Тест: Mercedes-Benz EQV300

24.03.2021

Наистина интелигентна електромобилност

Тест: Mercedes-Benz EQV300

Просторната лимузина EQV стана първият напълно електрически автомобил на Mercedes-Benz, който в началото на тази година бе лансиран на българския пазар. На разположение за тест списание КАМИОНИ имаше Mercedes-Benz EQV300, предоставен от генералния дистрибутор на марката у нас Силвър Стар.

[✕]


С продуктовата си и технологична марка EQ (Electric Intelligence). Mercedes-Benz създава електромобилна екосистема от продукти, услуги, технологии и иновации, а EQ означава интелигентна електромобилност. Към означението се добавя символът за съответния сегмент – в случая V – за V-class.

Базиран на V-class, електрическият EQV е просторна многофункционална лимузина, която се предлага с различни нива на оборудване и със 7 или 8 места. Наличен е с две колесни бази – 3200 мм и 3430 мм, и съответно в две дължини – 5140 мм и 5370 мм. И в двата случая са на лице характерните за марката висока функционалност и естетичен дизайн. Багажното отделение е до 1410 литра.

Задвижващият електродвигател е над предния мост, а изводът за зареждане е в предната броня. Максималната мощност е 150 кВт или 204 к.с., максималният въртящ момент е 362 Нм, а максималната скорост е ограничена на 160 км/ч. Захранването е от литиево-йонна батерия с капацитет 90 кВтч. Тя е монтирана в пода на превозното средство, което снижава центъра на тежестта на автомобила, подобрява управлението и не се отразява на вътрешното пространство. Просторната лимузина може да бъде зареждана както с променлив ток с мощност до 11 кВт, така и на зарядни станции с постоянен ток с мощност до 110 кВт. Батерията позволява среден пробег с едно зареждане от 350 км (съгласно метода за измерване - WLTP). При бързо зареждане с постоянен ток до 80% от капацитетът й могат да бъдат възстановени за по-малко от 45 минути.



Всички EQ настройки в автомобила се управляват чрез сензорния екран на информационно-развлекателната система MBUX. С Electric Intelligence системата, както и чрез функциите на приложението Mercedes me Charge, е възможно да се активира предварително климатикът, да се регулират настройките на зареждането на батерията и да се управлява навигацията.

Автомобилът е напълно интегриран в серийното производство в завода във Витория, Северна Испания. От същата поточна линия слизат и V-класата и лекотоварният Mercedes-Benz Vito, който също има електрическа версия. Цената на EQV за България стартира от 157 600 лева с ДДС.

За теста разполагаме с Mercedes-Benz EQV 300 long 4x2 V-Class. Междуосието е 3200 мм, а допустимата максимална маса – цели 3500 кг при полезен товар 455 кг. Комбинираният пробег с едно зареждане, деклариран от производителя, е 340 км по WLTP. Моделът е със 7 места – две отделни седалки отпред, две на втория ред и три на последния ред.



Както се досещате, автомобилът, типично за премиум марката, е оборудван доста богато. Стига да споменем това, че цената му надвишава с около 60 000 лв. стартовата цена на модела. Разполага с всички познати системи за сигурност, сред които и адаптивен круиз контрол, активен асистент за поддържане на дистанция DISTRONIC, асистент за поддържане лентата за движение, асистент за сляпа зона, система за следене на пътните знаци… На централната конзола имаме 10,25-инчов сензорен дисплей с навигация, смартфон пакет, цифрово радио... Всичко, разбира се, се обединява и управлява от MBUX мултимедийната система.

Електрическият нрав на автомобила е подчертан от предната решетка в стил EQV High и EQV интериорът, включващ ефектно амбиетно осветление и ефектни сини мотиви в кожената тапицерия на арматурното табло. Изводът за зареждане е вляво на предната броня. Той е комбиниран и съвместим с куплунгите Тип 2 и CCS. За оборудването, естествено, може да се говори още дълго.

