EUROCARGO НОВА ФОРМА С НОВО СЪДЪРЖ АНИЕ

сп. Камиони, 2008, бр. 5
08.06.2010

С обявяването на новия модел Eurocargo IVECO приключва обновяването на гамата си, започнало преди две години. Официалното представяне на новия камион беше в Торино в средата на май. С очите си се убедихме, че италианските дизайнери, инженери и конструктори настина са променили и подобрили много неща.

С обявяването на новия модел Eurocargo IVECO приключва обновяването на гамата си, започнало преди две години. Официалното представяне на новия камион беше в Торино в средата на май. С очите си се убедихме, че италианските дизайнери, инженери и конструктори настина са променили и подобрили много неща.

Ето какви Eurocargo е работен кон с доказана история зад гърба си. За първи път е пуснат на пазара през 1991 г. и е първият товарен автомобил, разработен от IVECO в този клас. Гениално хрумване е имал тогава „кръстникът“ на този камион, защото и до днес името Eurocargo говори много – камион за товари навсякъде в Европа. Днес новото му поколение съответства дори още повече на името си. От появата на Eurocargo досега са продадени над 430 000 броя. През 2007 г. в Западна Европа в сегмента от 6 до 16 т Eurocargo се отчита с пазарен дял 26,2% (като само за Италия този дял е 61,6%). В Източна Европа той е още по-популярен и харесван, защото за 2007 г. пазарният му дял е 37,8%.

„Тежките камиони са флагманите, лекотоварните са лидерите в градския транспорт, а тези от средната гама са навсякъде“, каза Стефано Стерпоне, старши вицепрезидент Продажби&Продукти в IVECO. И наистина сегментът, покриван от Eurocargo, е много широк – от 6 до 19 т.

С годините Eurocargo непрекъснато се актуализира – ще спомена само въвеждането на двигателя Tector през 2000 г. и обновяването на кабината през 2003 г. Днес вече на пазара е последното превъплъщение на тази популярна продуктова гама и то е готово да преодолее нови предизвикателства и да отговори още по-добре и по-пълно на потребностите на превозвачите. Новият Eurocargo предлага много повече варианти – 11 584 е общият брой комбинации на готови камиони, които могат да слязат от конвейера на италианския производител. Това позволява на клиентите да изберат тази конфигурация, която най-добре ще задоволи изискванията им.

Новият Eurocargo комбинира издръжливостта и добрата сглобка с подобрен комфорт за водача и значително намаляване на шума в кабината. Очевидни са семейните връзки с по-тежките братовчеди: новите Trakker и Stralis, което личи най-вече от външния и вътрешния дизайн на кабината.

Нови предавателни механизми

В допълнение към досегашните 5-степенни ръчни предавателни механизми на ZF, при новите Eurocargo има варианти с 6 и 9 степени – всичките оборудвани с усилвател Servoshift на ZF. Камионът, който ми се падна да карам по време на тестдрайва, беше с 9-степенна скоростна кутия. Направи ми впечатление, че 5-а и 6-а предавка са доста „дълги“, което осигурява удобство при градско движение с променлива скорост. Новост е и начинът на превключване между „долните“ 4 и „горните“ 4 предавки – чрез завъртане на пръстен, разположен под главата на скоростния лост, което е доста удобно.

Шестстепенните трансмисии се предлагат и като Eurotronic – автоматизиран предавателен механизъм, при който зацепването на съединителя е винаги напълно автоматично, а водачът може да избира между автоматичен или ръчен режим на смяна на предавките. Освен това всички предавателни механизми на ZF използват синтетично масло, което се сменя на 300 000 км.
Нови са и петстепенните напълно автоматични хидродинамични предавателни механизми на Allison, които се предлагат за цялата гама от 7,5 т нагоре. Хидравличният забавител е опция за модофикациите с Allison S3000. IVECO е единственият OEM производител, който има правото да предлага автоматичните трансмисии на Allison за пълната гама на Eurocargo и Stralis.

Нов дизайн на кабината

Промяната се вижда веднага – новият Eurocargo има характерен за марката дизайн, разработен от IVECO Style Center. Възприемането на решетката и емблемата във външното оформление, вече въведено при новите Trakker и Stralis, осигурява повече и по-удобно място за изписване на фирмата на собственика. Пластмасовата броня, която освен в тъмносиво се предлага и в цвят като на автомобила, изглежда доста стилно. Възможен е вариант със стоманена броня, който е важна разходоспестяваща възможност, особено при модификациите със самосвални и други видове надстройки, работещи при тежки условия.

От двете страни на кабината с легло MLL има големи отделения за инструменти. Външните им капаци са с електрическо заключване, а вътрешните са под леглото за почивка на водача.

Интериорът е изцяло обновен. Новото табло включва централно монтирана конзола с превключватели, както и сателитната навигация (опция). Ново е подобреното регулиране на позицията на най-често използваните бутони.

Обновен е и централният модул с превключватели, като ръчната спирачка е разположена по-удобно и има място за инсталиране на управлението за заключване на диференциала и на електрически конвертор 24/12 В (опции). Лостчетата на кормилната колона предлагат оптимизирано превключване за всички функции, в т.ч. превключване на предавките в ръчен режим на автоматизираната скоростна кутия и круиз контрол (опция) – и това само с две лостчета.

