Профсъюз скочи срещу плана на ЕС за повече шофьори от трети страни

23.09.2022

Профсъюз скочи срещу плана на ЕС за повече шофьори от трети страни

Европейската федерация на транспортните работници предупреди председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да не отваря пазара на труда в ЕС за граждани на трети страни, преди да се създадат условия за достоен труд в транспортната индустрия.

[✕]


 

„В противен случай това ще е открита покана за по-нататъшна експлоатация на транспортните работници“, казва организацията.

На 14 септември председателят на Европейската комисия Фон дер Лайен каза в своята реч за състоянието на Съюза за 2022 г., че ЕС трябва да привлече правилните умения на континента, „умения, които помагат на компаниите и укрепват растежа на Европа“. „Като първа важна стъпка трябва да ускорим и улесним признаването на квалификациите и на граждани на трети страни“, добави Фон дер Лайен.

Европейската федерация на транспортните работници (ETF) реагира остро на това изявление. ETF вярва, че след лятото, изпълнено със стачни действия, включващи транспортни работници, протестиращи срещу недобрите условия на труд, „речта за състоянието на съюза от миналата седмица игнорира тези работници и техните искания“. „Вместо да се реши основният проблем на индустрията - лошите условия на труд, се предлага отваряне на пазара на труда в ЕС за граждани на трети страни в отговор на нарастващия недостиг на работна ръка в ЕС.“

В писмо до Фон дер Лайен генералният секретар на ETF Ливия Спера призова председателя на Комисията да разработи законодателство и политики за подобряване на условията на труд и трансформиране на транспортната индустрия в ЕС, подчертавайки, че това е единственият начин за решаване на недостига на работна ръка.

„Липсата на елементарни условия на труд остава и ще остане причина за недостига на работна ръка в транспорта. Целта трябва да бъде разработването на законодателство и политики, които се ангажират и да коригират лошите условия на труд, вместо да се създава система, която увековечава и насърчава експлоатацията на граждани на трети страни“, се казва в писмото.

В него се посочва, че насърчаването на колективното договаряне чрез инструменти като Директивата за минималната заплата и Европейския стълб на социалните права, трябва да бъде оценено, тъй като колективното договаряне остава един от най-ефективните начини за подобряване на условията на труд.

ETF обяснява на президента на Европейската комисия, че сегашното кризисно състояние на индустрията се дължи на „последиците от политики, водени единствено с цел печалби, както и от политически избори, фокусирани единствено върху конкуренцията и либерализацията, които подкопаха условията на труд в целия транспорт“.

„Либерализираният европейски пазар позволи да се развие система за заетост в транспорта, която е подобна на модерното робство – особено за граждани на трети страни. Проблемът е липсата на достойна работа, а международният характер на транспорта изисква и международен отговор“, обяснява EFT. Затова от организацията призоваха президента да допълни изказването си с конкретни и целенасочени отговори относно липсата на достоен труд в транспорта.

„Опитът да се запълни зейналата дупка на достойни работни места в транспорта с работници от трети страни не е решение. Единственото нещо, което ще произлезе от това, е увеличаването на броя на експлоатираните работници“, твърдо заявява генералният секретар на ETF Спера в писмото.

Спера заключи: „Експлоатацията и условията граничещи със съвременно робство – особено за гражданите на трети страни - са реалност в днешната транспортна индустрия. ЕС трябва да коригира условията на труд. Предлагането на друго решение е просто несериозно.“

<< Обратно към новините