С Arocs на кариерата
До края на юни каменоломната Райнкалк е царството на новия строителен флагман на трилъчата звезда
В края на май Mercedes-Benz Trucks започна поредица от тестове в реални условия на новия модел камион за строителството Arocs. Те ще продължат до края на юни. През това време над 6000 души - клиенти и партньори на марката, ще изпробват като водачи новия строителен флагман при екстремни условия на пътя и извън него...
В края на май Mercedes-Benz Trucks започна поредица от тестове в реални условия на новия модел камион за строителството Arocs. Те ще продължат до края на юни. През това време над 6000 души - клиенти и партньори на марката, ще изпробват като водачи новия строителен флагман при екстремни условия на пътя и извън него.
Тестовете на Arocs се провеждат в кариерата за инертни материали Райнкалк край Вупертал-Дорнап, недалеч от Дюселдорф, Северна Вестфалия. Сред първите, които имаха възможност да се насладят на екстремното шофиране с много адреналин, беше и представител на списание КАМИОНИ.
Мощ, здравина и ефективност
Мощ, здравина и ефективност – това е мотото, под което беше представен и започна производството на новия Arocs. Тестовете във Вупертал-Дорнап трябва да докажат, че то отговаря на истината. Затова вечерта преди теста домакините организираха грандиозно шоу - в кратера на една от кариерите във Вупертал-Дорнап, сред заобикалящи ни от всякъде масивни скали с височина повече от 100 м. След привидно затишие околността бе разтърсена от мощни взривове и фойерверки. От дим и огън изплува колона от осем камиона Arocs, които в продължение на половин час извършваха на висока скорост сложни маневри по силно пресечения терен, пак под съпровода на взривове и фойерверки.
Разработката на модела е продължила почти 10 години, преди в началото на 2013 г. той да бъде официално представен пред широката публика. При новия Arocs конструкторите и проектантите на Mercedes-Benz Trucks са отчели и използвали мненията на клиенти от различни пазари. Затова Arocs идва с огромен брой конфигурации – няколко десетки, според приложението, броя на осите, товароносимостта, задвижването, силовото предаване, мощността на двигателя, предавателната кутия…
Богатството на гамата
15 са вариантите на влекачи, 18 – на шаси-кабини, 17 са самосвалите, 10 – версиите за бетон-миксери. Задвижванията могат да бъдат 4x2, 6x2, 6x4, 8x4, 8x6. Три типа е предлаганото задвижване при пълноприводните версии: постоянно, включващо се и хидравличното - Hydraulic Auxiliary Drive (HAD), което се предлага за преден мост при влекачи, работещи на пътя и извън него.
Arocs е готов за всякакво строителство и навсякъде – от Британия до Източна Европа и от Скандинавия до Италия и Испания, тъй като разполага с конфигурации, отчитащи специфичните изисквания на различните пазари. Моделът предлага решения за работа при строителство извън пътя, за доставки в строителството и за монтиране на специализирани надстройки – бетон-миксери, бетон-помпи… При камионите Arocs има два специфични варианта съобразно приложението. Loader е разчетен за голям полезен товар. Използва се например при бетон-миксерите. Grounder предлага здравина и голям полезен товар спрямо собственото тегло и е предназначен основно за работа извън пътя. Новината е, че предстои въвеждането в производство и на версия – влекач за свръхтежки товари, която ще е достъпна на пазара от пролетта на 2014 г.
Моделът се предлага с 4 шестцилиндрови редови двигателя (OM 936, OM 470, OM 471, OM 473) Евро-6 с работен обем съответно от 7,7, 10,7, 12,8 и 15,6 литра с мощности от 238 до 625 к.с. Еконормата Евро-6 се постига с патентованата технология Blue Efficiency Power, която е комбинация от EGR и SCR (с добавка AdBlue). 14 са вариантите на кабини. Предлагат се различни варианти на шаси, окачването може да е пневматично или механично, а при използване за операции извън пътя се предлагат двигателни мостове с хипоидно предаване и редукторни кутии с променливо предавателно число. Arocs се предлага с тристепенна моторна спирачка или комбинация от тристепенна моторна спирачка и воден ретардер.
Автомобилите за теста
На разположение за тестовете в Райнкалк е голяма част от изключително богата гама на новия модел. Участниците в тестовете могат да избират измежду 28 самосвала. Налице са всякакви конфигурации - 4х2, 6х4, 8х4, 8х6, 8х8. Автомобилите са с различни двигатели, които се предлагат при модела – от малкия с мощност 230 к.с. до могъщия агрегат с 510 к.с., който, естествено, се използва при самосвала Arocs 4451. На разположение са соло камиони, както и такива с ремаркета, с различни двигатели, с ремаркета и соло.
