Тест: Новите Setra TopClass и ComfortClass – автономното шофиране започва сега

01.12.2022

Тест: Новите Setra TopClass и ComfortClass – автономното шофиране започва сега

Daimler Buses представи сериозно обновената серия 500 на туристическите си автобуси Setra с тест в Португалия.

[✕]



В края на октомври и началото на ноември журналисти от цяла Европа, сред които и представител на списание КАМИОНИ, имаха възможност да надникнат зад красивата обвивка на новото лице на семейството на Setra и да тестват на пътя в околностите на Лисабон моделите S 516 HDH и S 515 HD.

Какво е новото
Ако очаквате при новото поколение на TopClass и ComfortClass да видите някакви зашеметяващи промени в дизайна – ще останете леко разочаровани. Марката Setra винаги се е отличавала с уникален дизайн, но дизайнът никога не е бил всичко при Setra. А автобуси на Daimler не биха били автобуси на Daimler и Setra не би била Setra, ако при пускането на ново поколение основните акценти в новостите не са под външната обвивка и не са изненадващи и революционни за света на автобусите.



Във външния дизайн има леки промени, свързани главно с новите LED основни светлини – осигуряващи на водача почти дневна осветеност, новите задни светлини, леките промени в лайстните на предната маска, добавяне на малко повече хром, никел и черен лак по предната част и страничните панели, … Идентичността на Setra e подчертана дебело с по-голямото лого на предната маска и засилените надписи на страничните панели.



Фокусът при разработването на новото поколение на Setra е бил върху значително разширените системи за безопасност и в помощ на водача, някои от които, като Active Drive Assist 2 (ADA 2), се прилагат за пръв път при автобуси. Точно ADA 2 е една главните новости в новото поколение на Setra и според участниците в тестовете край Лисабон, дава началото на автономното шофиране при туристическите автобуси.



Active Drive Assist 2 сама спира, ускорява, поддържа дистанция и лентата за движение, избира скорост за вземане на следващия завой. Всичко това е станало възможно, защото при новите модели на Setra към хидравличното кормилно управление е добавен електрически двигател и защото функционалността на адаптивния круиз контрол (ART) и асистентът за поддържане на лентата за движение е надградена. Active Drive Assist 2 работи в комбинация с интелигентното управление на силовата линия - Predictive Powertrain Control (PPC), което би трябвало да доведе и до намаляване на разхода на гориво с до 4,5%. В новите Setra TopClass и ComfortClass е въведена и функцията за умерено автоматизирано аварийно спиране, която спира автомобила, ако водачът не реагира.



Инсталиран е и нов голям монитор, който се намира от лявата страна на работното място на водача, който чрез система от камери по всяко време осигурява на водача 360-градусова видимост около автобуса. Сред новостите в интериора на автобусите Setra, осигуряващи повече комфорт за водача и пътниците, са и монитори с висока разделителна способност, по-голяма височина в салона за пътници, атрактивен приборен панел, пълен с нови опции, електронна ръчна спирачка,…



Всички тези, а и други новости участниците в теста имаха възможност да оценят в реални условия в околностите на португалската столица Лисабон. За да стигнат до извода, че крайният резултат от надграждането на моделите са луксозни туристически автобуси, които предлагат повече безопасност, иновации в дизайна, подобрения в комфорта и по-голяма ефективност.

Автобусите в теста
От Daimler Buses бях приготвили за тестовете в Португалия по един представител на TopClass и ComfortClass - и двата в ефектния син цвят Denim, характерен за Setra. Новата гама на Setra включва общо 9 модела. 6 от тях са в ComfortClass - от компактния къс S 511 HD, през S 515 HD, S 516 HD/2, S 516 HD, S 517 HD до най-големия S 519 HD, като някои от версиите са налични и с втора врата зад задния мост вместо обичайния централен вход. Багажното пространство между мостовете може да бъде до 13,7 куб. м или около 200 литра на пътник.
В TopClass влизат 3 модела HDH с дължина от 12,5 м до 14,2 м, като всичките са триосни. Това са хайдекерите S 515 HDH, S 516 HDH и могъщият S 517 HDH.



Тестовият Setra TopClass S 516 HDH бе триосен с габаритна дължина 13 325 мм. Силовата линия включва шестцилиндров редови дизелов двигател OM 471 с работен обем 12 809 куб. см. Максималната му мощност е 510 к.с. при 1600 об./мин на коляновия вал. Максималният въртящ момент от 2500 Нм се достига още при 1100 об./мин. Автоматизираната предавателна кутия е осемстепенната GO 250-8 PowerShift.



Вторият тестови автобус бе двуосен Setra ComfortClass S 515 HD. Дължината му е 12 295 мм. Двигателят е шестцилиндровият редови OM 470 с работен обем 10 677 куб. см. Максималната му мощност е 456 к.с. при 2200 об./мин. Автоматизираната предавателна кутия отново е осемстепенната GO 250-8 PowerShift.

Тестът
Тестовият маршрут в Португалия бе около 300 км, а всеки от участниците в теста имаше възможност да шофира всеки от автобусите по около 150 км в разнообразни пътни условия - градско и крайградско движение със сериозен трафик, магистрала, двупосочни пътища със слизания, изкачвания, равни участъци…



Новите характеристики на автобусите Setra бяха тествани в реални условия на движение по хълмовете над Лисабон, по пътищата до Сетубал и отвъд.

Setra си е Setra
„Setra is Setra“ – това заключение може да се чуе доста често навсякъде из Европа, стане ли дума за немската марка. То обобщава всичко за един от еталоните в автобусната индустрия, а тестовете в Португалия го потвърдиха за пореден път. Защото под елегантната обвивка на новите TopClass и ComfortClass има много нови неща, които се виждат за пръв път при автобуси.
Наистина - Setra си е Setra!

Пълни впечатления от теста – в декемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на www.transport-press.bg.

Лисабон – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините