Автомобилите от новото WRC поколение са по-мощни и с високо напрежение

02.12.2021

Автомобилите от новото WRC поколение са по-мощни и с високо напрежение

Хибридната ера във WRC започва на 20 януари, когато ще стартира 90-о рали Монте Карло. С него започва и поредният световен рали шампионат, и първото официално участие на автомобилите Rally1 – наследниците на досегашните WRC.

[✕]

И на новото поколение, както на това, което върна интереса към най-трудния автомобилен спорт, преди да слезе от сцената, предстои петгодишен цикъл, в който правилата ще са (почти) постоянни.

Как се стигна до Rally1

В средата на юни 2019 г. WMSC (Световният съвет за моторни спортове) одобри въвеждането на ново поколение WRC автомобили през 2022 г., с петгодишен цикъл на хомологация. Основен принцип бе производителите да могат да адаптират различни свои рали модели, като спазват действащите указания за размерите посредством мащабиране.

За производителите имаше две възможности: да използват каросерия от намиращите се в производство или да изградят състезателни машини на базата на носеща тръбна конструкция, които да отговарят на действащите насоки за размерите във WRC. FIA трябваше да определи кои елементи от досегашните WRC автомобили да се пренесат, за да се запазят харесваните визуални ефекти.

Преди края на 2019-а WMSC одобри принципите на Техническия регламент за клас Rally1, който да е в сила от 2022-а. Те включват хибридна технология – 4-цилиндров бензинов ДВГ, базиран на досегашните спецификации, съчетан с хибриден двигател с мощност 100 кВт. Хибридното звено (компоненти и софтуер) е еднакво за всички отбори и използва общи стратегии. Възможно е да бъде дадена повече техническа свобода през 2024-а година.

Основните нововъведения

Въпреки, че FIA пропагандира основно хибридната система, важна стъпка е правото на производителите да изберат между използването на каросерия от редовното производство или изграждането на нови модели върху носеща пространствена конструкция от тръби. Последния тип решение през първата половина на 80-те години, до закриването на легендарната група В, използваха едни от най-бързите рали автомобили като Lancia 037.

Други важни моменти са:

Въвеждане на стандартизирана пространствена структура (ферма), предпазваща състезателите при катастрофи. Основните търсени подобрения бяха в А-колоните (от двете страни на предното стъкло) и защитата при странични удари;

Пренасяне на агресивната външност от досегашните WRC автомобили върху Rally1.

Производители и FIA в сътрудничество постигнаха създаването на единен пакет за безопасност от името на всички отбори. Така се проведе само един набор от скъпите краш тестове, вместо всеки отбор да ги провежда поотделно.



Резултатите послужиха за определяне на изискванията за безопасност към Rally1 и бяха споделени с производителите. Те пък така определиха обема на пилотските кабини за техните автомобили от 2022 г., че да е възможно да се проектира универсална предпазна клетка, която се вмества във всички автомобили Rally1.
Правилата включиха и допълнителни 30 дни за тестване на автомобили от новото поколение, отговарящи на спецификациите на техническите регламенти за 2022 г.

В търсене на икономии

През февруари 2020-а белгиецът Ив Матон, директор ралита във FIA, обясни, че стремежът е да се намалят разходите, като се използват по-малко части. Намерението е било (при тогавашното ниво на цени) „новите автомобили да не са по-скъпи от 500 000 евро“ (приблизително 40% по-малко от досегашните WRC автомобили), но и да се запазят „характеристиките на същото ниво“. Намаляване на разходите за технически компоненти се търси чрез „заимстване на елементи от философията на автомобилите Rally2“, ограничаване на възможностите за избор, а и за смяна на части от окачването (при повреди). Обсъждано е и ограничаване на вида на използваните материали.

В края на март 2020-а FIA публикува технически подробности за Rally1. Забранено е използването на вътрешни канали (входове/ отдушници за охлаждане) за получаване на предимства при аеродинамиката. Антикрилото отзад се запазва, но аеродинамичният пакет в задната част на автомобила е опростен. Разрешено е използването на аеродинамични елементи в долната половина на автомобила, дори те да не са съществували в тестовите автомобила (т.нар. мулета), видени до него момент.



FIA определи Compact Dynamics за изключителен доставчик на оборудването за хибридната система на автомобилите Rally1 за WRC за 2022-2024.

