H2Accelerate осигури финансиране за водородни камиони и станции за зареждане
От партньорския проект H2Accelerate потвърдиха, че членовете му са осигурили финансиране за две от техните основни инициативи.
Това са разполагането на осем станции за зареждане на тежкотоварни автомобили с водород в рамките на Механизма за свързване на Европа, и проект за 150 камиона с горивни клетки, финансиран от Партньорството за чист водород.
Тези проекти ще позволят камионите и оборудването за зареждане с гориво да бъдат тествани в реални условия и се очаква да бъдат решаваща стъпка към комерсиализацията на технологията.
Проектът H2Accelerate TRUCKS печели финансиране от Партньорство за чист водород, доказвайки европейската подкрепа за масовото внедряване на камиони с нулеви емисии, задвижвани с водород.
Проектът H2Accelerate TRUCKS е иновативно сътрудничество между три от водещите световни производители на камиони - Daimler Truck, Volvo Group и Iveco Group, финландската изследователска институция VTT, Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU), Румънския национален съюз на автомобилните превозвачи (UNTRR), италианската (Federazione Italiana Autotrasportatori Professionali - FIAP), австрийската (WKÖ) асоциации и Element Energy France (компания от ERM Group). Проектът ще бъде координиран от SINTEF, водещият изследователски институт в Норвегия по водородни технологии. H2Accelerate TRUCKS се поддържа и от доставчици на енергийна инфраструктура, включително Shell, TotalEnergies и Everfuel.
Този проект ще финансира внедряването на 150 камиона с горивни клетки в цяла Европа в следващите няколко години, което ще позволи развитието на технологията към серийно производство на превозните средства от трите основни производители, през втората половина на десетилетието. Камионите, които ще бъдат разработвани в първия етап, се очаква да бъдат 4x2 или 6x2, с капацитет до 44 тона и пробег от най-малко 600 км. с едно зареждане.
Финансирането, отпуснато от Партньорството за чист водород в размер на 30 милиона евро, ще даде възможност за координирано пускане на тежкотоварни превозни средства с нулеви емисии, задвижвани със зелен водород, съгласно целите за нулеви емисии за транспорта. Камионите ще бъдат тествани при доверени клиенти на производителите на оригинално оборудване, в реални условия в продължение на няколко години, за да се демонстрира и оцени тяхното техническо представяне и икономическата полза. Резултатите от проекта ще бъдат използвани за създаване на база за широкомащабно внедряване на камиони с горивни клетки през следващите години.
Джандоменико Фиорети, ръководител бизнес развитие на алтернативни задвижвания в IVECO Truck, каза за проекта H2Accelerate TRUCKS:
„Iveco Group има история в това да бъде сред първите, навлезли в неизследвана територия, всъщност ние сме сред пионерите в алтернативните задвижвания повече от двадесет години. Водородът е вълнуващ енергиен ресурс за устойчивото бъдеще на тежкотоварните превозни средства, тъй като тази технология предлага най-доброто съотношение между автономен пробег, полезен товар и време за презареждане. Ние се гордеем с проекта, който ще изпълним с нашите партньори в H2Accelerate TRUCKS, с подкрепата и финансирането на Партньорството за чист водород, за да постигнем осезаем напредък в проправянето на пътя за техническата и търговска жизнеспособност на водородните камиони."
H2Accelerate Inaugural Station Deployment ще обслужва водородни камиони с мрежа от осем висококапацитетни и високонадеждни водородни станции за зареждане, и ще бъде развиван съвместно с H2Accelerate TRUCKS. Този проект успешно кандидатства за финансиране на инфраструктура за алтернативни горива от Механизма за свързване на Европа.
Планира се разполагането на осем станции за зареждане с водород във Франция и Нидерландия. Всяка станция ще има по-висок капацитет (>1 тон/ден) от всички обществени станции, които работят в момента, и ще има свръхвисоки нива на достъпност чрез използване на N+1 дизайн на станцията (ключовите части от оборудването се дублират в една станция за минимизиране на времето за престой в случай, че някой компонент се повреди). Станциите ще бъдат разположени по протежение на ключови транспортни коридори на TEN-T, позволявайки лесен достъп за крайните потребители с камиони, които се движат по главните магистрали.