Кормилото е с диаметър 470 мм, който е малко по-голям от предишния. Макар че при влизането в кабината по-голямото кормило ми се стори малко старовремско, по време на тестдрайва установих, че това е доста удобно, защото ръцете на водача могат спокойно да се облегнат на него. Позицията на кормилото е напълно регулируема, но според мен лостът, с който се освобождава и застопорява, е разположен малко неудобно вляво на кормилната колона. Новото контролно табло е с познатите прибори, към които е добавена индикация, която предупреждава при проблеми с крушките на стоп светлините.

От вътрешната страна на вратите са вградени по-удобни подлакътници, по-големи джобове, бутони за регулиране на отопляемите огледала (опция), както и бутони за сваляне и вдигане на стъклата (стандартно).

Пневматичното окачване на седалките е опция. Като нова предпазна функция е въведена звукова аларма при потегляне без закопчан колан. Двойната седалка за пътници влиза в базовата оферта за кабини MLC и MLD, като при дамаската има избор между винил или тъмносив плат със светлосиви щампи. В основата на седалките е поместено електрическото заключване на външните капаци на отделенията за инструменти (за кабини MLL) и управлението на самосвалната надстройка (ако е поръчана такава) за кабини MLC. Дистанционното централно заключване и имобилайзерът са опция.

Готов за производителите на надстройки

Новият модел Eurocargo се гордее със здравата си конструкция от високоякостна стомана, която не необходимо да се преработва и позволява лесното монтиране на надстройки с дължини от 3845 мм до 10 070 мм.

Eurocargo се произвеждат от IVECO като шаси-кабина, за което производителят на надстройки трябва да осигури товароносещите конструкции, съобразени с изискванията на конкретния превозвач. За целите на бързата и качествена намеса на тази трета страна Eurocargo може да се поръча със силоотводен вал (PTO) на ZF или Hydrocar за всички трансмисии и с директния силоотводен вал IVECO Multipower за двигателите с мощност 280 и 300 к.с. Те се включват по електрически път и се управляват от круиз контрола и от външно табло, като осигуряват връзка с CAN шината на товарния автомобил, за да отговорят на специфични изисквания на клиентите. За производителите на надстройки са осигурени необходимите електрически връзки, които позволяват до три работни режима на силоотводния вал и обезпечават подаването на логически сигнали за различните работни режими на системите на транспортното средство.

Гамата от двигатели

Eurocargo се задвижва от познатата гама двигатели Tector, разработени и произвеждани от FIAT Powertrain Technologies. Четирицилиндровите 3,9-литрови модели са с мощности 140, 160 и 182 к.с., а шестцилиндровите 5,9-литрови агрегати са с мощности 217, 251, 279 и 299 к.с. Те всички отговарят на нормите Евро-5.

Спирачна уредба

Тя използва технология от последно поколение, която осигурява по-голяма безопасност за товарния автомобил. Всички модификации над 180 к.с. имат стандартно моторна спирачка, а от 140 до 160 к.с. тя е опция. Моторната спирачка се управлява от лостче отдясно на кормилната колона и се включва автоматично в една от двете ситуации: при отпускане на педала на газта или при натискане на педала на спирачката.

Модификациите от 6 до 10 т използват пневмо-хидравлична спирачна система. Над 11 т. тя е пневматична. От 6 до 10 т имат нови спирачни дискове с по-голям диаметър и увеличена дебелина, което позволява повече износване преди подмяна. Накладките са също с увеличена дебелина и обемът им е увеличен с 35%, което гарантира подобрено спиране и по-малко разходи за сервизиране. Спирачната система е с ABS и ASR (Anti Slip Regulation). Моделите с пневматична спирачна система се предлагат с ЕSP.

В помощ на водача е система за потегляне по наклон (hill-holder). С включването на устройството спирачките не се отпускат за няколко секунди и това дава на водача време да премести крака си на газта и по този начин се избягва евентуалното потегляне назад. В допълнение към осигурената безопасност е и звукова аларма, която се активира, ако вратата на водача е отворена, без да е включена ръчната спирачка.

Окачване

Всички нови модификации на Eurocargo са с параболични листови ресори на предните и задните мостове. За работа при тежки условия се предлагат многолистови ресори, като при 15- и 16-тонните варианти параболичните листови ресори са с увеличен капацитет. Всички модели със задвижване 4х2 са с пневматично задно окачване, а от 8 до 15 т (без EL) и предното окачване е на пневмобалони.

Модификациите от 6 до 14 т използват по две въздушни възглавници за задното пневматично окачване, а от 15 до 19 т са с по четири.

Наличност

Новото Eurocargo ще се въвежда постепенно на различните пазари. За Източна Европа то вече може да се поръчва. За промотирането му италианците са предвидили за тази година мащабно роуд шоу, което ще премине през 26 държави, включително и Русия. Целта е да се представи IVECO като производител, който предлага цялата гама товарни автомобили. Над 200 камиона ще изминат повече от 2 млн. километри. В България роуд шоуто ще премине през месец юни по време на Софийския автосалон.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините