Г-Н I-SHIFT за тайната на успеха

сп. Камиони, 2010, бр. 2
15.03.2010

С лансирането на I-Shift Volvo насочи погледите на всички, свързани с транспортния бранш, към предавателните механизми. Никога преди това предавателните кутии не са се радвали на толкова голямо внимание и на толкова положителни оценки от страна на шофьорите и превозвачите. Днес 60% от всички товарни автомобили Volvo FH се продават с I-Shift, който е и стандартно оборудване на най-мощния сериен камион в света – FH16-700. Свен-Ерик Тиб – шеф на проекта по развойната дейност на I-Shift, разказва историята, скрита зад успеха на тази революционна трансмисия.

[✕]

С лансирането на I-Shift Volvo насочи погледите на всички, свързани с транспортния бранш, към предавателните механизми. Никога преди това предавателните кутии не са се радвали на толкова голямо внимание и на толкова положителни оценки от страна на шофьорите и превозвачите. Днес 60% от всички товарни автомобили Volvo FH се продават с I-Shift, който е и стандартно оборудване на най-мощния сериен камион в света – FH16-700. Свен-Ерик Тиб – шеф на проекта по развойната дейност на I-Shift, разказва историята, скрита зад успеха на тази революционна трансмисия.

– Какво ви подтикна към разработката на нова кутия?
– Предшественикът на I-Shift, който се наричаше Geartronic, не беше оптимално решение, затова имаше нужда от автоматична предавателна кутия, която да подобри комфорта на водача и да го улесни при шофиране. В същото време електронните системи се развиха значително в края на 90-те години. Все повече и повече такива усъвършенствани системи започнаха да се използват при управлението на двигателя и на останалите агрегати на товарния автомобил, като по този начин се създадоха нови възможности за развитие на електронно контролирани предавателни механизми.

– Каква беше вашата задача?
– Целта беше да започнем да произвеждаме т.нар. „автоматична механична трансмисия“ (AMT), предназначена за вграждане в товарни автомобили за международни превози и дистрибуция в Европа с допустима обща маса 40 тона. Необходимите условия за това бяха да се подобри функцио¬налността, надеждността, плавността при превключването на предавките, както и икономичността.

– Кога започна работата по този проект?
– Стартирахме проекта в края на 1998 година, но преди това извърших¬ме задълбочено предварително проучване, по време на което дискутирахме и анализирахме различни концепции и технически решения. Проучихме не само технологията, но и производството, за да изберем възможно най-доброто решение. Така че, когато стартирахме проекта, вече знаехме каква е крайната ни цел.

– Какво беше най-голямото предизвикателство пред вас?
– Най-голямото предизвикателство беше да конструираме системата за управление на предавателната кутия, т.е. системата, която изпълнява превключването на предавките под формата на електроника, клапани, цилиндри, сензори и софтуер. Всичко това трябваше да бъде комбинирано с механичните системи. Нещо повече, кутията трябваше да бъде несинхронизирана и това постави уникални изисквания към конструкцията. Ние се справихме с тази задача много успешно, но трябваше да се потрудим здраво.

– Каква беше тайната?
– Първо и най-важно – предварителното проучване, което положи основите на успешния старт на проекта. Освен това в него участваха много квалифицирани специалисти. В продължение на три години и половина, колкото ни бяха нужни, за да завършим проекта, за него работиха повечето служители от нашия отдел, т.е. около 30 човека, които изразходваха общо над 150 000 работни часа.

– Откъде идва името на кутията?
– То се появи на по-късен етап и беше заслуга на Volvo Trucks. Имаше много дискусии за името, което да бъде дадено на продукта, но ние не бързахме с него. По време на работата ни по проекта той беше известен като P4200. Името I-Shift е комбинация от английския израз
„I shift“ в смисъл на „Аз превключвам“ и от съкращението на израза „Intelligent Shift“, т.е. „Интелигентно превключване“.

– Как се разви I-Shift след първата му версия?
– Първият етап от развитието се състоя през 2002 г.,
когато повечето важни разработки бяха фокусирани върху предавателна кутия с нова система за управление на базата на стандартна трансмисия. Вторият етап от края на 2005 г. представляваше усъвършенстване на предната част на предавателния механизъм, включително съединителя.
Освен това разширихме сферата на приложение на I-Shift, като го направихме приложим при камиони с 16-литрови двигатели, както и при автомобили с по-високо максимално допустимо тегло. Продължаваме непрекъснато да оптимизираме I-Shift при лансирането на нови продукти.

– Как се чувствате, когато шофьорите по цял свят хвалят I-Shift?
– Чувствам се страхотно и съм наистина доволен. Хората, ангажирани с проекта, отделиха огромна част от времето си за разрешаване на проблемите и затова е особено приятно да се видят резултатите от труда им. Когато един проект отнеме толкова много време, както I-Shift, необходими са няколко години, за да се видят резултатите и да се получи обратна връзка от шофьорите. Фантастично е да видя колко много високи оценки е предизвикала нашата работа.

– Горд ли сте с творението си?
– Първо трябва да подчертая, че това не е просто мое творение. То е продукт на цялата организация. То е резултат от огромна работа в екип и определено не е заслуга само на един човек. Всички ние сме невероятно горди, когато видим колко добър е I-Shift. Ние работим непрекъснато по поддръжката на нашите вече съществуващи продукти, за да разработваме още по-добри решения в рамките на новите ни проекти.

– Кажете честно, може ли I-Shift да бъде подобрен още повече?
– Той вече е изключителен, но това не значи, че ние можем да си почиваме и да не се развиваме. Ние не се отказваме и продължаваме да приспособяваме I-Shift към все повече и повече области на приложение. Освен това конкуренцията ни притиска непрекъснато и винаги има някой, който да ни диша във вратовете.

<< Обратно към новините