Евро-7 за тежкотоварни автомобили до 2027 г. е мисия невъзможна
Стандартът за емисии Евро-7, приет от Европейската комисия, не може да бъде въведен до юли 2025 г. за пътническите автомобили и е технологично почти невъзможно да бъде приложен за тежкотоварни превозни средства до юли 2027 г., подчерта Германската асоциация на автомобилната индустрия.
Решението поставя нереалистични цели, особено за тежкотоварните превозни средства, твърди VDA.
Предложението предвижда намаляване на граничните стойности с коефициент над 10 в някои случаи, като в същото време значително разширява условията за изпитване, издръжливостта и въвеждането на нови граници за азотен оксид, амоняк и прахови частици.
„По този начин Комисията отива далеч отвъд сравнимото международно законодателство за емисиите“, предупреждава асоциацията.
„Предложението, публикувано от Европейската комисия, не се основава на баланс и осъществимост. По-скоро си поставя нереалистични и екстремни цели. За леки автомобили и лекотоварни превозни средства ограниченията са номинално по-ниски, но времето за прилагането им е невъзможно да се изпълни.
Разработването и одобрението на подходящо устройство с време за изпълнение само една година след очакваното завършване на делегираните актове просто не е осъществимо. Европейската комисия е наясно с тези факти, но те явно са били умишлено пренебрегнати. Едно нещо е ясно: спешно се нуждаем от подобрения, така че решението да има смисъл за всички“, казва президентът на VDA Мюлер.
Организацията добавя, че в тест драйвовете емисиите на превозните средства се измерват по изключително нереалистични сценарии. Без разграничение между изкуствено провокираните случаи на „най-лошо шофиране“, не е възможно да се одобри Евро-7 за леки превозни средства без правни рискове.
„Въпреки експертния опит, който споделяме с Комисията, тя изглежда умишлено пренебрегва този важен момент. Ето защо ние призоваваме отново за въвеждане на смислени и реалистични условия за тестване, които обхващат шофирането в Европа навсякъде. Законодателство, което се основава изключително на изкуствено конструирани и непредставителни екстремни ситуации, не е нито целесъобразно, нито реалистично“, казва Мюлер.
Мюлер продължава:
„Законопроектът предвижда и хармонизиране на законодателството за леките и лекотоварните автомобили. Това означава, че лекотоварните автомобили са двойно засегнати от затягането на законодателството. Предложената гранична стойност на N2O представлява особено предизвикателство за вановете с общо тегло над 3,5 тона. Целевите граници са на ръба на това, което е технологично осъществимо.“
С оглед на настоящото предложение разработването на Евро-7 ще е много скъпо, което би довело до значително увеличение на цените за клиентите. „Във времена, когато разходите постоянно растат, това е неразумна допълнителна тежест“, се подчертава в прессъобщението.
Изискванията също ще означават, че голям брой варианти на продукти и задвижвания като цяло ще бъдат подложени на тест, тъй като такова развитие ще бъде инициирано, само ако се предвиди, че може да бъде законно изпълнено и пуснато на пазара. Според VDA в много случаи това в момента не е гарантирано.
„Разбира се, здравето на хората и постоянното подобряване на стойностите на качеството на въздуха е в наш общ интерес. Предишните стандарти вече са ефективен елемент за подобряване на качеството на въздуха в градовете и много неща вече са се подобрили през последните години. Подкрепяме реалистично и балансирано по-нататъшно развитие – което е правилният начин, в интерес на потребителите, климата и индустрията“, казва Мюлер.