120 години градски транспорт в София

14.01.2021

Футуристичният електробус Irizar ie tram дебютира в България

120 години градски транспорт в София

120-годишнина на градския транспорт в София бе отбелязана на 14 януари с малка експозиция от автобуси пред храм-паметника Александър Невски, както и с демонстрационни пътувания в столицата.


Рожденият ден на градския транспорт в столицата стана и премиера на един от най-иновативните градски електрически автобуси, произвеждани в момента в Европа. По повод на събитието, по инициатива на Столична община, на площада пред катедралния храм бе показан за пръв път в България Irizar ie tram.

Експозицията допълваха по един брой от познатите от улиците на София - електрическият 12-метров Yutong E12 и работещия по линиите на Столичен електротранспрот, също 12-метров електробус с ултракондензатори Higer. А историческото значение на годишнината се подчертаваше от напълно реставрирания от Столичен автотранспорт съчленен червен Ikarus 280, произведен през 80-те години на миналия век и служил на столичани повече от три десетилетия.



На 1 януари 1901 г. (14 януари по стар стил) в 10 часа по улиците на София тръгва първият електрически трамвай. Малката мотриса с № 13 потегля от гарата. Тогава в София са внесени от Белгия първите 25 трамваи с 10 ремаркета към тях. С това е поставено началото на градския транспорт в столицата. По този повод заместник-кметът по транспорта на София Кристиян Кръстев поздрави с работещите в градския транспорт и всички софиянци.

За отбелязването на годишнината бяха организирани и демонстрационни обиколки в София с показаните на пл. Ал. Невски автобуси. Ретро-трамвай също бе на разположение на софиянци и гостите на столицата по маршрут пл. Възраждане – ул. Граф Игнатиев – пл. Журналист и обратно. Той ще се движи и в неделя, 17 януари.

Показаният за пръв път у нас ie tram ie се произвежда от най-големия испански автобусен производител Irizar, базиран в Ормайстехи, в страната на баските. Преди близо 4 години в Адуна, недалеч от Сан Себастиян Irizar откри завода си e-mobility, където съсредоточи производството на електрическите си автобуси, както и на компоненти и батерии за тях.

Електрическия Irizar ie tram, но в 19-метров вариант, който е решение за масов градски транспорт на пътници по силно натоварени автобусни линии, тъй като по капацитет и ефективност е сравним с трамвай, бе един от първите продукти на завода. По-късно бе пуснат и 12-метров единичен вариант на футуристично изглеждащия иновативен автобус, който бе показан в София сега. Още при появата си Irizar ie tram стана един от първите автобуси, оборудван с камери за обратно виждане вместо традиционните огледала.

Докараният в София вариант, на практика, е базиран на първия електрически модел на производителя – ie 2, но споделя метровизията на 19-метровия ie tram. Дължината на нископодовия двуосен автобус е 12 165 мм. Височината му е 3400 мм, а габаритната ширина - 2550 мм. Колесната база е 5955 мм при преден надвес от 2805 мм и заден надвес от 3405 мм. Вътрешната височина е 2400 мм, а подът на салона е на 320 мм от пътя. Допустимото натоварване на предния мост е 7500 кг, а на задния – 13 000 кг. Салонът е с три врати с ширина съответно – 1800 мм, 1200 мм и 1100 мм. При накланяне на спирка стъпалото на първата и втората врата е на 250 мм от пътя, а на третата – на 270 мм.

Силовата линия е произведена от Irizar Group. Синхронният електродвигател е с номинална мощност 180 кВт и номинален въртящ момент 1500 Нм. В зависимост от нуждите на клиента се предлагат литиево-йонни батерии с капацитет до 350 кВтч, които се зареждат по бавния способ от 0 до 100% за 3-4 часа при мощност на зарядното устройство от 100 кВт. При батерии с капацитет 185 кВтч е предвидено и бързо зареждане с мощност 450 кВт от пантограф за 5 минути или с мощност от 150 кВт от конектор Combo 2 за 2 часа. Ако клиентът избере батерии с капацитет 90 кВтч те могат да се зареждат супербързо – за 5 минути от пантограф с мощност 450 кВт.



Салонът се предлага с от 21 до 28 седящи места, с една или три зони за инвалиден стол и с до 75 правостоящи места. Максималният предлаган капацитет е за 99 пътници – седящи и правостоящи.

<< Обратно към новините