20 години иновации от Fliegl Fahrzeugbau

сп. Камиони, 2011, Бр. 8
27.10.2011

На фона на дългогодишната история на автомобилостроенето в Германия двете десетилетия на Fliegl Fahrzeugbau изглеждат невинно малко. Но през тях производителят на прикачна техника от Тюрингия успя да завоюва свое място на един пазар с традиции

На фона на дългогодишната история на автомобилостроенето в Германия двете десетилетия на Fliegl Fahrzeugbau изглеждат невинно малко. Но през тях производителят на прикачна техника от Тюрингия успя да завоюва свое място на един пазар с традиции

Завод 2 на Fliegl в Триптис посрещна на 9 септември журналисти и многобройни гости по случай 20-ата годишнина на фамилната фирма. Производителят на ремаркета и полуремаркета с гордост ги разведе из обекта на инвестицията си от няколко милиона евро през последните шест години. Преодолял кризата, сега той очаква растеж на пазара и на собственото си производство, за което има модерна база с голям потенциал. Две трети от продукцията на Fliegl се продава предимно в страните от Европейския съюз. Но не само там, а се изнася също в Русия, Корея, Япония, Африка. В това отношение фирмата смята, че има още какво да постигне и на българския пазар.

Началото е трудно
Годината е 1991-ва, а мястото е малкото градче Триптис в Тюрингия (Източна Германия). Тук функционира завод за възстановяване на мостове и завиващи системи на селскостопански машини, който се управлява от доверителен фонд в Берлин. В същото време Йозеф Флигл, предприемач от Горна Бавария, който има успешен бизнес със селскостопански ремаркета, търси начини за разширяване на бизнеса си в новите провинции на Федералната република. С него е и младият му син Хелмут. Попадат на завода в Триптис и го приватизират на 15 юли същата година.
Бизнесът тук се оказва повече от труден. В много райони собствеността на селскостопанските организации е неясна и се намесват корумпирани чиновници, които пречат на свободната търговия. Заводът в Триптис е в незавидно финансово състояние. На Йозеф Флигл се налага да взема тежки решения. Така през септември той изпраща сина си Хелмут и приятелката му Маргит от Бавария в Тюрингия.
22-годишният Хелмут Флигл се сблъсква с грубата реалност още с пристигането си – отношението към него варира от скептичност до пълно недоверие. Младокът, дошъл от запад, не е добре дошъл. И няма как да бъде иначе, след като се опитва да дава акъл на дългогодишните работници и служители в бившето социалистическо държавно предприятие как да си вършат работата. Хелмут Флигл трябва да управлява предприятието с желязна ръка и да го върне на печалба. Драстичните промени са неизбежни и през първия месец 100 души са съкратени, а изискванията към останалите са повишени. Флигл-младши и до ден днешен си спомня как при неговото пристигане в завода в Триптис заварва стара телефонна централа – след края на работното време на телефонистката никой не може да провежда телефонни разговори.

Преориентация към ремаркета
За разлика от бизнеса със селскостопански машини в началото на 1992 г. търснето на ремаркета за автотранспорта е изключително силно. Ето защо Хелмут Флигл започва да преустройва селскостопански ремаркета, произвеждани от фирмата-майка в Бавария, и да ги пригажда за шосеен транспорт. Идеята е добра, но както при всичко останало, началото е трудно: екипът не познава продукта, липсва база данни с клиенти и доставчици на компоненти. В началото в ремаркетата се влагат какви да е компоненти, тъй като някои от доставчиците не могат да насмогнат на поръчките на водещите производители на ремаркета, а други просто пренебрегват новия играч на пазара. Първоначално недостатъчното качество удря по репутацията на компанията. Постепенно обаче екипът на Хелмут Флигл влиза в час и бързо отстранява конструктивните проблеми и грешки. Гамата започва да се разширява. Първите пазарни хитове са малки двуосни ремаркета, а по-късно ниските платформи за превоз на извънганбаритна техника.

Съвременен производител
Днес Fliegl Fahrzeugbau е модерна компания, чиято богата продуктова гама включва ремаркета и полуремаркета за всякакви превози и товари. В много европейски страни тя разполага със собствени търговско-сервизни клонове. През 2005 г. бе открит вторият завод в Триптис (т.нар. Завод 2) с РЗП над 6000 кв. м и капацитет 5000 бр. годишно. Три години по-късно той бе разширен с високотехнологично бояджийно отделение и дробеструйна инсталация, в т.ч. и вторият в Германия стенд за изпитване стабилността на самосвали срещу странично преобръщане.

Екип на КАМИОНИ

<< Обратно към новините