PwC прогнозира растеж на транспортния сектор в Европа
Транспортният и логистичен бранш ще расте в по-бързи темпове от растежа на БВП в Европа през следващите години. В оптимистичния сценарий това ще компенсира спада, причинен от пандемията, още през следващата година, прогнозира PwC.
Транспортно-логистичната индустрия е пряко зависима от растежа на световната икономика. PwC прогнозира два сценария за световната икономика през 2021-22 година.
Първият, по-оптимистичен сценарий, предполага ефективно разпределение на ваксината и значително намаляване на случаите на COVID-19. При този сценарий растежът на БВП на ЕС ще достигне 5% тази година и 3,7% през 2022 г.
Вторият, по-малко оптимистичен сценарий, предполага, че ваксината няма да бъде толкова ефективна поради множество мутации на вируса и проблемите с разпределението. При тази хипотеза растежът се прогнозира на нива от 3,5% през 2021 г. и 2,6% през следващата година.
Според PwC китайската икономика ще расте много по-динамично. Анализаторите оценяват ръста на БВП там през 2021 г. до 11% при оптимистичния сценарий или 4,2% при втория сценарий.
Да припомним, че МВФ прогнозира през октомври, че глобалната икономика ще нарасне с 5,2% през 2021 г. след спада с 4,4% през миналата година. По-скорошната прогноза на ОИСР предполага по-скромен глобален растеж от 4,2% през 2021 г. (и 3,6% за еврозоната).
Прогнозата на PwC за транспортния и логистичен бранш през 2021 г. варира в зависимост от това кой сценарий за растеж на БВП се сбъдне. В прогнозата, предполагаща успешна ваксинация и добре функциониращи вериги за доставки, брутната добавена стойност в сектора в Европа се очаква да нарасне с 5,4% през 2021 г. и 4% през 2022 г. Това би означавало, че транспортните и логистични компании ще се върнат към предпандемичните нива до края на следващата година (спадът в брутната добавена стойност е бил 9% през 2020 г.).
При по-малко оптимистичния сценарий на БВП растежът на транспортния сектор също би бил по-скромен. Независимо от това, подобно на динамичния сценарий, растежът на брутната добавена стойност на транспортната и логистичната индустрия ще бъде по-висок от прогнозирания ръст на БВП, съответно 3,9% и 2,9% през 2021-22.
Особено важно за транспортния сектор е развитието на индустрията и автомобилния сектор, поради използването на глобални вериги за доставки. В оптимистичния сценарий оценките на PwC предполагат 8% увеличение на брутната добавена стойност в автомобилния сектор и 4,6% в промишлеността като цяло. Това трябва да има положително въздействие върху транспортната и логистичната индустрия.
Интересна тенденция за бъдещето е вероятната диверсификация на доставките, за да се избегне ситуацията, наблюдавана през пролетта на 2020 г., когато доставките от Азия бяха прекъснати. Тази диверсификация на веригите за доставка и появата на алтернативни маршрути създават възможност за логистичния сектор. Краят на глобализацията обаче не се очаква и много продукти ще продължат да пристигат в Европа от Китай и други нововъзникващи икономики от азиатската „фабрика на света“.