В помощ на водача
При теста на кариерата в Германия една от основните цели е всеки да изпробва и види в реални условия работа на системите, подпомагащи водача, приложени при Arocs. Hill holder е серийно оборудване и предотвратява връщането на камиона назад при потегляне по наклон. Друга функция – Crawler, предоставя висок въртящ момент при ниски обороти за потегляне и пълзене по стръмни терени при натоварен автомобил. Функцията Creeping също е серийно оборудване и позволява пълзене по наклон, без водачът да подава газ. Серийно оборудване е и блокировка на диференциала за предотвратяване на боксуване на двигателните колела. Като опция се предлага комбинация от блокаж на междуколесните и междуосовите диференциали.
Тестът е и демонстрация на новото хидравлично кормилно управление Servotwin, което при шофиране придава лекота, характерна за лек автомобил. Разбира се, Arocs идва с автоматизираната 12-степенна предавателна кутия Power Shift 3, адаптирана към строителни приложения. Софтуерът й е с две програми – Offroad – за проходимост, и Power – за теглителна сила. Предлага се и с до 4 предавки за движение на заден ход. Привържениците на ръчното превключване на скоростите пък имат избор - между вариантите с 9 или 16 предавки.
Тестът
За теста на кариерата Райнкалк са подготвени три маршрута – офроуд, екстремен офроуд и комбиниран – включва офроуд, първокласен път и магистрала, при който се извършва товарене, реална доставка и разтоварване на баластра.
Главоломни спускания и изкачвания по пресечен терен и черни пътища. Преодоляване на продължителни наклони до 45° – надолу и нагоре, при които водачът или вижда само небе, или се чувства надолу с главата… Денивелация встрани, остри, почти обратни завои при спускане. Преминаване през разкалян терен с дълбочина близо метър… И всичко това с товар до 40 тона в коша. Това накратко включват пробните шофирания във Вуппертал-Дорнап.
Участниците в теста на кариерата бяха разделени на четири групи. Три от тях поемат по един от маршрутите, а четвъртата присъства на теоретична презентация, посветена на силовото предаване, двигателите, предавателната кутия и мостовете, използвани при Arocs. На всеки част следва смяна на тестовата площадка, докато всички участници преминат целия тест.
Аз попадам в „синята” група, чиято първа спирка е по-лекият офроуд маршрут. Така че сега е време да седнем заедно зад кормилото и да подадем газ.
Извън пътя – като на пътя
Лекият офроуд маршрут с изминаваше за около половин час. Имам удоволствието да седна на шофьорското място в самосвал Arocs 4143, 8x4. Мощност на двигателя – 428 к.с., предавателна кутия PowerShift3. Кошът е натоварен напълно с баластра. Самосвалът уверено потегля по черния път. Спускане, завой вляво, завой вдясно. Кормилото се върти с удивителна лекота. Тук трябва да се отклоним малко. В края на първия маршрут домакините са подготвили малка тестова площадка. Там всеки има възможност да завърти последователно волана на Arocs и на досегашния самосвал Actros. E, кормилото на новия камион се върти с около два пъти по-малко усилие!
След първите по-спокойни километри започват да се редуват стръмни спускания и изкачвания. Наклоните достигат до 32 градуса. Не са много дълги, но все пак включвам бутона на Сrawler функцията. Тя понижава предавателното отношение на предавките. Камионът пълзи по-бавно, но сигурно по пресечения терен – както нагоре, така и надолу, оборотите на двигателя са около и под 1000 в минута. Мощността на силовия агрегат е напълно достатъчна. При изкачването на първия по-сериозен наклон се сещам за една от сентенциите при представянето на Arocs: “Ако от кабината на новия Arocs виждате само небе – не се притеснявайте!”. Точно това се случва в края на един от наклоните – знаеш, че отвъд има път – но не го виждаш. За момент предният мост остава във въздуха, самосвалът изпълзява уверено нагоре и плавно и сигурно стъпва отвъд на осемте си колела.
При спускането камионът е също толкова сигурен. Сrawler функцията не му дава да се ускори прекомерно и не е необходимо да се използва пълната мощ на моторната спирачка и ретардера. Въпреки това – няма никакъв проблем те да бъдат включени директно на 5-а степен с лоста отляво на кормилната колона.
При следващия наклон пробваме функцията Hill Holder. Спираме по средата. Следва отпускане на спирачния педал и камионът стои като закован. Подаваш газ и той пак потегля нагоре. Дори си правя експеримент, като изчаквам малко повече, за да видя колко време действа функцията. Преброявам до три, преди самосвалът да тръгне назад. Времето е напълно достатъчно, за да преместиш крака от спирачния педал на този на газта.
Някак неусетно сме изминали цялото трасе. В края му има импровизиран тестови полигон. Тук има възможност за маневриране и за пробване на още няколко функции. Започваме с Creeping. Самосвалът се насочва срещу хълм. Спираш в момента, в който предните колела се качат леко на наклона. Подаваш газ еднократно, колкото камионът да потегли, и махаш крака от педала. Камионът уверено се катери нагоре с точно толкова газ, колкото му трябва. Това се постига с един от многото датчици, приложени в Arocs. Той отчита наклона и компютърът сам подава толкова газ, колкото е необходимо. Същото се случва и на заден ход.
