Citroёn Jumpy 2.0 HDI с тунинг от Steinbauer

19.03.2007

Всички сме чували за т.нар. чип-тунинг, който увеличава мощността и въртящия момент на автомобилните двигатели. Повечето хора свързват това малко електронно „чудо” единствено със спортните леки коли и дори не допускат, че то може да бъде приложимо и при автомобилите за работа. На обратното мнение е австрийският производител на чип-тунинг Steinbauer, който, наред с типичните си продукти за „резачки” от типа на BMW M5 и Jaguar XJ, предлага и разнообразни решения за всякакви „черноработници” - от малки ванове до тежки влекачи...

[✕]

\"\"Всички сме чували за т.нар. чип-тунинг, който увеличава мощността и въртящия момент на автомобилните двигатели. Повечето хора свързват това малко електронно „чудо” единствено със спортните леки коли и дори не допускат, че то може да бъде приложимо и при автомобилите за работа. На обратното мнение е австрийският производител на чип-тунинг Steinbauer, който, наред с типичните си продукти за „резачки” от типа на BMW M5 и Jaguar XJ, предлага и разнообразни решения за всякакви „черноработници” - от малки ванове до тежки влекачи. И докато при „спортистите” целта е единствено да се подобри динамиката, при „хамалите” се преследва и намаляване на разхода на гориво. За да разберем как става това (и въобще възможно ли е), оборудвахме един от фирмените ни ванове - Citroёn Jumpy 2.0 HDI със Steinbauer P-Box и в продължение на няколко седмици натискахме педала на газта до ламарината.

Завръзката

Ще започнем от самото начало - от първия път, когато разгледахме чудесния сайт на австрийската фирма за чип-тунинг Steinbauer. В него открихме изключително точно систематизирана информация за историята, технологичния ресурс и самите продукти на производителя, към които бяха добавени и отговори на най-често задаваните въпроси по отношение на чип-тунинга. Естествено, интересът ни беше привлечен най-вече от сравнението на техническите показатели на серийните и тунингованите превозни средства, подредени по марки, модели и класове (леки автомобили, ванове, камиони и трактори). Всичко, написано в Интернет-страницата на компанията, изглеждаше толкова привлекателно на пръв поглед, че не се стърпяхме и звъннахме в офиса на вносителя, за да си уговорим среща.

\"\"Там научихме, че „черните кутии” P-Box се предлагат в България от няколко години и че вече имат доста клиенти не само сред собствениците на леки коли, но и на лекотоварни автопаркове. Беше ни обяснено това, което и очаквахме да чуем - че Steinbauer предлага същото, което оферират и производителите на автомобили, но на по-ниска цена. Т.е. - различни варианти на мощност при един и същ двигател.

Ако вземем за пример Citroёn, ще видим, че французите предлагат мотора 2.0 HDI с няколко мощности - 90, 95, 107, 110 и 136 к.с. Специално при модела Jumpy заводските изпълнения генерират 95 и 110 к.с., а Steinbauer предлага увеличаване на мощността им съответно до 113 и 130 к.с. (приблизително колкото са възможностите и на фабричния „тунинг” на Citroёn).

На въпроса ни дали увеличената с P-Box мощност съответства на заводски заложените характеристики на другите системи на автомобила (съединител, спирачки, предавателен механизъм и т.н.) и дали не се нарушават зададените екологични норми, отговорът гласеше, че продуктът е тестван от TŰV и на базата на това е одобрен със сертификат. След това уверение не ни оставаше нищо друго, освен да поискаме P-Box за тестване върху фирмения ни ван Citroёn Jumpy 2.0 HDI.

Последната препоръка, която получихме преди бързия (не повече от 15 минути) монтаж на уреда, се отнасяше до очакванията ни спрямо разхода на гориво: „Законите не физиката не могат да бъдат нарушени, затова не се надявайте, че можете да карате по-бързо, без това да се отрази върху разхода на гориво. При спокойно шофиране обаче, използвайки капацитета на P-Box само при нужда от бързо изпреварване, можете да се разчитате на разход в рамките на заводските норми”. Пропуснахме покрай ушите си последната забележка и отпрашихме с „мръсна” газ по маршрута на теста.

