Ще оцелее ли ETRC

14.07.2021

Ще оцелее ли ETRC

„FIA потвърди целта - ETRC да се провежда с 0 емисии“ – блестящо заглавие на сайта на Европейския пистов шампионат за камиони.

[✕]



Нека успокоя онези от вас, които харесват този спорт: според визионерите, кроящи бъдещето на ETRC, крайният срок е това да се случи до 2038 година. Дотогава този шампионат може и да бъде само спомен.

„Много се радваме, че имаме официалния мандат и подкрепата на FIA при реализирането на целта ни да постигнем 0 нетни емисии най-късно до 2038 г.“, заяви преди дни Георг Фукс, управляващ директор в ETRA, организатора на шампионата. „ETRC иска да бъде модел за подражание в автомобилната индустрия, като активно демонстрира нови технологии и показва, че е възможно да се достигнат нула емисии на и извън пистата не по-късно от посочения срок. ETRA работи съвместно със своя акционер и FIA, за да разработи и планира стратегии, и да приложи действия, с които да гарантира, че може да изпълни ангажиментите си. За борба с климатичните промени ETRA ще работи със заинтересувани страни - отбори, организатори на събития, партньори и с глобалната спортна общност.“

Идва ли краят на европейския пистов шампионат за камиони

Дълбока пропаст зее между тези помпозни изявления и фактическото състояние на европейския пистов шампионат с камиони, който се почувства себедостатъчен, почти не се развива и се капсулира, откъсвайки се от реалностите. ETRC линее от години и се превърна в почти аматьорско първенство, сравнен с останалите моторни спортове на стария континент.

Шампионат с повече от скромно финансиране, към който през последните години намалява интересът не само на производителите (има едно-единствено изключение), но и на публиката. Причините са не една или две, но е късно и безполезно да се питаме кой е виновен за това състояние. COVID-19 пандемията провали миналогодишния шампионат, от който се проведоха само два кръга, като го откъсна от естествената му среда – публиката.

Провалиха се пиарските опити да се поддържа интерес чрез виртуални средства, включващи и „компютърен шампионат“. Няма да помогне и идеята за засилено медийно отразяване в специализираните медии. Както доста ясно се изрази преди време шесткратният шампион Йохен Хан, нито едно от тези средства не заменя тръпката от усещането, което хората изпитват само край пистата.

За да се обърнат производителите на товарни автомобили към ETRC, ще трябва машините, които участват в него, да станат по-малко самоцелни, по-„земни“ и да служат при решаването поне на част от проблемите на действителната мобилност. Такъв преход, свързан със скъсване с досегашния тип състезателни машини, ще бъде много болезнен и недостъпен за част от досегашните участници. Но не се ли случи, ако шампионатът изобщо оцелее, очаква ни ETRC на командно дишане, като пистовите състезания с електромобили.

<< Обратно към новините