2020 година беше рекордна за Solaris

04.03.2021

Полският производител достави 20 000-ия си автобус

2020 година беше рекордна за Solaris

Полският автобусен производител Solaris Bus and Coach отчита ръст в производството си през кризисната 2020 г. с 5% спрямо предходната 2019 г. Данните бяха оповестени по време на онлайн събитие, по светено на резултатите и близките планове на компанията.

[✕]

През 2020 г. от заводите на Solaris Bus and Coach край Познан са излезли 1560 нови автобуса. Бройката им през 2029 г. е била 1487, докато през 2018 г. и през 2017 г. са били произведени съответно 1226 и 1397 автобуса. Произведените през 2020 г. автобуси са рекорд в цялата 20-годишна история на компанията.



През 2020 г. автобуси Solaris са доставени в 19 държави. Най-големите сделки са в Герамния, Полша, Италия, Естония, Чехия, Израел, Швейцария и Испания. 2020 г. е рекордан и за доставките в Германия, където са продадени 329 превозни средства, 40 на сто, от които са 12-метрови и 18-метрови електрически градски автобуси.

За 18 поредна година Solaris е лидер при градските нископодови автобуси в Полша с пазарен дял от 53%, докато през 2019 г. делът е бил 41%. 194 от доставените в Полша автобуси са електрически. В момента в 27 града на Полша се движат 320 елeктробуса Solaris, което прави 90% от електрическите градски автобуси в страната.

Важно за компанията е, че 2020 г. е рекордна по отношение продажбите на автобуси с нулеви емисии. През 2018 г. 29 на сто от прfизведените от Solaris автобуси са били хибридни, електрически или тролейбуси. През 2029 г. делът им вече е 40%, а през 2020 г. достига 44%. Посочва се, че това е част от дългосрочната стратегия на Solaris и на испанската CAF Group, която е собственик на полската компания от 2018 г.

Така през 2020 г. Solaris е най-големият европейски производител на електрически автобуси с пазарен дял от 20% в сегмента. Компанията е доставила 457 електрически превозни средства с дължина 12 и 18 м, което е почти 3 пъти повече от произведените през 2019 г. 162 броя Urbino electric.

Най-големият контракт за електрически автобуси през 2020 г. е за 130 съчленени Solaris Urbino electric за варшавския транспортен оператор Miejskie Zakłady Autobusowe. 90 Solaris Urbino electric са доставени на ATM в Milan, a 106 елeктробуса са били за берлинската компания BVG.

През миналата година от завода в Болехово е излязъл юбилейният 20 000-ен автобус от началото на производството през 1996 г. Това е един от 130-те електрически автобуса, доставени на MZA във Варшава. Досега автобуси Solaris са доставяни в 32 държави и над 750 населени места. Във внушителната бройка 20 000 влизат над 1000 електрически автобуса, които се движат в 18 държави, експлоатирани от близо 100 европейски превозвачи.

По-високият дял на иновативните електрически и хибридни технологии в обема на продажбите през 2020 г., както и засилените дейности на компанията в областта на следпродажбеното обслужване и продажбите на резервни части, са се отразили в значително увеличение на приходите на компанията. Миналата година те са над 725 милиона евро, което е ръст от 13,6% на годишна база, спрямо 638 милиона евро през 2019 г.

През 2020 г. са спечелени редица търгове за доставка на електрически автобуси през 2021 г. и по-нататък. Предстоят доставки на 50 съчленени електрически автобуса Urbino за оператора MPK в Краков, 37 електробуса за оператор MPK-Познан и 16 автобуса с нулеви емисии за румънския град Крайова. Solaris също е в списъка с доставчици на общо 530 електрически автобуса за германския оператор Hamburger Hochbahn. През 2021 г. автобуси Solaris ще бъдат доставени и на оператори от Франция, Латвия, Холандия, Испания, Италия и Швейцария.