Атмосферните условия в дните на теста ни не бяха от най-благоприятните и се явяваха доста предизвикателни за един електрически автомобил – дневни температури около и малко над нулата, нощни температури от порядъка на минус 5 градуса и по-ниски, а през втория и третия ден – мокър сняг и вятър. Но какъв по-добър начин за тестване издръжливостта на батерията и пробега с едно зареждане. Ще споменем, че при престоя на автомобила нощем на открито зарядът на тяговата батерия не падна от студа дори с процент!

За динамичните качества на автомобила могат да се говорят само суперлативи. При собствено тегло от 3 тона той ускорява типично за електромобил – рязко и бързо, и след това безпроблемно поддържа желаната скорост, при това напълно безшумно.

При стартиране с контактния ключ на централния дисплей пред водача светва зелен символ Ready. От лост вдясно на кормилната колона се избира режимът на силовата линия – D-за движение напред, R-назад, P-паркинг и N-неутрално. Отделно под дисплея на централната конзола имаме превключвател за режима на движение. C-комфорт – по подразбиране, два икономични режима E и Е+ и спортен – S. При всеки от режимите разполагаемата максимална мощност е различна, а оттам – и консумацията и пробегът с едно зареждане. Разликата между отделните режими се усеща отчетливо по различната реакция на автомобила при едно и също подаване на газ. Hай-много километри се изминават на E+, а процентите оставащ заряд на батерията се топят най-бързо при S.

Рекуперацията на енергията от спиране, която дозарежда батерията също има четири степени. По подразбиране режимът на рекуперация е при режим D. С пера от двете страни на волана, подобни на тези за управление на автоматични предавателни кутии, се влияе на рекуперацията. С придърпване на дясното се намалява степента на рекуперация, а с лявото – се увеличава. Изборът е между четири нива на рекуперация – D--, D-, D и D+.

По подразбиране след стартиране на автомобила нивото на рекуперация е D. Най-слаба е рекуперацията при режим D+, а най-ефективна – при D--. И тук разликите се усещат отчетливо. Ако при отпускане на педала на газта в режим D се усеща някакво забавяне и спиране на автомобила, то в режим D+ закъснението е едва доловимо. И обратно - в режимите D- и особено в D-- закъснението е толкова чувствително, че педалът на спирачката изобщо може да не се ползва за спиране.

Интересен е режимът DAUTO, който се избира с кратко задържане на двете пера. Тогава автомобилът сам решава кога и колко да рекуперира – в зависимост от стила на шофиране, релефа, скоростта на движение, настройките на адаптивния круиз контрол. Движението на енергийните потоци – разреждането и зареждането на батерията, могат да се следят в реално време чрез ефектна анимация на дисплея на централната конзола в секция EQ.

Изводите от теста са, че пробег от над 300 и дори 350 км с EQV е напълно постижим. През първия ден на теста изминахме над 100 км – в сгъстения софийски трафик, по пътя до Банкя и стръмнините над курортния град, по международни път към Калотина… при експериментиране и използване на всички възможни режими на движение и рекуперация. Изразходвахме около една трета от заряда на батерията. Впечатленията се затвърдиха и през втория ден, когато изминахме още толкова километри, но този път включихме и движение по магистралата към Перник.



За трите дни на теста на два пъти за кратко дозаредихме батерията. Не че се налагаше, но искахме да видим как става. Използвахме безплатните зарядни станции на два от хипермаркетите в София. Променливотоковата зарядна станция беше без кабел и се наложи да ползваме този от оборудването на автомобила. Очаквано зареждането беше бавно и за час в батерията влизаха около 12%. Далеч по-бързо стават нещата на постояннотокова зарядна станция, където за около 35 минути заредихме батерията от 57% до 100%. Разбира се, трябва да се отчита, че параметрите на обществените зарядни станции често са твърде различни. Но така или иначе, заключението е, че с EQV пътуване от София до Бургас е безпроблемно – с едно бързо зареждане по пътя.

Лъчезар АПОСТОЛОВ

Повече – в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн. Очаквайте и видео в канали ни в youtube.

<< Обратно към новините