Метанов спринтьор: Mercedes-Benz Sprinter 316 NGT
Природният газ винаги е на мода. Ако е евтин - защото е много по-икономично решение от петролните горива, ако е скъп - защото всички се питат какво му пречи да е евтин. Ето защо метановите автомобили непрекъснато привличат интереса на автомобилистите. Те са технически странни, те са редки, те са толкова различни - не само в сравнение с конвенционалните си аналози, но и помежду си. Един от тях е Mercedes-Benz Sprinter NGT - първият в България, който разработи буталата си по време на нашия тест…
Природният газ винаги е на мода. Ако е евтин - защото е много по-икономично решение от петролните горива, ако е скъп - защото всички се питат какво му пречи да е евтин. Ето защо метановите автомобили непрекъснато привличат интереса на автомобилистите. Те са технически странни, те са редки, те са толкова различни - не само в сравнение с конвенционалните си аналози, но и помежду си. Един от тях е Mercedes-Benz Sprinter NGT - първият в България, който разработи буталата си по време на нашия тест.
Различни метанови технологии
Доказано правило е, че ако един дизелов ван изразходва, да речем, средно по 10 л/100 км, същият автомобил, само че оборудван със съпоставим по мощност метанов двигател, ще харчи малко повече - около 11 кг/100 км. Поне такива са нашите наблюдения от тестовете, които сме провеждали с различни лекотоварни автомобили, задвижвани от природен газ.
Тези тестове почти никога не са приключвали с еднозначен резултат. Ако даден метанов ван се е представял в добра светлина по отношение на икономичността, обикновено динамиката или пробегът му с едно зареждане на бутилките са били трагични. Дори в случаите, когато всичко е било наред със самия автомобил, сметката с разходите не е излизала заради необичайно високата цена на метана по време на конкретния тест. Единственото изключение от това правило е Caddy EcoFuel, който не само че не показа каквито и да било недостатъци, но и уцели момент, в който цената на природния газ беше само 1,03 лв./кг.
Днес метанът е малко по-скъп - 1,24 лв./кг, но пък е по-евтин в сравнение с онези 1,51 лв./кг, които през миналата есен провалиха Daily CNG при прякото му сравнение с дизеловата модификация. Идеално време да изпробваме единствения засега внесен в България Mercedes-Benz Sprinter NGT (Natural Gas Technology, т.е. технология на природен газ) и да навъртим първите му няколкостотин километра*.
* Балкан Стар започна да предлага Sprinter NGT през тази пролет, но моделът вече има 2-годишна история в Германия
Да си признаем честно, не очаквахме чудеса от храброст от Sprinter NGT. Досегашният ни опит с метановите автомобили сочи, че дори при работен обем 3000 см3 и въртящ момент 350 Н.м динамичните им характеристики съвсем не могат да се сравнят с тези на дизеловите им аналози. А на хартия Sprinter NGT разполагаше само с 1800 см3 и 240 Н.м. Отсега си представяхме, че ще трябва да се закотвим в най-дясната лента на магистрала Тракия редом до бавно пъплещите камиони. Впоследствие опасенията ни не се оправдаха ни най-малко, но имайте търпение - за това ще стане дума по-късно.
Ненарушен товарен обем
За пръв път видяхме версията NGT на живо едва преди няколко дни - на щанда на Балкан Стар по време на Пловдивския панаир. Сега, на паркинга на вносителя, имахме време да го разгледаме по-подробно и да се уверим, че товарните му характеристики не са пострадали значително вследствие от вграждането на тежки и обемни газови бутилки. Конкретният ван беше оборудван само с три бутилки с общ обем 124 л, което е абсолютен минимум за тази модификация. Ако държите на по-голям пробег, ще ви се наложи да прежалите допълнителна сума от порядъка на 4-5 хил. лв., за да достигнете възможния максимум от 300 л.
Природният газ се съхранява в бутилките под налягане 200 бара, така че въпросният обем от 124 л се равнява на 21,7 кг при температура на околната среда 15°С. Твърде скромно постижение на фона на Daily CNG и неговите 272 л (47,6 кг)! Да не забравяме обаче, че италианският модел е едногоривен (т.е. двигателят му може да работи само с метан), което е обусловено от дизеловия му произход, докато германският ван еднакво охотно консумира както природен газ, така и бензин, което е особено важно в случай, че метанът ви свърши насред път.
Затова, ако се наведете под 316 NGT, ще откриете не само три метанови бутилки, но и един стандартен бензинов резервоар с обем цели 100 л. Всички те са разположени под пода на автомобила, в областта между предния и задния мост, така че товарният обем е останал непокътнат. Същото не може да се каже за товароносимостта, която е редуцирана до 1270 кг (срещу 1505 кг при дизеловия вариант 315 CDI). Добрата новина е, че щутгартският ван е на разположение и като 5-тонна шаси-кабина с полезен товар до 2715 кг.