Запазиха се досегашните разпоредби за базовите двигатели, но с мерки за намаляване на текущите разходи и тези за развитие. Забранен е клапанът за свеж въздух за системата anti-lag (против „турбо дупката“), опростен е турбокомпресорът, намален е броят на двигателите за година, „замразени“ са спецификациите на много части. С по-проста форма трябва да бъде дори резервоарът за гориво.

Наложени бяха и рестрикции върху окачването и трансмисията:

- намален ход на окачването, опростени амортисьори, главини, носачи и стабилизатори;
- трансмисия 4х4, но без активен централен диференциал, с 5- вместо с 6-степенни кутии и то управлявани само с лост, не с „пера“ на кормилото. Броят кутии е до 6 за сезон.

Тези ограничения са неадекватни предвид факта, че максималната мощност ще достига 514 к.с. и са крачка назад, увеличаваща рисковете за екипажите: петте последни сезона показаха, че динамиката на досегашните WRC автомобили със „само“ 380 к.с. нерядко надхвърля възможностите на топ екипажите. А увеличаването на мощността с още 1/3, дори да е за кратко, заедно с влошаване на характеристиките на окачването и трансмисията, е компромис с безопасността на екипажите, които превръща в гладиатори. Дали е достатъчно извинението, че е направен с надежда ограничаването на разходите да привлече още производители във WRC? Преди 35 години FIA ликвидира група В заради няколко много тежки инцидента.

Тръбните шасита са хит

През октомври 2020-а Toyota потвърди: ще използва тръбно шаси за своя нов автомобил. Четири месеца по-късно и Малкълм Уилсън, босът на M-Sport, обяви, че техният автомобил ще е на база на тръбно шаси и със силует на сериен автомобил. От сериен автомобил ще бъдат предното стъкло, капаците и вратите, като велоятно ще мащабират, за да се вместят в размерите, приети за клас Rally1. Според сър Уилсън това ще бъдат най-безопасните коли, виждани някога във WRC.

На 5 март 2021-а WMSC одобри окончателния технически регламент за Rally1, вкл. актуализация на детайлите на двигателя 1,6 турбо. В края на март FIA публикува подробности за хибридната система и за предпазната тръбна конструкция.

Системата включва батерия с 3,9 кВтч, инвертор и блок мотор-генератор (MGU), подсилващ автомобила със 134 к.с. Инверторът задвижва електрическия двигател, но улавя и регенерира част енергията, получена при спиране и от ДВГ, и я насочва към акумулатора. Потвърдено е и разполагането на хибридния блок в задната част на автомобила, заедно с радиаторите, отнемащи топлината от работата на хибридната система.

Същите участници

Hyundai, Toyota и M-Sport Ford официално се ангажираха да участват в новата 3-годишна хибридна ера (2022-2024). Първи тестове, извън тези в домашни условия , проведе M-Sport в Северна Испания, последван от Hyundai в Южна Франция и Toyota в Португалия.

Внимание: високо напрежение

- 1 юли 2021 г. бе крайният срок за хомологиране на двигателите за Rally1 - 2022. След това спецификацията е „замразена“ за следващите 5 години.

Седмица по-късно FIA уточни: по време на сервизните паузи батерията може да се зарежда и от външно захранване (plug-in хибрид). Не по-малко от 20 минути ще трае зареждането от 20 до 80% с помощта на специалните устройства;

MGU, батерията, инверторът и управляващият блок са капсулирани в корпус от въглеродни влакна, за да издържат на възможните сили и удари в случай на произшествие. Устройството е проектирано да издържа на претоварване 70g;

Неизправности на хибридния агрегат няма да спират колите Rally1, твърди FIA.

След сесията на WSMC на 15 октомври научихме още:

През 2022 г. зоните, в които ще бъде задължително движението в напълно електрически режим, ще бъдат посочени в пътната книга и екипажите ще могат предварително да подготвят своята стратегия;
Надпис „HY“ с червени букви до панела на предната врата и променен фон на състезателния номер ще идентифицират автомобилите с високо напрежение (ВН). Така маршали, официални лица и зрители могат да разграничават автомобилите с ВН от другите. Това е особено важно при авария, когато мнозина се втурват да помагат.

1 януари 2022 г. е крайният срок за хомологиране на автомобилите Rally1 - 2022. След това спецификацията се замразява и през следващите три години ще могат да се правят само модификации.


Радослав ГЕШОВ

<< Обратно към новините