Scania R410 Евро 6 Streamline: Нисък разход на гориво само с SCR

01.09.2015

Scania R410 Евро 6 Streamline: Нисък разход на гориво само с SCR

Списание КАМИОНИ имаше възможност за драйв тест у нас на един интересен модел - Scania R410 Евро-6 Streamline. Освен приятните впечатления от управлението на автомобила внимание заслужава и измереният разход на гориво – 26,23 л/100 км.

Списание КАМИОНИ имаше възможност за драйв тест у нас на един интересен модел - Scania R410 Евро-6 Streamline. Освен приятните впечатления от управлението на автомобила внимание заслужава и измереният разход на гориво – 26,23 л/100 км.

Обект на този тест беше композиция с влекач, задвижван от Евро-6 двигател SCR Only – 12,7-литровия DC 13 Common-Rail с максимална мощност 410 к.с., постигана при 1900 об./мин. и максимален въртящ момент от 2150 Нм, налични между 1000 и 1300 об./мин. За двигателя трябва още да се каже, че е с туробкомпресор с фиксирана геометрия, а за впръскването се използва технологията Scania XPI, характеризираща се с изключителна прецизност при впръскването на горивото и която непрекъснато адаптира процеса към променящите се скорости и ситуации на пътя. Системата XPI е един от факторите, допринасящи за икономичността на влекачите с марка Scania.

Интересното е, че конфигурацията на влекача е много добре замислена, така че хем да има всички необходими за водача удобства, хем да не се дават пари за излишни екстри. Кабината например e Highline, т.е. не е най-голямата, но вътре има достатъчно пространство, тъй като арматурното табло е в по-късия си вариант. Предавателният механизъм е 12-степенен GRS905R, двупедален  Opticruise със стандартен, икономичен режим, като предавките могат да се превключват ръчно само до скорост на движение 50 км/ч. При по-високи скорости вече се разчита изцяло на автоматичното превключване. Силовият тракт включва и Scania Retarder R3500. Тъй като двигателят не е особено мощен, е избрано по-голямо отношение на главното предаване (2,71), което помага при изкачванията. Цялата композиция е 28 тона, като е натоварена с железа.

На четвърта и пета степен на лоста на ретардера се включва и моторната спирачка. За доброто и икономично управление се цели да се използва колкото се може по-малко спирачката. Добра възможност да се ползва по-малко педала на спирачката е да се задейства моторната спирачка с левия крак от бутон на пода, като тази функция е най-ефективна при скорост под 40 км/ч.

Тъй като караме на икономичен режим на превключване на предавките, максималната възможна скорост на автопилота е 85 км/ч. При постоянна скорост на движение 80 км/ч оборотомерът показва 1100 оборота. Според характеристиките на двигателя тогава (от 1000 до 1300 об./мин) използваме максималният въртящ момент от 2150 Нм.

Отчитаме разхода на гориво и изминатите километри от данните на бордовия компютър. Като цяло изразходваното гориво е 35,2 л за 134 км (цял един литър от него е изразходвано при празен ход на двигателя, защото спираме да записваме резултатите на различните отсечки от пътя, без да гасим двигателя), а средният разход е 26,23 л.



Тестът показа, че Scania R410 Streamline e икономичен, лесно управляван и удобен автомобил, на който си струва да се заложи особено ако редовните маршрути, по които се кара, не са много предизвикателни.

Подробности и пълни резултати от теста – в септемврийския брой на списание КАМИОНИ

<< Обратно към новините