Световна премиера на VDL Citea Electric

сп. Автобуси, 2013, Бр. 5
11.06.2013

Холандският производител представи в Женева първия си електрически автобус

Световна премиера на VDL Citea Electric

Холандският автобусен производител VDL Bus&Coach представи първия в историята си електробус. Премиерата на градския VDL Citea Electric бе по време на 60-ото международно изложение за мобилност и градски транспорт UITP, проведено от 27 до 30 май 2013 г. в Женева...

[✕]

Холандският автобусен производител VDL Bus&Coach представи първия в историята си електробус. Премиерата на градския VDL Citea Electric бе по време на 60-ото международно изложение за мобилност и градски транспорт UITP, проведено от 27 до 30 май 2013 г. в Женева.

VDL Citea Electric използва платформата на популярния градски модел на холандците Citea. Модерният нископодов автобус в дизелов вариант стана Автобус на годината 2011. За новия си продукт холандците казват, че това е автобус, готов да посрещне бъдещето и очакванията на пазара.
Citea SLF е напълно електрически 12-метров автобус с нисък под. Представеният в Женева Citea Electric е оборудван с електродвигатели, разположени в главините на задните колела. Енергията се съхранява в батерия.
Освен иновативно задвижване новият модел ще предлага на клиентите възможност за избор на електрическо задвижване, батерии и конфигурации, съобразно условията и терените, по които ще се експлоатира. Интериорът предоставя характерните за марката и модела удобства и комфорт за пътниците и водача. Според производителя най-голямото предизвикателство при разработката на VDL Citea Electric е било в намирането на такива решения, които да покрият изискванията, нуждите и желанията на европейския пазар и на транспортните оператори. Това е наложило инженерите на VDL Bus & Coach да комбинира различни технологии за да получат автобус, който да бъде рентабилен в различни ситуации и условия на експлоатация в градска среда.  Целта е била да не пострада качеството на изпълняваната от автобуса работа в сравнение с извършваната от конвенционалните автобуси.
Модулният принцип, на който се изгражда моделът Citea, е изиграл важна роля при оборудването на автобуса с електрическо задвижване. Този подход е позволил в конструкцията да бъдат вградени електрическите елементи без това да наруши основните характеристики на Citea - олекотена конструкция, оптимизирана достъпност за пътниците и комфорт. За отбелязване, според производителя е и това, че електробусът е изключително безшумен и отвън, и вътре в салона.
При Citea Electric клиентите ще имат възможност да избират между няколко варианта на електрическа задвижваща система в зависимост от режима на работа на автобуса. Вариантът с батерия с голям капацитет и зареждане чрез конектор от мрежата е най-подходящ за употреба на дълги разстояния без междинни презареждания. Ако транспортният оператор може да избере по-гъвкава схема на работа с периодично презареждане на батерията между курсовете възможните конфигурации на автобуса стават повече. В този случай сравнително малка батерия може да се комбинира с различни методи за бързо зареждане: индуктивно зареждане, зареждане от контактна тролейбусна мрежа или от градската електрическа мрежа. Чрез допълнителни батерии пробегът на автобуса с едно зареждане може да бъде увеличен до 200 км, ако работата го налага. При всички положения обаче, казват от VDL Bus&Coach, капацитетът на автобуса по отношение на пътниците и техните удобства не страдат.
Холандците отчитат като голямо предимство на новия си модела това, че той не изисква е големи инвестиции в инфраструктурата, за да бъде въведен в експлоатация. Причината е, че заради модулната конструкция, освен като напълно електрически автобус той може да бъде поръчан и произведен и като автобус с водородни горивни клетки, и като хибрид с дизелов двигател и генератор.
 

<< Обратно към новините