Минимални промени в интериора
Промените в кабината също се сведени до минимум. Единственото, което подсказва, че се намирате в не съвсем стандартен автомобил, е наличието на бутон с надпис „NGT” на таблото. Ако сте по-наблюдателни, ще забележите също и че при завъртането на ключа в положение на контакт за кратко, наред с останалите светодиоди за ABS, ESP и т.н., светва и една иконка с формата на газова бутилка. В момента, в който светещата бутилка изгасне, вече нищо не може да ви ориентира за това, дали се движите на метан или на бензин. Информационното затъмнение може да бъде разсеяно чрез многофункционалния волан, който се предлага като опция.
Нивото на оставащия природен газ в бутилките и това на бензина в резервоара се изобразяват на един и същ индикатор, който просто променя показанията си при превключване между двата режима. Самото превключване се извършва напълно автоматично и не е съпроводено с каквото и да било придръпване. Когато метанът свърши, лампичката на бутона „NGT” изгасва и Sprinter продължава движението си на бензин.
По подобен начин в студено време двугоривният Sprinter пали на бензин и малко по-късно, при достигането на определена температура на охладителната течност, управляващият софтуер автоматично и абсолютно незабележимо превключва на метан. Шофьорът също има възможност за ръчно управление на двата режима чрез гореспоменатия бутон „NGT”.
На магистралата
Ние обаче нямахме никакво намерение да изпробваме какви са възможностите на вана в бензинов режим, по-важно е поведението му в режим на метан. А то се оказа изненадващо добро още при маневрирането на паркинга на първа и втора предавка. Sprinter NGT потегля пъргаво, но едновременно с това и с плавно отцепване на съединителя, както се полага на един автомобил за работа. 60, 80, 100, 120 км/ч - доускоренията с висока скорост също не са проблем, само че изискват малко по-високи обороти.
NGT се справя с упражнението 60-100 км/ч на V предавка за 14,3 секунди. Засилването със 130 км/ч обаче отнема доста повече време, а при достигането на тази скорост коляновият вал вече се върти с 3750 об/мин (никой не твърди, че тези обороти са ненормални). По-голяма скорост не беше възможна по време на нашия тест, тъй като той се проведе по маршрута Пловдив-София в един от онези необичайно студени дни в средата на октомври, когато силата на западния вятър достигаше ураганни стойности.
В заключение
Нека да обобщим: Sprinter NGT изразходва средно по 9 кг/100 км, което според актуалните цени на метана се равнява на около 11 лв./100 км. Ако обаче пропуснете да заредите природен газ след първите 200-250 км, ще ви се наложи да продължите с разход на бензин 12,7 л/100 км, т.е. за цели 24 лв./км! За да си гарантирате по-дълъг пробег в режим на метан, ще трябва да доплатите до 5000 лв. за по-големи газови бутилки.
Какви са алтернативите на този сценарий? На първо място, това е IVECO Daily CNG, който може да измине цели 430 км, но с по-висок разход - 13,60 лв./км. Италианският модел е с около 3000 лв. по-скъп, т.е. с толкова, колкото е нужно на Sprinter, за да се удължи и неговия пробег до 400-500 км. В такъв случай обаче спокойно можете да приспаднете поне 200-300 кг от товароносимостта му, колкото биха тежали допълнителните метанови бутилки. Фактически Sprinter е по-скъп от Daily, ако се сравняват модификациите им със съпоставим товарен обем (в случая обемът на нашите тестови Sprinter и Daily е съответно 10,5 и 15,6 м3, вж. таблицата отдолу). За това си има разумно обяснение и то е свързано с факта, че щутгартския модел разполага с по-богато оборудване за безопасност, а и комфортът му е на несравнимо по-високо равнище.
Вторият основен съперник на Sprinter 316 NGT е стандартният дизелов Sprinter 315 CDI, който изразходва средно по 9,2 л/100 км (16,80 лв./100 км). С други думи, при разлика от 5,80 лв./100 км в полза на NGT ще е нужно да изминете почти 100 000 км, за да си избиете допълнително извадените 5652 лв. Пробегът на дизеловия модел обаче е над 800 км, товарносимостта му е с 235 кг по-голяма, а динамиката - доста по-добра за дълъг път (вж. таблицата отдолу).
И най-накрая, ако вече се замисляте дали икономията оправдава немалкото неудобства, свързани с експлоатацията на метановия Sprinter, имайте предвид, че отсега нататък няма почти никакъв шанс да го купите на същата цена, на която той се продаваше по време на Пловдивския панаир. Проблем №2: липса на наличности! Ако чак толкова държите на NGT, моля, първо се включете активно в разчистването на складовите наличности от CDI! Те също са на промоционални цени, които няма да продължават вечно...