А най-голямо удоволствие ми доставя преминаването през т.нар. „малки хълмове”. Това представлява участък от черен път, по който има редуващи се къси неравности – изкачвания и слизания, като тези вдясно са шахматно разположени спрямо тези вляво. Или когато лявото колело от някой от четирите моста е стъпило върху възвишение, то дясното от същия мост е в падина. Съответно колелата от едната страна на автомобила също се редуват – първото е нависоко, второто – в ниско, третото нависоко, четвъртото – в ниско.
Насочваме се към участъка. Хванал съм здраво кормилото с очакване за много чупки в кръста, но не се случва нищо подобно. Окачването на предните два моста и тандемното окачване на задните два работят в идеален синхрон. Усещането в кабината не е по-неприятно от преминаване по обичайна софийска улица в недобро състояние. Факт е, че денивелацията от около 70 см между хълмчетата и падините не се усеща изобщо на шофьорската седалка, а кабината не се клати.
Първата четвърт от теста завършва с вкарване на двигателните колела в дълбок мокър пясък. Включваме блокажа на диференциалите. Следва демонстрация на функция, която се използва при затъване на двигателните колела. При включването й съединителят започва да зацепва много по-рязко. По този начин се симулира рязко отпускане на педала на съединителя при камион с механична предавателна кутия и се получава т.нар. на шофьорски език залашкване напред и назад, което се използва за измъкване от затъвания.
Доставка на товар
Вторият ми самосвал е Arocs е 1824, 4х2 с мощност на двигателя 238 к.с. и автоматизирана предавателна кутия PowerShift3. С него изпълняваме транспортна задача. След кратък офроуд излизаме от кариерата. Следва движение по първокласен път с доста завои. Празният самосвал се държи перфектно като маневреност и динамика. Видимостта за шофьора е отлична. В управлението няма разлика от лек автомобил, а това се усеща най-добре на магистралата, където ми се налага да внимавам с газта, за да не превиша разрешените 80 км/ч. Влизаме в друга кариера, където багер товарач изсипва три кофи в коша. Камионът вече е натоварен с около 7 - 8 т баластра. Задачата е да се отиде до мястото за разтоварване и товарът да се изсипе. На пътя веднага се усеща разликата от това, че самосвалът е под пълен товар. Двигателят с мощност 238 к.с. е най-маломощният, прилаган при Arocs. Но спокойно може да се каже, че е напълно по мярка на този самосвал - поне на пътя. Няма никакъв проблем да ускориш бързо автомобила до максимално разрешените 70 или 80 км/ч и след което да ги поддържаш почти без подаване на газ. Влизаме в разтоварището. След кратко маневриране заставам на мястото за изсипване. Дърпам ръчната спирачка, поставям лоста на предавките в неутрално положение, активирам PTO-то с бутон вляво от седалката си и освобождавам коша. Хидравликата го надига и баластрата се изсипва. Накрая потеглям няколко пъти рязко на около метър напред, за да изпадне всичко. Пускам коша и поемаме обратно. Празният самосвал отново лети по магистралата.
Екстремен офроуд и адреналин
За десерт ми остава екстремният офроуд. Тук късметът ми отрежда един от най-тежките модели - самосвал Arocs 4151, 8х4 с двигател с мощност 510 к.с. и 16-степенен ръчен предавателен механизъм. Кошът отново е пълен с баластра. Излишно е да казвам, че мощният силов агрегат движи автомобила преспокойно с под 1000 оборота в минута. Но след сравнително лежерната офроуд част в началото на маршрута започват истинските изпитания. Първо заставаме пред разкалян полуизсъхнал участък с коловози по половин метър. Предавателната кутия е с бързи и бавни предавки. Включвам всички възможни функции и блокажи, после първа предавка и подавам газ. Без напрежение камионът преодолява половинкилометровата кална река. По нататък следва изкачване по наклон от 45 градуса. Спирам пред него и включвам позната ми вече функция за пълзене. Първа предавка, леко газ и „бу-бу-бу-бу-бу” – гигантът изпълзява по 200-метровия наклон, в края на който наистина няма друго освен небе. Следва равен участък от няколкостотин метра и наклон при спускане, който не е по-малък от предишния. Включвам ретардера на максимално забавяне и самосвалът, лазейки, се добира до равния път в ниското. Оттук нататък до края всичко е много лесно. Газ и се прибираме на изходна позиция.
По пътя си мисля, че това е един от най-интересните тестове, в които съм участвал. Още повече, че за пръв път ми се налага да управлявам тежък самосвал извън пътя. Лекотата, с която се справих, ми говори достатъчно за качествата на новия Arocs.