Новият Mercedes Sprinter: първи тест в реални условия
Първият ван Евро-6 в света, най-икономичният модел в класа си със среден разход 6,3 л/100 км, редица уникални по рода си системи за безопасност – всички тези характеристики на новия Sprinter станаха ясни още в началото на годината, когато Mercedes обяви, че планира пазарния му дебют през тази есен. Ето че дойде време да го изпробваме и в реални условия, след като вече го тествахме на писта...
Първият ван Евро-6 в света, най-икономичният модел в класа си със среден разход 6,3 л/100 км, редица уникални по рода си системи за безопасност – всички тези характеристики на новия Sprinter станаха ясни още в началото на годината, когато Mercedes обяви, че планира пазарния му дебют през тази есен. Ето че дойде време да го изпробваме и в реални условия, след като вече го тествахме на писта.
Запознанството с новия Sprinter със сигурност ще бъде интересно изживяване за заетите в транспортния или куриерския бизнес. Независимо от това, какви лекотоварни автомобили са експлоатирали те досега – стари Mercedes-и или нови ванове от други марки, те трудно ще се избавят от усещането, че едва сега се събуждат от сън, в който много неща са им били забранени.
Въпреки че на запад от България това пробуждане стартира доста по-рано, тамошните превозвачи също ще се затруднят да посочат достоен аналог на новия Sprinter. Да наистина, в Западна Европа повечето производители започнаха да предлагат своите модели със серийни системи ABS и ESP много преди това да се случи у нас. Да, изискванията към комфорта и икономичността също бяха завишени сравнително отдавна. Сега обаче е ред всички представи за безопасност и горивна ефективност да бъдат радикално променени – и нашите, и западноевропейските.
За съжаление на феновете външни свидетелства за тази промяна в Sprinter почти липсват. Екстериорът му е претърпял само лек фейслифт, а промените в интериора са почти незабележими. Ако питате нас обаче, бихме се зарекли, че и досега нямаше по-удобен за шофиране ван от досегашния модел, както и че вече 7-годишният му дизайн до последно беше еталон за добре свършена работа от страна на стилистите.
Същото може да се каже и по отношение на икономичността и нивото на безопасност на актуалния досега Sprinter. Именно заради това драстичната оптимизация в тези две направления се набива още по-силно на очи, макар че е напълно разбираема: ако един производител вече има предимство в определена област, съвсем естествено е той да се опита да го увеличи и по този начин да си създаде отделна пазарна ниша.
Мнозина биха се съгласили, че средният разход от 8,1 л/100 км на предишния Sprinter е чудесно постижение за един 3,5-тонен автомобил. Инженерите на Mercedes обаче са използвали момента на вече планирания задължителен преход към Евро-6, за да ограничат още повече консумацията на своя базов 4-цилиндров турбодизел. Постигнатото от тях над 20-процентно подобрение (до рекордните 6,3 л/100 км!) се дължи както на оптимизацията на горивния процес, така и на прилагането на технология BlueTEC за допълнителна обработка на изгорелите газове по подобие на тежкотоварните автомобили. На практика новите 2,2-литрови мотори CDI (95, 129 или 163 к.с.) осигуряват абсолютно същите динамични характеристики като предходните версии Евро-5, но са много по-екологични. Модификацията BlueEFFICIENCY например отделя едва 165 г/км емисии СО2 (спрямо 195 г/км при стария Sprinter).
Тестът в Щутгарт беше фокусиран само върху 2.2 CDI, но Mercedes планира да запази в производство и 3-литровия V6 (190 к.с.), който е уникален за лекотоварния клас. Както и досега, производителят ще продължи да предлага на пазара добре познатия си 1,8-литров бензинов мотор с мощност 156 к.с., който ще бъде на разположение и във версии на метан (Sprinter NGT). В бъдеще се очаква да бъде представен още един 3,5-литров бензинов V6, но най-вероятно той няма да се предлага в Европа...
Пълният текст на статията за новия Mercedes Sprinter можете да прочетете в следващия брой на сп. КАМИОНИ (септември 2013).