Daimler Trucks започна тестове на камион с горивни клетки, захранвани с водород

26.05.2021

Daimler Trucks започна тестове на камион с горивни клетки, захранвани с водород

Първият подобрен прототип на Mercedes-Benz GenH2 Truck е на тестовата писта от края на април. Тестовете на обществени пътища ще започнат до края на годината, изпитванията с клиентите са планирани за 2023 г., а серийното производство – от 2027 г.

[✕]

За електрификация на превозните средства за дълги разстояния Daimler Trucks се фокусира върху захранваните с водород горивни клетки. Целта, която производителят си е поставил, е да постигне обхват до 1000 км и повече с едно зареждане на гориво. В края на април започнаха усилени тестове на първия подобрен прототип на Mercedes-Benz GenH2 Truck, който беше представен през 2020 г.

Според Мартин Даум, председател на управителния съвет на Daimler Truck AG и член на управителния съвет на Daimler AG: „Камионите с горивни клетки, задвижвани с водород, ще са абсолютно необходими в бъдеще, ако искаме да имаме автомобилен транспорт на дълги разстояния, неутрален по отношение на CO2 емисиите.

Яки тестове – за експлоатация за 1,2 млн. км

Инженерите-разработчици на Daimler Trucks проектират GenH2 Truck, така че превозното средство и неговите компоненти да отговарят на същите изисквания за издръжливост като конвенционалния Mercedes-Benz Actros. Това означава 1,2 млн. километра по пътя за период от десет години и общо 25 000 часа работа. Ето защо GenH2 Truck трябва да бъде подложен на изключително предизвикателни тестове - точно както всяко друго ново поколение Actros.

Нова концепция и нови компоненти

GenH2 Truck е проектиран отначало. Той разполага с напълно нови компоненти, върху които разработчиците са особено фокусирани по време на тестовете. Тези компоненти включват системата с горивни клетки, изцяло електрическия задвижващ механизъм и всички свързани системи като например специалното охлаждащо устройство.


Освен това специфичното тегло и позицията на новите компоненти в превозното средство оказват влияние върху управляващите свойства на камиона. В резултат на това вибрациите, причинени от неравен път, например и особено от екстремни ситуации, подлагат камиона с горивни клетки на различни сили от тези в конвенционалните превозни средства. За да се получи обширна информация за това на ранен етап, настоящият прототип се
товари по време на тестовете с полезен товар до 25 тона за общо тегло на автомобила от около 40 тона, което е идентично със спецификациите, планирани за серийните варианти на GenH2 Truck.

Течният водород предлага много предимства

Daimler Trucks предпочита да използва течен водород, тъй като в това състояние енергийният носител има далеч по-висока енергийна плътност спрямо обема от газообразния водород. В резултат на това резервоарите на камион с горивни клетки, използващи течен водород, ще са много по-малки и поради по-ниското налягане значително по-леки. Това ще даде на камионите повече товарно пространство и по-голям полезен товар. В същото време може да се превозва повече водород, което значително увеличава обхвата на камионите. Това прави серията GenH2 Truck, подобно на конвенционалните дизелови камиони, подходяща за многодневен, труден за планиране транспорт на дълги разстояния.

Към момента експертите от Daimler Trucks продължават да разработват технология за резервоари за течен водород. Планира се до края на годината новата прототипна система на резервоара да е готова и след това тестовете ще се провеждат изключително със системи с резервоари за течен водород, докато се достигне етапът на серийно производство.

Повече подробности - в юнския брой на списание КАМИОНИ - печатно и онлайн.

<< Обратно към новините