Scania R450 Евро 6 Streamline - универсалното решение

09.11.2015

Scania R450 Евро 6 Streamline - универсалното решение

Списание КАМИОНИ проведе тест на Scania R450 Евро 6 Streamline по маршрута София – Правец и обратно. Двигателят е с 450 к.с. и постига нормите Евро 6 само с SCR. Товарът е 11,5 тона, а постигнатият среден разход е 25,71 л/100 км.

Списание КАМИОНИ проведе тест на Scania R450 Евро 6 Streamline по маршрута София – Правец и обратно. Двигателят е с 450 к.с. и постига нормите Евро 6 само с SCR. Товарът е 11,5 тона, а постигнатият среден разход е 25,71 л/100 км.

Обект на този тест беше композиция с влекач, задвижван от Евро 6 двигател SCR Only – 12,7-литровия DC 13 Common-Rail с максимална мощност 450 к.с., постигана при 1900 об./мин. и максимален въртящ момент от 2350 Нм, налични между 1000 и 1300 об./мин. Кабината e Highline, но вътре има достатъчно пространство, тъй като арматурното табло е в по-късия си вариант.

Предавателният механизъм е 12-степенен GRS905R, двупедален  Opticruise със стандартен и икономичен режим на превключване на предавките, като може да се превключва ръчно само до скорост на движение 50 км/ч. При по-високи скорости вече се разчита изцяло на автоматичното превключване. Силовият тракт включва и Scania Retarder R3500. Тъй като двигателят е по-мощен, е избрано по-малко отношение на главното предаване (2,59).

По пътя
Маршрутът на теста е 133 км основно по магистрала. Стартира се от центъра на Scania в Казичане, след това по околовръстното до магистрала Хемус, по магистралата стигам до Правец, където обръщам и се връщам обратно до центъра на Scania.

Карам на икономичен режим на превключване, при който максималната скорост е ограничена на 82 км/ч и ми е забранена функцията kick-down. Този факт, както и многото ремонти по пътя обясняват сравнително ниската средна скорост. При стандартния режим на сменяне на предавките максималната скорост е ограничена на 86 км/ч и функцията kick-down е активна.

На четвърта и пета степен на лоста на ретардера се включва и моторната спирачка. За доброто и икономично управление се цели да се използва колкото се може по-малко крачната спирачка. Добра възможност да ползвам по-малко педала на спирачката е да задействам моторната спирачка с левия крак от бутон на пода, като тази функция е най-ефективна при скорост под 40 км/ч.

Излизам на магистралата, включвам автопилота на 82 км/ч, а според показанията на оборотомера оборотите са 1100, т.е. съм в долната част на "зелената зона". Според характеристиките на двигателя тогава (от 1000 до 1300 об./мин) използвам максималния въртящ момент от 2350 Нм.



Резултатите
Изминали сме 133,4 км горе-долу с непрекъснато спускане или изкачване, средната ни скорост е 58,5 км/ч за време 2 часа и 3 минути (това време включва и три спирания по 2-3 минути по време на теста за отчитане на междинни резултати). Общото изразходвано гориво е 35,4 л, което ни дава среден разход на гориво 25,71. Товарът ни е 11,5 тона железа. Средните показания от системата Scania Driver Support са 95%.  По данни на телематичната система всички показатели като извършена работа на тон-километър, среден разход на гориво, работа на празен ход, използване на спирачките, каране "по инерция" са отчетени като "зелени", т.е. са по-добри спрямо зададените в системата еталонни стойности.

По време на теста нямаше как да измерим точно колко AdBlue сме изразходвали, но принципно разходът на AdBlue е в процентно съотношение в зависимост от натоварването на двигателя. Според Десислав Боянов от Scania България, Евро 6 камионите на Scania само с SCR харчат AdBlue до 8% от средния разход на гориво, като много често разходът на AdBlue е между 6 и 8%.

Изводите от теста като цяло са, че Scania R450 е универсален работен кон, който няма да ви подведе и ако се грижите за него, т.е. карате го по съответните принципи за икономично шофиране, ще ви зарадва и с добри резултати по отношение на разхода на гориво. Вариантът 450 к.с. без SCR е най-препоръчваният двигател от Scania като универсално решение за международни превози, особено когато купувачът не знае точно по какви маршрути ще вози, не е сигурен дали ще дърпа хладилно или бордово полуремарке.

Повече от впечатленията ни от теста и пълните резултати, сравнени с резултатите от подобен тест на Scania R410, можете да прочетете в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините