В тунел Железница на АМ Струма вече се полага вторичната облицовка

04.01.2021

В тунел Железница на АМ Струма вече се полага вторичната облицовка

През изминалата година завърши изграждането на първия участък от АМ Европа и стартира строителството на нови участъци от АМ Хемус.

[✕]

Половината от строителните дейности на тунел Железница на АМ Струма вече са изпълнени. Първичната облицовка на съоръжението от южната страна достигна 931 м лява и 838 м за дясната тръба. От северната са изкопани 837 м дясна и 838 м лява тръба. Започна полагането и на вторичната облицовка на тунела. От южната страна изпълнените бетонови работи по стени и свод в дясната тръба са 132 м, а от северната - 186 м.

Тунелът се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около метър и половина - два във всяка тръба и посока на денонощие, а веднага след това се правеше първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. Строителните дейности започнаха през октомври миналата година и на обекта се работи денонощно и без прекъсване.

Железница е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Той ще е с две отделни тръби за движение в посока, като дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика.

Паралелно се изгражда и мост при директното трасе, преминаващ над р. Суха река, подпорна стена при директно трасе, още един мост над р. Суха река заедно с обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли и хеликоптерна площадка.

Напредва и работата по виадукта, който е преди Железница, пътувайки от София към Кулата, както и на отсечката след тунела. Виадуктът е с готова връхна конструкция на платното за София. Той се изгражда по технологията „потактово избутване“ на горното строене с хидравлични крикове. Мостът преминава над 6 препятствия – р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. Платното за София е с дължина 560 м, а платното за Кулата - 510 м. Съоръжението е от два моста за двете платна на движение, като всеки е от 21 сегмента. Всеки сегмент се избутва потактово, като по този начин не се налага спиране на движението по път Е79 София-Кулата и жп линията. През тази година завърши избутването на платното за София, а в платното за Кулата предстои напрягане и избутване на първия сегмент.

Работата по подготовката за цялостното доизграждане на АМ Струма в участъка през Кресненското дефиле продължава и вече са определени изпълнителите на близо 24-километрова нова отсечка в посока Кулата - София, която ще преминава източно от дефилето. Тя е разделена на два лота, за да може на обекта да се работи едновременно. Избрани са изпълнителите на лот 3.2.1 и лот 3.2.2, но строителните работи на двата обекта ще могат да стартират след изпълнение на ангажиментите, поети пред Европейската комисия. А именно - допълване на екологичната документация спрямо специфичните цели за видовете и местообитанията, предмет на опазване в двете защитени зони от мрежата Натура 2000, през които преминава лот 3.2 на АМ Струма, намаляване на натиска от трафика върху природата и повишаване на безопасността в отсечката от Е-79 през дефилето.

През 2020 г. напредна изграждането на всички стратегически пътни проекти – автомагистралите Хемус и Европа, Видин - Ботевград, реконструкцията на Южната дъга от Софийския околовръстен път. 
 

<< Обратно към новините