определено място.



Часто от супер Y

Финиширалият първи ставаше победител в тройката. Тримата победители от всяка тройка се изправиха един до друг на финала.

Екстремно като за финал

До финалния рунд стигнаха водачите от Полша, Швеция и Норвегия. Тримата изпълняваха много комплексно упражнение отново паралелно. То включваше както прецизно маневриране, така и справяне с неочаквана ситуация – пожар, и поставяне на товар с палетна количка в точно определена позиция. Тук напрежението и върху публиката, но най-вече върху водачите беше огромно. Победи 29-годишният норвежец Андреас Нордсьо, който демонстрира невероятно самообладание и изключително точно и безгрешно изпълнение. И така той заслужено вдигна купата и спечели чисто новия влекач Scania.



Българското участие

Българският финалист беше 26-годишният Петър Иванов, собственик на фирмата Перу Транс. Петър е родом от Хасково, но от почти осем години живее в София, а е професионален водач от две години. Кара редовно почти изцяло в Европа. Харесва камионите, обича да шофира, но казва, че е станал превозвач и международен шофьор случайно. Към момента фирмата му има три камиона – бордови композиции с влекачи Scania. Петър подчертава, че Scania определено е любимата му марка. Мечтае да има възможност да разшири парка си до 10-12 камиона.



Петър беше добре подготвен, но не успя да спечели мечтаната Scania. Прибързаността му – нормална за годините му, и на моменти не съвсем точното разбиране и изпълнение на инструкциите на съдиите отнеха ценни точки от оценките му, което се оказа решаващо при силната конкуренция. Но Петър определено има за какво да бъде поздравен – най-малкото за това, че беше един от 30-те най-добри състезатели, достигнали до Европейския финал на Scania Driver Competition, от общо 20 000 участници. Той видя как се справяха другите и колко много качества, умения и най-вече здрава концентрация и самообладание се изискваха и през двата дни на състезанието. Така че със сигурност той има шанс да увеличи парка си с още една Scania при следващите състезания.



Изводите

Ясно е, че състезанието Scania Driver Competition не е само в раздадените награди. То постига много цели. То завинаги остава в сърцата на всички, които по един или друг начин се докосват до него. И както каза по време на гала вечерята водачът от Литва – то определено създава по-добри водачи – не само от тези, които стигат до финала, но и от всички онези, които мечтаят за това и ще се подготвят и ще станат още по-добри. И това най-добре се отразяваше от девиза, с който организаторите изпращаха състезателите – Drive. Safely. Sustainably. To Win – Карай. Безопасно. Устойчиво. За да спечелиш.

Снежина Баджева
Сьодертале - София

<< Обратно към новините