Приносът на Solaris за развитието на електрическата мобилност беше оценен през 2020 г. от организаторите на Глобалния форум за електрическа мобилност. По време на събитието, събрало представители на правителства, учени и световни лидери в индустрията, компанията е удостоена със званието Глобален лидер в електрическата мобилност 2020.



Solaris е европейски лидер в областта на електрическата мобилност и чрез дългосрочните инвестиции в разработката на водородни автобуси. Сега производителят предлага цялостно портфолио от автобуси без емисии, отговарящи на разнообразните нужди на превозвачите, пътниците и шофьорите.

Според пазарните прогнози сегментът на градските автобуси на водород ще расте динамично в Европа през следващите 10 години. Solaris вече спечели няколко значителни търгове за доставка на водородни автобуси през 2020 г. - за оператори в Германия, Холандия, Италия и Швеция.

И през пандемичната 2020 г. Solaris представи нови продукти. Единият от тях е изцяло нов тип електрически автобус с дължина 15 м. Електрическият Solaris Urbino 15 LE с нисък вход вече е модел, който може да излезе от чертите на града и поставя началото на преминаването на междуградския транспорт към нулеви емисии. Триосният автобус е първият продукт в електрическата гама на Solaris, който покрива изискванията за автобуси и от Клас-I и от Клас-II. Той може да работи и като градски автобус, и по междуградски маршрути. Благодарение на високата енергийна плътност на батериите Urbino 15 LE може да измине до няколкостотин километра с едно зареждане, при това в реални условия.

През юни 2021 г. предстои пускането на деветметровия Urbino 9 LE electric. Той ще се предлага само на задвижване с батерии и в момента се тества в суровите условия на европейския Север.



Друг чисто нов продукт, представен от Solaris през миналата година, беше мек хибрид Urbino. Първият хибриден автобус Urbino е представен през 2006 г. Тогава Solaris е първият европейски производител, който предлага серийно произведен автобус с хибридно (дизелово-електрическо) задвижване. Мекият хибрид обаче е ново решение, което позволява минимизиране на въздействието на градския транспорт върху околната среда и в същото време намалява разхода на гориво. Задвижването при този модел използване на технология за възстановяване на енергията, генерирана по време на спиране. Резултатът е нива не емисии – по-ниски от нормите Евро 6 за стандартни за дизелови двигатели. Пускането на модела с меко хибридно задвижване допълни гамата от нискоемисионни автобуси на, в която са Urbino hybrid и Urbino CNG.



Заради пандемията от COVID-19 Solaris вече прилага в автобусите си редица технологии за защита на водача и пътниците като сензорно командване на отварянето и затварянето на вратите за пътниците, дезинфектатори с до 3000 дози – прикрепени към дръжките в салона, безконтактна система за комуникация пътник-водач, система за броене на пътниците, затворени кабини за шофьорите, като водачът може да разполага със самостоятелен вход и изход.

Сред новостите на 2020 г. заслужава да се отбележи и проектът, иницииран от компанията и наречен Втори живот за батериите. Консорциум, състоящ се от Solaris и Impact Clean Power Technology S.A., в сътрудничество с TAURON Polska Energia ще реализира проект Second Life ESS. Целта е създаване на прототип на система за съхранение на електрическа енергия, базирана на излезли от употреба автобусни батерии. Ще се използват литиево-йонни модули, които вече не са оптимални параметри, когато става въпрос за захранване на превозни средства. След интеграцията им в системи за съхранение на енергия, те ще получат втори живот. По този начин се удължава жизненият цикъл на батериите, които не се изхвърлят, а се използват повторно.

Система за съхранение, изградена от използвани батерии, може да бъде важен компонент на съвременната енергийна мрежа, съчетаваща производството на енергия от конвенционални и възобновяеми източници. Съвременните решения за съхранение на батерии допринасят за стабилността на мрежата, в която постоянно расте делът на възобновяемите енергийни източници. Работата по разработване на прототипна система за съхранение на енергия, трябва да приключи през 2022 г.

<< Обратно към новините