Спецификация на тествания Mercedes-Benz Sprinter 316 NGT
|
|
Двигател
|
4-цилиндров, редови, двугоривен (бензин/природен газ)
|
Работен обем
|
1796 см3
|
Макс. мощност
|
156 к.с. при 5000 об/мин
|
Макс. въртящ момент
|
240 Н.м при 3000 об/мин
|
Екологични норми
|
Евро-4
|
Емисии CO2 в режим на природен газ
|
247-254 г/км
|
Емисии CO2 в режим на бензин
|
303-313 г/км
|
Предавателна кутия
|
6-степенна, механична
|
Собствена маса
|
2230 кг
|
Товароносимост
|
1270 кг
|
Макс. допустима маса
|
3500 кг
|
Междуосие
|
3665 мм
|
Товарни размери (дълж./шир./вис.)
|
3265 / 1780 / 1940 мм
|
Товарен обем
|
10,5 м3
|
Обем на газовите бутилки
|
124 л (21,7 кг*)
|
Обем на бензиновия резервоар
|
100 л
|
Среден разход на природен газ
|
9,0 кг/100 км
|
Среден разход на бензин
|
12,7 л/100 км
|
Макс. пробег в режим на природен газ
|
240 км
|
Макс. пробег в режим на бензин
|
780 км
|
Макс. общ пробег
|
1020 км
|
Спирачна система
|
Дискови спирачки на всички колела
|
Окачване (отпред / отзад)
|
Напречни листови ресори / параболични ресори
|
Гуми
|
235/65 R16 C
|
Оборудване
|
ESP (електронна стабилизираща програма, адаптивна към натоварването), ASR (електронна система против буксуване на колелата), ABS (антиблокираща система на спирачките), BAS (спирачен асистент за внезапно спиране), EBV (електронно преразпределение на спирачното усилие при спиране), имобилайзер, централно заключване с дистанционно управление, бордови компютър, климатик, предпазна въздушна възглавница за шофьора, ел. стъкла и др.
|
Цена без ДДС
|
60 100 лв.
|
Гаранция
|
2 год. / неограничен пробег
|
* При температура на околната среда 15°С и налягане 200 бара
|
Sprinter 316 NGT срещу Sprinter 315 CDI
|
||
|
316 NGT
|
315 CDI
|
Двигател
|
4-цилиндров, редови, двугоривен (бензин/природен газ)
|
4-цилиндров, редови, едногоривен (дизел)
|
Работен обем
|
1796 см3
|
2148 см3
|
Макс. мощност
|
156 к.с.
|
150 к.с.
|
Макс. въртящ момент
|
240 Н.м
|
330 Н.м
|
Екологични норми
|
Евро-4
|
Евро-4
|
Емисии CO2
|
247-254 г/км
|
245-276 г/км
|
Товароносимост
|
1270 кг
|
1505 кг
|
Товарен обем
|
10,5 м3
|
10,5 м3
|
Среден разход на гориво
|
9,0 кг / 100 км природен газ (12,7 л/100 км бензин)
|
9,2 л/100 км
|
Обем на резервоара
|
124 л природен газ + 100 л бензин
|
75 л дизел
|
Макс. пробег с едно зареждане
|
1020 км (240 км на природен газ + 780 км на бензин)
|
820 км
|
Цена без ДДС
|
60 100 лв.
|
54 448 лв.
|
Mercedes-Benz Sprinter 316 NGT срещу IVECO Daily 35C14V CNG
|
||
|
Sprinter 316 NGT
|
Daily 35C14V CNG
|
Двигател
|
4-цилиндров, редови, двугоривен (бензин/природен газ)
|
4-цилиндров, редови, едногоривен (природен газ)
|
Работен обем
|
1796 см3
|
3000 см3
|
Екологични норми
|
Евро-4
|
EEV*
|
Макс. мощност
|
156 к.с.
|
136 к.с.
|
Макс. въртящ момент
|
240 Н.м
|
350 Н.м
|
Предавателна кутия
|
6-степенна, механична
|
6-степенна, механична
|
Товароносимост
|
1270 кг
|
750 кг
|
Товарен обем
|
10,5 м3
|
15,6 м3
|
Среден разход на природен газ
|
9,0 кг/100 км
|
11,0 кг/100 км
|
Среден разход на бензин
|
12,7 л/100 км
|
-
|
Обем на газовите бутилки
|
124 л (21,7 кг)
|
272 л (47,6 кг)
|
Обем на бензиновия резервоар
|
100 л
|
-
|
Макс. пробег в режим на природен газ
|
240 км
|
430 км
|
Макс. пробег в режим на бензин
|
780 км
|
-
|
Цена без ДДС
|
60 100 лв.
|
63 440лв.
|
Гаранция
|
2 год. / неограничен пробег
|
2 год. / 200 000 км
|
* Екологичните норми EEV са по-строги от Евро-5
|
www.vanove.bg