IRU иска от ЕК приоритет за TIR камионите на границите на Украйна

28.11.2022

IRU иска от ЕК приоритет за TIR камионите на границите на Украйна

IRU и неговите членски асоциации от Украйна и седем съседни страни призоваха Европейската комисия да даде приоритет на TIR камионите, за да облекчи дългите опашки по границите и да засили транспортните потоци на стоки между Украйна и ЕС.

[✕]


 

Опашките от камиони на границите между Украйна и съседните европейски страни редовно надхвърлят 40 километра.

Освен че оказват огромен натиск върху шофьорите, които могат да останат блокирани с дни, често без елементарни условия, което се отнася и за пренатоварения граничен и митнически персонал, задръстванията сериозно ограничават потока на стоки през границите между Украйна и ЕС, особено на селскостопански продукти.

IRU и националните асоциации-членове от Унгария, Литва, Молдова, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия и Украйна с писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, поискаха приоритетни ленти за преминаване на границата за ТИР камиони, влизащи в ЕС, да бъдат координирани с държавите-членки и създадени по спешност.

Генералният секретар на IRU Умберто де Прето каза: „Чрез приоритизирането на трафика на TIR, броят на камионите, които могат да транспортират товари от Украйна до ЕС, може да бъде увеличен с 2 до 3 пъти. Това би направило огромна разлика в стоковите потоци между опустошената от войната Украйна и останалата част от ЕС, както и ще облекчи тежестта върху шофьорите и граничните и митническите работници.“

Транспортните средства TIR се проверяват и се запечатват от митниците в точката на заминаване и се проверяват отново от митниците на крайната дестинация. Заедно с електронната информация за TIR и митническата декларация, изпратена предварително, камионите могат да пресичат границите без допълнителни проверки, като в това време се използва управление на риска и ресурсите на граничните власти. Приоритетните ленти за TIR също подлежат на санитарен, фитосанитарен и друг контрол.

Всички държави-членки на ЕС, както и Украйна, Молдова и други балкански страни, са страни от Конвенцията TIR. Хиляди транспортни оператори в тези страни са оторизирани потребители на TIRи използват системата ежедневно, въпреки че в момента липсват ленти за предимство за TIR камионите.

<< Обратно към новините