P-Box в движение

\"\"„Черната кутия” на Steinbauer може да се откачи от двигателя по всяко време чрез елементарно изключване на един куплунг, така че имахме отлична възможност да направим сравнение между динамиката на Jumpy със и без P-box. Въпреки че резултатите от направените измервания на различните ускорения са достатъчно показателни (вж. таблицата отдолу), не можем да пропуснем да добавим към тях няколко забележки относно практическото приложение на подобрените динамични показатели.

Влиянието на чипа се усеща най-силно в диапазона 2000-3000 об/мин, когато 2.0 HDI по начало е най-ефективен. На практика това означава, че при движение например с 80 км/ч на четвърта предавка \"\"при около 2000 об/мин можете да натиснете педала на газта и да очаквате, че колата ще „изтегли” осезаемо по-бързо в сравнение със стандартната модификация. Това от своя страна ви предоставя много по-голяма увереност и безопасност по време на изпреварвания при ограничена видимост.

За съжаление можем да ви уверим, че повечето конски сили на Steinbauer не търпят да бъдат „галени” и през останалото време. Тяхната пъргавина просто увлича и не е възможно човек да ги пази само за извънредни случаи. В действителност, взимайки P-Box, вие се обричате да шофирате по-бързо, дори и съзнателно да не желаете това. Ето защо, след изминаването на първите стотина километра (София-Боровец-Костенец-Пазарджик) очаквахме, че бързото ни темпо неминуемо ще се е отразило и върху разхода на гориво.

На Shell-Пазарджик обаче доляхме само 9,39 л, което означаваше, че тунингованият Jumpy е бил едва с „една идея” по-лаком в сравнение със стандартната версия: 6,3 срещу 6,2 л/100 км. И това при положение, че средната скорост с P-Box за етап №1 беше по-висока с почти 5 км/ч! Установи се и логичната зависимост, че колкото по-бързо движение позволява пътят, толкова е по-голямо преимуществото на P-box по отношение на скоростта. Накратко, тунингът показа най-голяма ефективност на магистрала и почти никакво предимство в градски условия на движение. Нещо повече - за наша голяма изненада по време на втория „магистрален” етап Jumpy P-box се отчете не само с около 4% по-висока средна скорост, но и с намален с почти 5% разход на гориво!

Калкулация на разходите

Ако притежавате S-класа, най-вероятно няма да ви интересува особено дали плащате няколко хиляди евро на Steinbauer или директно на Mercedes-Benz, нито пък ще ви вълнува дали по-голямата мощност ще бъде съпътствана с по-висок разход на гориво и по-чести смени на спирачни накладки или съединителни дискове. Потребителите на ванове обаче са почти имунизирани срещу подобни емоционални настроения, така че ще се опитаме да се поставим на мястото им единствено с помощта на цифрите.

Да започнем с цената на P-Box, която конкретно при Jumpy 2.0 HDI е 1638 лв. с ДДС (без монтаж, ключ ON/OFF и дистанционно управление). За съжаление френският модел не се предлага на българския пазар в по-мощната си серийна модификация със 110 к.с., затова единственото сравнение, което може да се направи, се отнася за неговия „близнак” - Peugeot Expert. Разликата в цените на двете версии на Expert (с 95 и 110 к.с.) обаче е само 1048 лв. с ДДС, т.е. с около 35% по-малко от стойността на P-Box.

\"\"В крайна сметка се оказва, че мераклиите за Citroen Jumpy поне засега нямат избор по какъв друг начин да се сдобият с повече мощност, освен с помощта на Steinbauer. При Peugeot Expert ситуацията е коренно различна - там автомобилният производител предлага по-евтин вариант от P-Box. Навярно при останалите автомобили от този клас решението на проблема с увеличаването на мощността също трябва да се търси по строго индивидуален начин.

Единственото, което можем да потвърдим със сигурност, е, че австрийският чип-тунинг наистина увеличава осезаемо мощността, а в същото време се задоволява с минимално нарастване на разхода на гориво. Подозираме, че ефектът от P-Box е значително по-голям при по-мощните автомобили, независимо дали те са „наточени” лимузини или тежки камиони. При тях разликата в мощността може да надхвърли 100 к.с., без това да оскъпи значително самия уред.
 
Резултати от теста
Етап
Маршрут
Разстояние
Jumpy 2.0 HDI P-Box
Jumpy 2.0 HDI
Време
Средна скорост
Среден разход*
Време
Средна скорост
Среден разход*
I
София - Боровец
65 км
1:03 ч
61,9 км/ч
6,3 
л/100 км
1:06 ч
59,1 км/ч
6,2 
л/100 км
Боровец - Костенец
42 км
0:40 ч
63,0 км/ч
0:42 ч
60,0 км/ч
Костенец - Пазарджик
43 км
0:20 ч
129,0 км/ч
0:23 ч
112,2 км/ч
II
Пазарджик - Пловдив
31 км
0:16 ч
116,3 км/ч
8,5 
л/100 км
0:18 ч
103,3 км/ч
8,9 
л/100 км
Пловдив (градско)
29 км
0:50 ч
34,8 км.ч
0:48 ч
36,3 км/ч
Пловдив - София
129 км
1:09 ч
112,2 км/ч
1:14 ч
104,6 км/ч
Общо
 
339 
км
4:18 
ч
78,8 
км/ч
7,5 
л/100 км
4:31 
ч
75,1 
км/ч
7,7 
л/100 км
Максимална скорост**
173 км/ч
161 км/ч
0-100 км/ч
13,1 с
15,2 с
40-60 км/ч (3-а предавка)
2,8 с
3,0 с
60-80 км/ч (4-а предавка)
4,0 с
4,2 с
80-100 км/ч (4-а предаква)
4,5 с
5,5 с
100-120 км/ч (5-а предавка)
7,3 с
7,5 с
* Средният разход е измерен по метода с доливане до ръба на гърловината на резервоара от едни и същи колонки на едни и същи бензиностанции
** По показания на скоростомера
 
Характеристики на Citroёn Jumpy
 

Jumpy 2.0 HDI  
69 kW

Jumpy 2.0 HDI 
80
kW
Jumpy 2.0 HDI 
P-Box
Максимална мощност
94 к.с.
110 к.с.
113 к.с.
Максимален въртящ момент
215 Н.м
250 Н.м
265 Н.м
Цена с ДДС
36 103 лв.
*
37 741 лв.
* Към 20.03.2007 Citroёn Jumpy 2.0 HDI с мощност 80 кВт (110 к.с.) не се предлага на българския пазар

Какво трябва да знаете за Steinbauer P-Box

\"\"Steinbauer Tuning Technologies Austria GmbH е австрийски производител на чип-тунинг с 10-годишен опит в тази област. Благодарение на оригиналната конструкция на куплунзите модулният хардуер P-Box е абсолютно независим от електронния блок за управление на двигателя. Това осигурява бързина и удобство при монтажа и неприкосновеност на останалите компоненти на автомобила. Самите куплунзи са с позлатени пера, които, макар че се характеризират с по-висока цена, гарантират липсата на каквито и да било проблеми вследствие на проникване на вода. В случай на повреда в електрониката на P-Box двигателят продължава да работи в режим със стандартна мощност.

Фабричната гаранция на уреда е 3 години, като Steinbauer Tuning Technologies Austria GmbH поема гаранцията и на производителя на автомобила при евентуални повреди на двигателя, скоростната кутия и силовото предаване, причинени от допълнителната мощност (до изтичане на заводската гаранция на автомобила). Изрично се отклоняват претенции за допълнително обезщетение и гаранция за автомобилни компоненти, които нямат отношение към увеличената мощност.

Нарастването на мощността води до промени на други параметри на двигателя, затова при подобна интервенция се изисква документ от TŰV за съответствието на новите характеристики (по-скоро влиянието им върху нивото на шума и отработените газове). Въз основа на издадения сертификат собственикът на автомобила трябва да регистрира промяната в устройството на превозното средство пред съответните административни органи, в противен случай може да се стигне до административни санкции и непокриване на щети от страна на застрахователя. Според производителя по-голямата мощност не изисква промени в спирачната система, нито пък намалява ресурса на двигателя или стандартните сервизни интервали.

 www.vanove.bg

<< Обратно към новините